Avatar billede mybbe74 Mester
03. juli 2015 - 21:46 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Valg af computer?

Hej

Jeg redigere private optagelser i Pinnacle Studio.
Efter jeg er begyndt at film i 4K er computeren enormt langsom. Jeg overvejer derfor en ny computer.

I dag har jeg en stationær Intel i5-2300 CPU, 2.8 GHz . 8 GB Ram.

Hvilken størrelse + ram vil i anbefale jeg skal have, for at det udholdeligt at redigere film?

Overvejer en

Hilsen Martin
Avatar billede mybbe74 Mester
03. juli 2015 - 21:50 #1
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2015 - 09:46 #2
Svært at sige uden et nogenlunde budget. Med mindre du er meget i bekneb med penge, vil jeg sige absolut nej til den maskine.

Til videoredigering vil du få meget ud af en i7 CPU i forhold til en i5, hvor f.eks. en gamer ingen forskel vil mærke.

Videoredigering bruger også meget RAM, specielt i 4K, så 16 GB ville klart være at foretrække.

Du får også brug for en del harddisk, da rå, ukomprimeret film i høje opløsninger fylder en vanvittig masse, og det er rarest at have det i en god kvalitet, hurtig intern disk, i stedet for en langsommere ekstern. En SSD vil også være virkelig god, men du kan ikke nøjes med den, da du som sagt skal bruge meget plads.

Grafikkort kommer meget an på, om du har tænkt dig at lave effekter, især 3D, i videoerne. Hvis det bare er ren klipning, betyder det ikke så meget.

Personligt ville heller jeg aldrig købe en supermarkeds-prebuilt.
Avatar billede mybbe74 Mester
04. juli 2015 - 09:58 #3
Fed hjælp og hint du kommer med Viperine.

Har du et sted, evt. mærke pc du vil anbefale? Måske tilmed ca. pris for den pc du vil anbefale, hvis der ikke er noget budget :-)
Avatar billede Slater Ekspert
04. juli 2015 - 14:28 #4
Jeg går ud fra, du helst ikke vil bygge selv?

I så fald f.eks. noget som denne: https://www.mm-vision.dk/hurtig-vision-office-pro-med-ssd
- Hvis du går ned i tilvalg og vælger opgradering til 16 GB RAM og en 3 TB Barracuda disk som ekstra harddisk, så kommer den op på 8.642 kr, og er absolut en kraftig computer til den brug, med stor harddisk, SSD og rigtig god CPU. Til gengæld har den et indbygget grafikkort, der ikke kommer til at køre nogen spil, ud over det allermest simple, og heller ikke er specielt god til 3D-rendering, men klarer almindelig brug fint. Så kan du selv skalere ned, hvis det er over budget.

Bemærk at visse redigeringsprogrammer lægger læsset over på grafikkortet i stedet for CPU'en, men efter hvad jeg kan finde om Pinnacle, så har den før brugt CPU alene, og er i nyeste version i stand til selv at vælge hvad der har mest kraft, så det skulle ikke være noget problem.

I værste fald har bundkortet plads til et sekundært grafikkort, og det er noget af det letteste at opgradere senere.
Avatar billede mybbe74 Mester
11. juli 2015 - 12:37 #5
Tak Viperine

Mht. grafikkortet. Er det så ikke for lille grafikkort til videoredigering i 4K?

Troede faktisk det var vigtigt med et kraftigt grafikkort, når man netop redigere video? Men det er tilsyneladende ikke det samme som at skulle køre spil?

Vil gerne give dig point, men tror du har lavet kommentare og ikke svar, så det ikke er muligt?
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2015 - 13:58 #6
Nu har jeg jo også lige glemt, at du sandsynligvis gerne vil se de 4K videoer på en 4K skærm? Det kræver jo HDMI 2.0 eller DisplayPort at kunne det, og det har det Intel kort ikke. Det er meget muligt det vil være en rigtig god idé at opgradere den del, måske på bekostning af noget andet.

Men nej, at redigere video er ikke det samme som at køre spil. Tendensen på det seneste er dog at smide mere og mere belastning af den slags over på GPU i stedet for CPU, men så vidt jeg har kunne læse mig til, kan nyeste Pinnacle bruge begge og ældre bruger CPU.