Avatar billede kjeldaage Novice
19. juni 2015 - 18:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ren Windows 10

Efter 29. juli vil de computere vi kan købe vel være udstyret med Windows 10. Vil det mon så i første omgang være med opdaterede Windows 8.1 systemer - eller - vil det være med "rene" Windows 10 installationer ? Hvordan kan man mon konstatere om det er det ene eller andet på en givet computer ?
Og hvilke reelle fordele vil der være ved, at man sikrer sig, at det aldrig har været andet styresystem end Windows 10 på pågældende computer ?
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2015 - 20:30 #1
Efter 29. juli vil de computere vi kan købe vel være udstyret med Windows

Nej man vil kunne download windows 10 til sin computer - der er ingen der ved hvornår det kommer på hylderne i butikkerne.

Opgradere til windows 10
http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq?ocid=win10_auxapp_AnswerDesk_win10faq
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2015 - 20:39 #2
Hvordan kan man mon konstatere om det er det ene eller andet på en givet computer ?

Det står på et lille skilt ved siden af computeren - det fortæller hvad for et styresystem der er på computeren.

De installere ikke windows 8 på en computer fra fabrikken - for så at opgradere til windows 10 i butikkerne. I så fald de gør det vil det fremgå at den info der er på et lille skilt ved siden af computeren.
Avatar billede kjeldaage Novice
20. juni 2015 - 11:25 #3
OK, Jeg er klar over, at producenterne ikke installerer Windows 8.1 for så at lade forhandlerne opdatere til WIN 10.

Er der her en, der her kan fortælle om fordelene ved at købe en bærbar, der er født med WIN 10, altså en, der ikke opgraderet fra WIN 8.1. Sagt på en anden måde, er det klogeste at vente med at købe til man er sikker på, at der aldrig har været andet end WIN 10 på computeren - eller - kan man lige så godt købe nu og så opgradere til WIN 10 den 29.juli ?

(Er det mon helt sikkert, at alle forhandlere / butikker vil sætte skilte med oplysning om, om der er tale om en computer født med WIN 10 eller en der er opgraderet fra WIN 8 ?)
20. juni 2015 - 14:03 #4
De store producenter: Dell, HP, Lenovo m.fl.
Vil 100% sikkert ikke ligge Win 8.1 for så at ominstallere dem til Windows 10.

Og hvis nogle skulle finde på at opgradere, inden de sælger, vil de lave en wipe and load. Og det kan ingen se.

En producent vil sikre at en maskine der kommer med Windows 10, er 100% understøttet af Windows 10. dvs. at der er Windows 10 drivere til alle enheder.

Og driverne kommer fra producenten af enhederne, ikke producenten af computeren.

Hvis du helst vil have Windows 10, så vent til du kan få en maskine med pre-installeret Windows 10.
Ellers bare køb en nu, og opgradere senere.

For mit eget vedkomne, opgradere jeg operativ system når, jeg køber ny computer. Og jeg er ligeglad med om jeg kører nyeste eller ej.
Jeg køber ny computer når jeg synes jeg har brug for en ny. Og jeg ominstallerer dem ikke.
F.eks. Kørte jeg Windows ME i mere end 5 år, og XP i næsten 10 år, uden at ominstallere.
Det er smag og behag. Og der er ikke rigtigt eller forkert.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2015 - 19:54 #5
Enig
Avatar billede kjeldaage Novice
20. juni 2015 - 21:24 #6
Hvilke fordele er der så helt konkret, hvis der er nogle, ved en computer der er "født" med WIN 10 og altså aldrig har haft f. eks. WIN 8 installeret. Jeg forstår fordelene ved, at driverne er de rette, men er der andre fordele ?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2015 - 09:51 #7
(Er det mon helt sikkert, at alle forhandlere / butikker vil sætte skilte med oplysning om, om der er tale om en computer født med WIN 10 eller en der er opgraderet fra WIN 8 ?)

Der er jo ikke nogen der kan garantere at en butik følger loven.

5.5.1. Oplysningsforpligtelsen
http://www.markedsforingsretten.dk/bogen/5.html

Hvilke fordele er der så helt konkret, hvis der er nogle, ved en computer der er "født" med WIN 10

Et bud - taster på tastaturet på en computer købet med windows 10, kan havde nogle taster der fungere sammen med windows 10.
Avatar billede kjeldaage Novice
30. juni 2015 - 21:01 #8
Tak for kommentarerne mv.
Avatar billede kjeldaage Novice
30. juni 2015 - 21:07 #9
Tak for svarene,
Avatar billede kjeldaage Novice
30. juni 2015 - 21:34 #10
Da jeg af en eller anden ukendt årsag ikke kan markere et eller flere af svarene på mine spørgsmål, er jeg for at lukke tråden nødt til at acceptere dette svar. Tak for al ulejligheden !
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2015 - 13:01 #11
"Da jeg af en eller anden ukendt årsag ikke kan markere et eller flere af svarene på mine spørgsmål".

Hvis jeg forstår dig ret!

Hvis du vil give nogle point skal du bede dem - en eller anden, om at lægge et Svar. Du kan ikke give point ( til andre ) før nogen har gjort det.