Avatar billede powerpoint Nybegynder
31. maj 2015 - 22:26 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Pivottabel opslag

Hej Eksperter
Jeg har endnu en gang brug for jeres hjælp.
Jeg har en tabel som jeg ønsker at slå op i og finde en pris ud fra kategori, periode og type.
I tabel er der for hver kategori forskellige perioder samt en type. Disse 3 skal slås op og komme med den pris som stemmer overens med de 3. Er i tvivl om det er pivot tabel jeg skal bruge men håber I kan hjælpe.
Jeg har lavet et eksempel men kan ikke se hvor man uploader det.
På forhånd tak
Avatar billede supertekst Ekspert
31. maj 2015 - 23:39 #1
Avatar billede powerpoint Nybegynder
01. juni 2015 - 10:03 #2
Hej supertekst
Tak for din besked. Jeg har uploadet: http://gratisupload.dk/f/8rzvzk5z30
På forhånd tak
Avatar billede supertekst Ekspert
02. juni 2015 - 10:20 #3
Kunne en makro være en mulighed?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. juni 2015 - 08:53 #4
Avatar billede powerpoint Nybegynder
03. juni 2015 - 20:57 #5
Hej supertekst, ja en makro kunne måske godt være en mulighed men kan se at xl-enthusiasts forslag med formel ser ud til at virke. Det skal nævnes at der kommer flere kategorier i min tabel og flere priskolonner. Vil det ændre noget på din formel xl-enthusiast?
Avatar billede supertekst Ekspert
03. juni 2015 - 23:05 #6
Jeg havde skrevet følgende kode - på basis af dit eksempel. Koden er lagret under arket - ved højreklik i beløbsfeltet - indsættes prisen - men det kan gøres på flere måder.

Dim kategori As String, typ As String, periode As Integer, pris As Double
Private Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target.Column = 11 Then
        Cancel = True
        kategori = Target.Offset(0, -3)
        typ = Target.Offset(0, -2)
        periode = Target.Offset(0, -1)

        If IsNumeric(findPris(kategori, typ, periode)) = True Then
            Target = pris
        Else
            Target = "???"
        End If

End Sub
Private Function findPris(kategori, typ, periode)
Dim ræk As Integer, kol As Integer, antalRæk As Integer
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    For ræk = 2 To antalRæk
        If kategori = Range("A" & ræk) And periode = Range("B" & ræk) Then
            If typ = "6 pax" Then
                kol = 3
            Else
                kol = 4
            End If

            pris = Cells(ræk, kol)
            findPris = pris
            Exit Function
        End If

        If Range("A" & ræk) = "" Then
            findPris = "?"
            Exit Function
        End If
    Next ræk
End Function
Avatar billede powerpoint Nybegynder
03. juni 2015 - 23:11 #7
Hej supertekst og Xl-enthusiasten
Mange tak for begge løsninger. Det er helt fantastisk. Jeg håber at kunne lære mere af jer begge. Dette har været en stor hjælp. Smid et svar begge, så får I point. Endnu en gang tak for hjælpen :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
03. juni 2015 - 23:30 #8
Selv tak - du skal være velkommen..
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. juni 2015 - 05:52 #9
Flere kategorier og priskolonner er ikke et problem. Du skal bare udvide referenceområdet i formlerne.
Avatar billede powerpoint Nybegynder
09. juni 2015 - 13:33 #10
Lige et spørgsmål mere, jeg får en fejl i en af rækkerne men kan ikke se fejlen, formler står som de skal. Kan I løse mysteriet? Har uploadet en ny fil http://gratisupload.dk/f/8s4ztcwnlr
På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. juni 2015 - 15:12 #11
Kan du ikke være lidt mere hjælpsom?

Din opstilling afviger væsentligt fra den du brugte oprindeligt.

For eksempel - oprindeligt talte du om periode. Er det det samme som det du nu kalder Sæson.

Oprindeligt skulle der søges i en tabel, A1:D17. Skal der nu søges i M6:V37.

Tidligere var der noget der hed 6pax og 5pax. Er det erstattet af det der nu står i O5:V5.

Dine data i H5:K9 levner meget ringe plads til at begribe om man kommer frem til rigtige resultater. Giv nogle bedre eksempler på data og vis hvilke resultater du herudfra ønsker.

Det er muligvis aldeles indlysende for dig selv, men prøv at sætte dig i andres sted.
Avatar billede powerpoint Nybegynder
09. juni 2015 - 20:32 #12
Hej xl-enthusiasten, beklager mine manglende data, jeg prøvede at gøre det så simpelt som muligt kun ved at vise hvor der er fejl men du har nok ret i at jeg kun forstår meningen med arket :-) jeg sender et nyt lidt senere og prøver at forklare det mere præcist.
Avatar billede powerpoint Nybegynder
09. juni 2015 - 22:50 #13
Hej igen, jeg har fundet en løsning. Ved ikke hvorfor men perioden Best laver fejl så nu har jeg kaldt perioder med numre 1,2,3,4,5,6 og det virker. Tak for tålmodigheden og beklager ulejligheden. Ha en god aften