Avatar billede epson1670 Nybegynder
01. juni 2015 - 16:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Tvinge Buffalo NAS Terastation til at stoppe

Blev for nylig ansat et sted, hvor de har en Buffalo NAS Terastation. Jeg så i menuen Storage, at der er to diske, og de kører raid 0. Det virker ganske uansvarligt. Nu virker USB backupdisken heller ikke, og ingen kan få adgang til Terastation.

Jeg har forsøgt at lukke Terastation ned, men den sædvanlige med at holde knappen inde i 3 sek. virker ikke mere.

Der er så mulighed for at en lave "grov" nedlukning ved at holde knappen i 10 sek., men tør jeg det? Især når det er raid 0 (dog burde alt jo være inaktivt, når ingen kan tilgå netværksdrevet).
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juni 2015 - 17:58 #1
Jeg har aldrig oplevet at en sluk på stik kontakten skader maskiner eller giver data tab så længe der ikke bliver skrevet data...

Jeg må nok sige at det er mere uansvarligt at der ikke er en ekstern backup som fx kunne være en online tjeneste eller en anden nas på en helt anden geografisk placering..
Raid ville fejle i dette senarie.

Kan man tilslutte buffaloens data ved at tilslutte harddiskene til en linux maskine? Diskene kører næppe et format windows kan forstå...
Avatar billede epson1670 Nybegynder
01. juni 2015 - 18:30 #2
At få fat i en linuxmaskine og smide harddiskene på den, kan blive løsningen, hvis en reset ikke hjælper - eller se om de to hardiske kører det linuxformat, som fx Buffalo har noget software til, der kan læses på en PC.

Jeg prøvede via terastation consolen at formatere den defekte backup-USB-disk til FAT32, men det tog uendeligheder og efter 3 timer gik jeg hjem.

Ideen var, at USB-backup-disken måske kunne tage en ny backup, som kunne overføres til en Windows PC. I det mindste virker terastation consolen.

Eller rettere sagt, det gjorde den, indtil den gik i gang med at formatere USB-backup-disken, men jeg ved ikke, om det blot er, fordi den er optaget af formateringen (dog burde 3 timer være mere end rigtige til 1 GB).
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juni 2015 - 19:05 #3
Det kommer os an på hvor vigtig dataen jo er.. Jeg havde nok ikek formateret disken.. Jeg anbefaler primært Asustor nas, da de er meget stabile, men der er os mange muligheder..

Jeg har søgt lidt og jeg håber da du får adgang med Linux, da det ellers vidst ser ret sort ud. Ud fra hvd jeg kan læse mig til.. Det er dog godt det ikke er raid1, så er der en chance for at 1 af dem kan tilgås.. I bedste fald kan begge.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
01. juni 2015 - 19:40 #4
UPS-Back-Disken blev kun formateret, fordi jeg troede, at den var komplet defekt ,og jeg havde ikke andre disks, der var store til at lave en backup på. Jeg havde dog glemt, at den muligvis kunne indeholde en backup i et Linux filsystem, som bare ikke kunne læse på en PC computer, da jeg sluttede den til. Det er så min fejl.
Avatar billede chalde Seniormester
01. juni 2015 - 20:53 #5
De fleste NAS kører software raid, så der er stor sandsynlighed for at du kan etablere dit array på en linux-æske.
Du kan evt. få lidt idéer her: http://www.ufsexplorer.com/inf_terastation.php
https://www.skelleton.net/2014/04/06/rescuing-data-from-a-buffalo-link-station-with-failed-a-raid/

Alt afhængig af vigtigheden af data, så ville jeg personligt køre en sector by sector cloning og forsøge at reetablere fra kopien.

Det er dog godt det ikke er raid1, så er der en chance for at 1 af dem kan tilgås.. I bedste fald kan begge
Husk at: Raid1 = mirror, Raid0 = stripe.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juni 2015 - 21:06 #6
#4 i Linux er der et værktøj der hedder testdisk. Hvis du ikek ahr rodet for meget med UPS disken, så kan dataen måske gendannes.. Bemærk at du skal igennem flere analyser..

Jeg har i sin tid da jeg kørte Windows kommet til at formatere en disk med knapt 400 GB data.. Jeg gendannede det dog med Easeus Data Recovery, men dette program er nok ikke funktionelt i dette tilfælde, da de mig bekendt ikke udnerstøtter Linux så meget, men primært Mac og Windows fil systemer.. Testdisk foregår i en terminal.. (Husk at google på det indne du roder dig ud i det, da det nok er den eneste udvej med UPS disken)
Avatar billede epson1670 Nybegynder
02. juni 2015 - 11:22 #7
Er tilbage på jobbet. UPS-harddisken blev åbenbart slet ikke formateret - den har alle filerne i XFS format, hvilket jeg kan se i Windows i et downloaded program, men jeg mangler en licensnøgle til at gemme dem.

Fik holdt slukknappen nede i 10 sek., og den kunne genstarte. Hurra. Alle data er reddet. Nu laver jeg backups hele dagen på alverdens harddiske og overvejer at ændre RAID 0 til 1 - ved bare ikke om der er en risiko ved at ændre det.
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2015 - 12:44 #8
#7 Du kan ikke konvertere raid0 til raid1, så du skal have alle data ud på et backup medie, slette dit raid0 array og oprette et raid1 array.
Så alle data der ikke er trukket ud af NAS'en vil gå tabt ved operationen.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2015 - 13:02 #9
Jeg ville nok som sagt fortsat hellere lave en rigtig backup til en anden enhed som står et andet sted.. altså på en anden adresse..

Hvad gør i hvis der kommer brand, vand eller indbrud?
Hvad hvis lynet slår ned og rister hele enheden?

Jeg ved godt du vil lave backup, men de kommer vel ikke til og køre automatisk, da hvis. Så skal de jo kobles til og fra strøm.. og ikke være til strøm konstant, da hvis lynet slår ned, så tager den det hele..

Raid er KUN effektivt hvis du køber discount harddiske som med garanti fejler.. Jeg kan varmt anbefale Western Digital red diske...
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2015 - 13:29 #10
Raid er KUN effektivt hvis du køber discount harddiske som med garanti fejler
Hvad er begrundelsen for det?
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2015 - 16:19 #11
#10 at jeg aldrig har oplevet gode diske fejle..
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2015 - 16:49 #12
#11 Så Raid vil altså ikke være effektivt med andre diske? Hvad hvis oppetid er kritisk? Eller hastighed?
Din begrundelse holder ikke helt vand. Dertil er andre ikke nødvendigvis lige så heldige.
Og begynder vi at tale raid med paritet (ex. Raid5), så begynder det virkelig at blive et problem med billige diske i tilfælde af at et array skal rebuildes. Der ville jeg aldrig smide ex. en Wd Red hvis der er tale om 1TB eller derover grundet URE og sandsynligheden for at miste hele sit array under rebuild.

Men er helt enig i, at raid aldrig må sidestilles med backup, det er dog ikke et argument for at Raid kun er effektivt med billige diske.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2015 - 18:59 #13
#12 hvis det er gode diske som så os koster mere så er det en investering.. Jeg prøver blot at markere meget kraftigt på at raid ikke redder dig i alle situationer ;)

Det er mest effektivt med billige diske, da de ofte fejler en del før gode diske så er raid da mest effektiv, men så 3 punkts backup.

Raid
Cloud
Ekstern

Så er man helt garderet, men det koster jo os..
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2015 - 19:45 #14
Det er mest effektivt med billige diske, da de ofte fejler en del før gode diske så er raid da mest effektiv
Den kalkulation kan jeg bestemt ikke se rationalet i. Og slet ikke i længden, hvis billigere diske fejlere oftere.
Smider man så denne ind i kalkulationen: Hvad er sandsynligheden for at en sekundær disk fejler under rebuild? (hint: oftere end man tror)

Mht. 3 punkts backup, så er der the backup rule of 3, eller 3-2-1 backup:
3 typer backups
2 lokationer
1 offsite
(raid er ikke en af dem)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2015 - 20:55 #15
Det handler ikke om hvad der sker under rebuild.. Det handler om at alt er på samme enhed.. og backup'en er en ekstern harddisk som umiddelbart er tilsluttet hele tiden..
Avatar billede chalde Seniormester
02. juni 2015 - 21:38 #16
#15 Raid handler meget om rebuild (hvilket ovenstående går på, omhandler ikke backup).
Du kan også godt have en backup enhed tilsluttet hele tiden, men der vil så være andre risici forbundet (brand, tyveri, logiske fejl mv.).