Avatar billede piapia Novice
12. juni 2015 - 18:43 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Er dette et godt TV-køb?

Hej

Jeg overvejer at bytte det ældgamle tv ud, og er faldet over dette tilbud i Bilka på et Philips.

Er det et ok køb og er det noget jeg skal være opmærksom på ift Philips?

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle-tv/philips-47-tv-47pfs7109/p/100163466?cmpid=avisen_avisenonline_15uge25

På forhånd tak.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juni 2015 - 01:50 #1
Der er ingen tvivl om, at TV'et både har rigtig god lyd og et godt billede - og prisen ser meget rimelig ud.

Jeg fandt denne norske anmeldelse af modellen, som er ret præcis ét år gammel:
http://www.dinside.no/929076/test-philips-55pfs7509

Artiklens indledning forklarer, hvorfor det er svært at finde ret meget information om modellen: Den er simpelt hen specialfremstillet til nogle bestemte butikskæder, som har opkøbt alle eksemplarer af netop denne model for at få produktet til at fremstå mere eksklusivt.

Der snakkes meget om Ultra HD (også kaldet 4K) - og lige nu er der meget fokus på, at et nyt TV bør understøtte fremtidens videoformat, som hedder HEVC (H.265), der er særlig velegnet til at komprimere video i førnævnte ultrahøje billedopløsning.

Men faktum er, at der i dag findes meget få film og anden underholdning, som er produceret i dette format.
Det VIL blive almindeligt inde for et par år, at man vil kunne se visse film på f.eks. Netflix i denne høje opløsning, men det kræver endnu bedre internetforbindelser, og der vil gå endnu længere tid, før almindelige TV-kanaler vil kunne sende indhold i ultraHD. I dag ligger vi ret beset kun på omkring 1K.

Så jeg vil ikke være bange for at købe dette TV, selv om det kun understøtter den nuværende MPEG4 (også kaldet AVC) standard og altså ikke fremtidens HEVC standard. Det er tidligst om 3-4 år, at du måske for alvor begynder at ønske dig et 4K TV.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2015 - 07:37 #2
Når der er flere standarder (pt) til youtube, Netflix osv til 4K tv, så er løsningen at have et rimeligt tv (det, du har valgt) og så køre gennem en pc hvor det kan opdatere grafikkort og drivere mv som kravene ændres.
Det vil tage mange år før tv generelt er klar på 4K, og evt standard der kendes ikke.