Avatar billede CESkovgaard Mester
04. juli 2015 - 13:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændring af standard for 'åbling af tomt dokument'

Hvordan gør jeg, hvis jeg skal ændre standardinstillinger for 'tomt dokument'. Egentligt burde det være nemt, men jeg kan ikke finde det :-)

Når man i Word klikker på 'nyt dokument' og vælger 'tomt dukument' får man selvsagt et nyt dokument.
Hos mig kommer det med alle indstillinger i '0', men hos min kone står der altid 14 i punket 'Sidelayout>>Afstand' (afstand under afsnit).
Det er selvfølgelig til at leve med, men da det irriterer hende vil jeg gerne rette det i stedet for at skulle oprette en speciel template.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2015 - 17:23 #1
du skal redigere normal.dot / normal.dotx filen - den bestemmer standard. Så ind i skabeloner, og ret der.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2015 - 17:24 #2
evt kopier normal.dot / .dotx fra konens pc til din, så din fil overskrives.
Avatar billede CESkovgaard Mester
04. juli 2015 - 18:20 #3
Tak claes57
Nu er det konens PC der er syg, men jeg kan selvsagt gøre det modsatte.
Hvordan retter man i normal.dot?
Jeg ved at 'makroer' ofte gemmes der, men jeg kan ikke ummiddelbart finde et sted at rette, selv om jeg gætter på at det må være et sted i 'udvikler' fanen.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juli 2015 - 18:33 #4
Det er det ikke. Det er bare når du har åbnet normal.dot, så kan du ændre typografi og sideopsætning, margin osv. Når alt er, som du vil have det, så gem skabelonfil igen. Luk word, og den starter med disse indstillinger. Tilsvarende kan du rette alle medfølgende skabeloner, så de passer med dit brug.
Avatar billede CESkovgaard Mester
04. juli 2015 - 22:32 #5
Tak igen claes57
Det lykkedes til sidst.
Jeg ledte rundt på min computer efter en normal.dot og en normal.dodx fil. Jeg fandt en normal.dot fil, men det hjalp ikke en dyt at ændre i den. Det viser sig at den hedder 'normal.dotm' i office 2010, og ligger i: \Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Microsoft\Skabeloner
Dette skriver jeg kun for at andre med samme spørgsmål hurtigere kan finde hjælp.

Skriv et 'svar', hvis du vil have point :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2015 - 12:42 #6
ok - jeg stoppede med at opdatere ved 2007.
Bare luk selv.
Avatar billede CESkovgaard Mester
05. juli 2015 - 13:01 #7
OK Claes
Stadig mange tak for hjælpen. Det var ikke før gået op for mig at man skulle ændre disse standarder ved at rette i selve 'normal.dot?' filen.