Avatar billede Steen Seniormester
12. juni 2015 - 19:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PHP - dansk karakter problem

Hej
Jeg er ved at tilpasse en template som skal bruges til en vejrstation. Template er i *.php og udvikleren der har lavet den skriver at jeg skal anvende "ISO-8859-1 (latin)" for at det virker.

Jeg har danske karakter som bliver vist som underlige tegn, og dem vil jeg gerne ha' lavet om.

Jeg har fundet dette lille script, som jeg håber at kan anvende, men min viden strækker ikke til hvor jeg skal indsætte disse tags for at det virker.
Der skal bla. stå "Houlkær" i teksten som på nuværende tidspunkt ser sådan ud "Houlkær"

og siden tags ser sådan ud:
"############################################################################
# Sitewide configuration - Station location, identity and date/time info
############################################################################

$SITE['organ']            = 'Houlkær Viborg - Danmark & AJAX';
$SITE['copyr']            = '© ' . gmdate("Y",time()) . ', Your Weather Website';
$SITE['location']      = 'Houlkær Viborg - Danmark';
$SITE['email']            = 'mailto:vejr@steenmikkelsen.dk';
# Station location: latitude, longitude, cityname
$SITE['latitude']        = '56.468334';    //North=positive, South=negative decimal degrees
$SITE['longitude']        = '9.4582214';  //East=positive, West=negative decimal degrees
$SITE['cityname']        = 'Houlkær Viborg Danmark';

$SITE['tz']             = 'Europe/Copenhagen'; //NOTE: this *MUST* be set correctly to
// translate UTC times to your LOCAL time for the displays.
"

Det kode jeg måske kan bruge er fundet her:
URL: [url]http://www.bornoe.org/php/danishletters.php[/url]

"

function replcSpecChar($string){
    $string = ereg_replace("æ", "æ", $string);
    $string = ereg_replace("ø", "ø", $string);
    $string = ereg_replace("å", "å", $string);
    $string = ereg_replace("Æ", "Æ", $string);
    $string = ereg_replace("Ø", "Ø", $string);
    $string = ereg_replace("Å", "Å", $string);

    return $string;
}
"

URL til min side:
[URL]http://steenmikkelsen.dk/vejr/index.php[/URL]

Andre løsninger er også velkomne
Avatar billede barefordi Nybegynder
12. juni 2015 - 21:12 #1
Min bedste er at gemme siderne i utf8 uden bom. Det har jeg aldrig haft problemer med
Avatar billede Steen Seniormester
12. juni 2015 - 22:05 #2
Alle dokumenter er gemt som "Utf-8 uden bom"
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2015 - 14:27 #3
Hvorfor accepterede du selv? Har du løst problemet?
Avatar billede Steen Seniormester
14. juni 2015 - 12:00 #4
Ja- jeg jeg viser i mit indlæg fik jeg til at virke
Avatar billede Slater Ekspert
14. juni 2015 - 13:35 #5
Ikke forstået, virkede det at skifte til UTF8 uden BOM? I så fald var barefordis svar jo korrekt.
Avatar billede Steen Seniormester
14. juni 2015 - 16:15 #6
Jeg valgte at indsætte dette
function replcSpecChar($string){
    $string = ereg_replace("æ", "æ", $string);
    $string = ereg_replace("ø", "ø", $string);
    $string = ereg_replace("å", "å", $string);
    $string = ereg_replace("Æ", "Æ", $string);
    $string = ereg_replace("Ø", "Ø", $string);
    $string = ereg_replace("Å", "Å", $string);

    return $string;
}
"

og ændre taget
Fra: $SITE['location']      = 'Houlkær Viborg - Danmark';
til :
$SITE['location']      = 'Houlkær Viborg - Danmark';
Avatar billede keysersoze Guru
14. juni 2015 - 18:00 #7
Det er som udgangspunkt en dårlig løsning - hvis der er rod i tegnsættet og det kun bliver hovsa-løst risikerer du endnu større problemer hvis du engang i fremtiden støder på endnu et tegnsæt-problem. Sørg for at alt lige fra databasen, måden filerne er gemt på og hvad serveren returnerer er sat op til præcis det samme, helst utf-8.
Avatar billede Steen Seniormester
14. juni 2015 - 18:27 #8
Men som tidligere skrevet, så må jeg ikke anvende UTF-8, da templaten så ikke vil virke optimalt.  Har været i kontakt med udvikleren.
Avatar billede keysersoze Guru
14. juni 2015 - 18:39 #9
underligt - men meget simpelt; så lad alle dele køre ISO-8859-1.