Avatar billede eurositi Ekspert
02. juli 2015 - 10:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Adware i overlay reklamer på Eksperten.dk?

Jeg har nu tre gange inden for den seneste måned oplevet, at få installeret af DiscountBomb eller lignende web browser apps, umiddelbart efter at jeg har klikket på "Luk"-ikonet på de Javabaserede(?) overlay reklamer, som af og til dukker op på Eksperten.dk.

Her til morgen skete det igen - endda umiddelbart efter, at jeg havde checket min computer med ADWcleaner. Så snart jeg åbnede en ny fane efter at have lukket reklame-overlay'et, blev jeg omdirigeret til en ukendt side spækket med reklamer.

Det er sket for mig i både Chrome og Firefox. Det er ret simpelt at fjerne adwaren igen (bare vælg "Fjern" under Udvidelser i browserens indstillinger), men det er skummelt, hvis reklamerne på Eksperten indeholder adware.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2015 - 16:29 #1
Jeg har nu prøvet at klikke på et par reklamer - luk "krydset" - jeg har endnu ikke fået adware på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2015 - 16:35 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2015 - 18:44 #3
Som skrevet før i anden tråd er det ikke altid nok bare at fjerne dem i browserens indstillinger. Der kan sagtens ligge rester andre steder der hurtigt vil tricke det igen. Derfor er en grundig rensning en gang imellem det eneste der hjælper ordentligt.
#2 er en af disse metoder.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2015 - 18:45 #4
Kan en adblocker ikke holde dem væk. Synes sjældent jeg ser nogle af disse reklamer, da jeg bruger adblocker.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2015 - 19:02 #5
Jeg bruger Adblock filter ABP - har ikke set de omtalte reklamer.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2015 - 19:03 #6
Jeg bruger Adblock filter ABP - har ikke set de omtalte reklamer.

Så længe jeg bruger ABP.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. juli 2015 - 17:55 #7
Tak for kommentarerne, alle sammen.
Jeg havde overset, at min Adblocker Plus browser app var blevet deaktiveret, efter at jeg for nogle uger siden havde været nødsagt til at slå den fra.
Men jeg er stadig sikker på, at det er nogle pop up reklamer her på Eksperten.dk, som har installeret DiscountBomb på min - midlertidigt - ubeskyttede computer.

... I øvrigt tankevækkende, at medier, som er afhængige af reklameindtægter, samt virksomhederne selv er irriterede over, at brugere installerer adblockere, når nu det er en kendsgerning, at en stigende del af disse reklamer åbenbart indeholder decideret adware... En trist udvikling.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2015 - 21:54 #8
Det kan jeg hverken be- eller afkræfte at du skulle kunne have. Det må du tage op med admin på Eksperten.Jeg oplever ingen popup her på min pc overhoved.
Avatar billede eurositi Ekspert
31. august 2015 - 22:00 #9
Eksperten.dk er frikendt. Jeg lukker tråden.

Kilden til virusen fandt jeg aldrig, men virusen gemte sig i Chromes søgehistorik samt i en anden undermappe i AppData, jeg ikke kunne identificere. Jeg endte med at afinstallere Chrome på PC'en og har ikke haft problemer siden.

Jeg bruger stadig Chrome, Firefox og vil også lege lidt med mindre kendte browsere.