Avatar billede Acerlap Nybegynder
04. juni 2015 - 03:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Triple Boot problem

Jeg har lige købt en ny laptop,

da harddisken er 1000GB
er / var planen at opdele den i 3 partitioner,
og installere yderlig 2 OS, foruden det allerede installerede Windows 8.1

altså så der i alt er Windows 8.1, Windows 7, og Windows 10 (pt. Technical Preview)
det vil harddisken dog ikke rigtig være med til,
får en masse fejlmeldinger,
især meldingen om at de ikke kan installeres på en GPT partition forstår jeg ikke,

har forsøgt at google problemet,
men det meste info og forklaringer er på indviklet teknisk engelsk,

er der nogen her der kan forklare hvad det går ud på,
og evt. hvilke andre alternative muligheder der for installation af 3 OS,

på mine andre PC er der ingen problemer, ..
dog kun installeret 2 OS win 7 + Technical Preview.

der er godt nok også noget "rodet" i harddisk - partition-oversigten,
jeg har dog kun oprettet drev D og E.

http://peecee.dk/upload/view/450748/full
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juni 2015 - 08:02 #1
Det er fordi GPT kører UEFI Hvor der oprettes en start partition EFI.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juni 2015 - 08:07 #2
Hvis du installerer på et GPT System skal der stå UEFI foran dit medie!
http://gratisupload.dk/f/8s1plls8i0/
Avatar billede Acerlap Nybegynder
05. juni 2015 - 02:01 #3
"Hvis du installerer på et GPT System skal der stå UEFI foran dit medie"

der står UEFI,... dog ikke foran, som i dit link / billed
i min boot menu, står betegnelsen UEFI lidt anderledes end du viser,

i (alle) de 8 'medie-muligheder' der vises i boot-menuen kan UEFI ændres til Legacy,
men uanset om der står UEFI eller Legacy, vil den ikke installere andre styresystemer,

http://peecee.dk/upload/view/450759
http://peecee.dk/upload/view/450759/full

http://peecee.dk/upload/view/450760
http://peecee.dk/upload/view/450760/full

skal måske lige tilføje, at forsøg på installation, foregår fra en bootbar USB nøgle
da der intet DVD drev er i computeren.

der vises heller ikke noget 'ægte windows' i - denne computer/egenskaber -
(kun at den er aktiveret)
der er ingen produktionsnøgle mærkat, som på andre computere,
i det hele taget en skrabet model, på alle måder,
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2015 - 07:58 #4
Nøglen til din preinstallerde Windows 8, ligger gemt i bios, så den automatisk bruger denne hvis du skal gen installere. Det der med "ægte Windows" er vist også noget der forsvandt i forbindelse med lanceringen af Windows 8.

Jeg har ikke selv prøvet at køre med flere systemer på samme disk, men har gjort det på flere diske (stationær pc), hvor jeg har kørt med Windows 7 og et par Linux versioner på de andre diske. Jeg installerede dem helt uafhængigt af hinanden (ingen andre diske tilkoblet end den jeg ville installere på), og det gik fint i starten. Men når systemerne senere blev opdateret, blev opsættet dårligere og dårligere med diverse fejl til følge. Jeg tror der sker det, at der bliver tilføjet noget på de andre systemer uden man ved noget om det. Jeg har derfor nu droppet projektet, og kører kun nu på Windows 7 på denne maskine. Det samme gælder sikkert for forskellige Windows versioner sammen.
Jeg skiftede mine systemer ved at trykke F11 onder opstart og vælge hvilken disk der skulle bootes på. Jeg installerede ikke nogen bootloader. Den kom så alligevel efterfølgende med Linux ved en opdatering, selvom jeg ikke havde bedt om det :-(
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juni 2015 - 08:38 #5
Nu er det jo billeder af din bios du viser og ikke select Boot menu!! Du skal trykke på en taste for for at vælge hvilket medie du vil Boote fra Typisk F12 men det står i din dokumentation
Billedet du ser er fra min ASUS hvor jeg skal trykke på ESC.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
06. juni 2015 - 01:47 #6
@220661
Tak for support og info, :-)

Nu er det jo billeder af din bios du viser og ikke select Boot menu
Du skal trykke på en taste for for at vælge hvilket medie du vil Boote fra Typisk F12
men det står i din dokumentation

det har jeg forsøgt,.. der er snart ikke den kombination jeg ikke har forsøgt,
- men sikkert mig der ikke er 'helt med'

umiddelbart ser det ikke ud til at jeg kan starte den menu du viser (i dit link)
men kender godt udseendet fra mine Desktop,

mine 2 Acer Laptop,.. derimod,.. virker anderledes,
(især den nye, som jeg spørger til i denne tråd)

den viser fx. heller ikke den sorte start./indlæsnings-skærm hvor en masse info/data indlæses,
(som ellers alle PC viser)
og som også viser hvilke taster der skal bruges til de forskellige menuer,

på Acer hjemmeside - support. er denne info vedr. boot menu
http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/6814/~/enabling-the-boot-device-menu

jeg har læst om et program der måske kan bruges, - Bootit Bare Metal -
men det ser ud til at være for viderekommende,
https://www.terabyteunlimited.com/bootit-bare-metal.htm

måske nogen af jeg eksperter kender det, og / eller har prøvet programmet. ?
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juni 2015 - 07:04 #7
Når du efter at have valgt Bios sikkert med  F2.? under opstart kan du få BOOT Valgene frem på din skærm " Under fanen Boot Mode  vælger du [Legacy-Bios] " Og  " Under fanen Secure Boot: [Disabled]
Sådan burde du kunne vælge dit "UEFI USB BOOT"
Avatar billede Acerlap Nybegynder
09. juni 2015 - 02:19 #8
Under fanen Boot Mode  vælger du [Legacy-Bios] " Og  " Under fanen Secure Boot: [Disabled]
Sådan burde du kunne vælge dit "UEFI USB BOOT"

Det er også prøvet / testet,.. også  uden held,
tror faktisk jeg efterhånden har prøvet alle mulige kombinationer,

det virker lidt som Microsoft (evt. i samarbejde med Acer)
har fabriks-installeret en form for spærring,
som gør det Umuligt at installere andet end hvad Microsoft synes om / godkender,

får. fx. flere fejl-meldinger, enten mangler en driver,
en uønsket fil kan ikke installeres,
digital signatur kan ikke bekræftes, m.fl.
http://peecee.dk/upload/view/450827
http://peecee.dk/upload/view/450827/full

http://peecee.dk/upload/view/450828
http://peecee.dk/upload/view/450828/full

- ingen af disse, eller andre problemer på mine 3 andre PC / HD
1 stk. Acer laptop installeret med win 7 + win 10 (Technical Preview)
2 stk. desktop - også win 7 + win 10 (Technical Preview)

kan det være harddisken / formatet / partitionerne,
der er specielle / problemer med, ?

kan jeg evt. slette / formatere hele disken,
opdele den i 3 partitioner,
herefter starte med at installere win 7 + win 10 (Technical Preview)
til sidst den originale partition med Win 8.1
fx fra en backup. ?

i så fald hvordan. ?
Avatar billede Acerlap Nybegynder
14. juni 2015 - 19:01 #9
Nååh,.. så er det ikke så sært 'skidtet' protesterer,
'skidtet' er åbenbart 'låst' med en nymodens opfindelse,
der kaldes -  UEFI Secure Boot.

for evt. andre der har, eller får samme problem,
prøv at google - UEFI Secure Boot ... det giver pt. 497.000 resultater,
flere kommer sikkert til når der bliver solgt flere preinstall. windows 8 - 8.1 computere.

lige et par hurtige info-link
http://itsfoss.com/disable-uefi-secure-boot-in-windows-8/

http://www.howtogeek.com/175641/how-to-boot-and-install-linux-on-a-uefi-pc-with-secure-boot/

............................................

-"New Windows PCs come with UEFI firmware and Secure Boot enabled. Secure Boot prevents operating systems from booting unless they're signed by a key loaded into UEFI — out of the box, only Microsoft-signed software can boot.

Microsoft mandates that PC vendors allow users to disable Secure Boot, so you can disable Secure Boot or add your own custom key to get around this limitation."-
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juni 2015 - 20:13 #10
Var det ikke det jeg skrev i #7 ?
Avatar billede Acerlap Nybegynder
17. juni 2015 - 00:38 #11
- Var det ikke det jeg skrev i #7 ? -

Muligvis,. det er svært for en - ikke ekspert - at gennemskue,

uanset hvad, virkede forslaget ikke på min PC,
og efterfølgende spørgsmål -  (#8) - kom der ingen kommentar / svar på.

hvad gør 'man' så ?
- mener spørgsmålet skal jo lukkes. !