Avatar billede waldeinburg Nybegynder
06. juli 2015 - 22:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Risiko ved at erstatte strømforsyning uden at kende original spænding?

Strømforsyningen i min DAB-radio gik i stykker, og da jeg hverken kunne finde specifikationer eller se noget ud af elektronikken, forsøgte jeg at forsyne den med strøm fra strømforsyninger, jeg havde liggende. Da jeg nåede til en 15V vakte det radioen til live. En stor moralsk sejr for hengemt elektronikaffald, men nu er jeg alligevel i tvivl: Min justerbare strømforsyning (3-12V), som jeg forsøgte i starten, er ikke særlig stærk på strømstyrke, og viser i øvrigt underlige værdier, når jeg måler på den, så er jeg i virkeligheden endt med at give overspænding til min radio med brandrisiko til følge?
Så spørgsmålet til jer er: Hvor stor vil tolerancen typisk være på sådant udstyr? Er det sandsynligt, at de 15V er overspænding, selvom der ikke synes at være forstyrrelser på lyd og display?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. juli 2015 - 00:25 #1
Det lyder af lidt meget. Det er mere normalt at se 9 volt, og 12 volt. Endda 5 volt.

Kunne det tænkes at den faktisk kun kræver 12 volt, men at du ikke har en 12 volts forsyning, der kan trække den krævede strøm? 15 volt får liv i den, og den har sikkert en indbygget begrænsning, der internt holder den nede på 12 volt - men som skal aftage noget effekt og derfor bliver varm.

Hvad er modellen?

Jeg ville ikke lade den stå tændt, og endda bare med strøm på, uden opsyn.
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
07. juli 2015 - 21:23 #2
Tak for det hurtige svar. Det var rart at få bekræftet mine anelser. Du modtager hermed min tak og slipper for point, som du ønsker :-)

Jeg kiggede nærmere på det board, strømforsyningen var tilkoblet, og der var labels på forbindelserne til main-boardet. Der står 12V på en af dem, og den er forbundet til indgangen fra strømforsyningen via en spole. Så der fik vi nok svaret (jeg har ikke en 12V i samlingen, så det er ikke prøvet af endnu).

På boardet kan jeg ikke se andet end SMD-modstande, kondensatorer, spoler, en enkelt transistor og en IC med varmeleder, som nok er forstærkeren. Det andet board er, så vidt jeg kan se uden at afmontere det, kun fin-elektronik. Jeg tænker, at spændingsreguleringen har siddet på den interne strømforsyning, som altså nu er skrottet, og jeg har blot været heldig, at jeg har ladet være med at tænde den mere end et par sekunder som test.

Det er en Pinell Supersound II, i fald du stadig er interesseret i at vide det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. juli 2015 - 21:47 #3
Jeg kan ikke finde en definitiv og autoritativ kilde til at det skal være 12 volt på en Pinell Supersound, men det virker rigtigt.
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
07. juli 2015 - 21:51 #4
På jagt efter strømforsyning. Den norske Nasjonal kommunikationsmyndighet (nkom.no) har lavet en test, der viser et strømforbrug på 2,8W på den pågældende radio ved 75dBspl på 50cm afstand. Dvs. jeg teoretisk kunne klare mig med en 500mA-strømforsyning, men spørgsmålet er, hvad den trækker, når man skruer længere op. (Og det betyder også, at den justerbare strømforsyning, jeg nævner i spørgsmålet, nok er kaput).
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
08. juli 2015 - 20:58 #5
Bag på radioen viste der sig at stå 6W, dvs. 500mA rigtigt nok havde været lige på grænsen. Den spiller nu i skrivende stund med en 12V 1200mA.
Morale, hvis nogen læser med: Kig efter labels i og på produktet.