Avatar billede hkprofil Forsker
11. juli 2015 - 15:08 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Komprimering af video til FB + hjemmeside

Jeg har en video som fylder 2,2 GB, kan I hjælpe mig med, hvilket program (ikke for vanskeligt at bruge) jeg kan komprimere med. Jeg har Windows 7. På forhånd tak
Avatar billede Blueeyez Mester
11. juli 2015 - 17:38 #1
Moviemaker skulle mig bekendt kunne gøre jobbet :)
Avatar billede hkprofil Forsker
12. juli 2015 - 12:59 #2
Jeg har downloaded prg men det ser avanceret ud, og er det ikke mere til redigering i film? Kan dog ikke se, hvor man skal mindske størrelsen?
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juli 2015 - 14:25 #3
Efter redigering når det skal eksporteres så kan du vælge kvalitet mm men det var i xp jeg lærte dette nu om dage kører jeg ikke Windows mere, men muligheden skulle da gerne være der..
Avatar billede hkprofil Forsker
12. juli 2015 - 14:47 #4
Når jeg forsøger at importere for jeg beskeden: "could not be importet"?
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juli 2015 - 17:54 #5
Mystisk.. Hvilket OS kører du med og hvilket fil format er videoen i?
Avatar billede hkprofil Forsker
12. juli 2015 - 20:48 #6
Jeg har Windows 7 og filen er en Quick-time!
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juli 2015 - 20:51 #7
Du kan prøve med programmet Handbrake. Det har dog en del indstillinger, men det er lige det jeg kan komme på som burde kunne gøre noget.
Avatar billede eurositi Ekspert
19. juli 2015 - 12:06 #8
Benyt Handbrake eller XMedia Recode (www.xmedia-recode.de).

Nedenstående gælder uanset hvilket af de to rene gratis programmer, du vælger:

- Installér programmet og start det.
- Indlæs filen i programmet (man kan også bruge "træk og slip")
- Markér filen og angiv output formatet som MP4
- Gå til fanebladet "Video"
- Vælg indstillingen "Constant quality" i feltet RF (eller Rate control mode)
- Angiv kvaliteten til f.eks. 20 (bedre kvalitet), 21 eller 22 (ringere, men mindre filstørrelse)
- Hvis filen er i fuld HD (f.eks. 1920x1080) opløsning, bør du ændre dette til f.eks. 1280x720.
- Dette gør du (i Xmedia) på fanen "Filters/Preview" (vælg Resolution) i venstremenuen.
- Angiv hvor den tilpassede fil skal placeres
- Klik på "Add job" og/eller Encode i topmenuen
- Afvent resultatet
Avatar billede hkprofil Forsker
28. juli 2015 - 09:56 #9
Hej Eurositi - hjemme fra lille ferie! Downloadede først XMedia men tror din din vejledning er til den anden "Handbrake", så den har jeg nu downloaded, men desværre kan jeg ikke på lov til at hente filen i min browser, da den kun kan hente MP4 filer?
Avatar billede hkprofil Forsker
28. juli 2015 - 12:29 #10
PS: PÅ Xmedia, er der ikke faneblad der hedder video? og når jeg trykker Convert, bliver jeg bedt om at betale?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2015 - 00:16 #11
XMedia Recode skulle meget gerne være HELT gratis. Jeg er i hvert fald aldrig blevet bedt om at betale for noget... Hentede du det hérfra?
http://www.xmedia-recode.de/download.html

Der dukker et "Video" faneblad op, så snart du markerer (highlighter) videofilen. Handbrake og Xmedia Recode benytter næsten den samme brugergrænseflade og de samme indstillingsparametre. XMedia har bare flere presets og bedre formatunderstøttelse end Handbrake.
Avatar billede hkprofil Forsker
30. juli 2015 - 10:57 #12
Tak eurositi - jeg gør lige endnu et forsøg, jeg er jo ikke nogen ørn, som du nok forstår, men du har sendt en fin beskrivelse, så jeg prøver igen :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2015 - 18:40 #13
Jeg har downloaded igen, iht dit link, og får iSkysoft ned igen. Add file og highlighter, kan dog ikke finde hvor jeg skal indtaste detaljerne, ud over Kvalitet Høj, std osv. Jeg highlighter og trykker Convert og får igen en rude der vil ha' mig til at købe?
Avatar billede hkprofil Forsker
31. juli 2015 - 18:44 #14
Det andet link du sendte, kom jeg ind i Wondershare? men denne hedder nu iSkysoft?
Avatar billede eurositi Ekspert
01. august 2015 - 01:27 #15
Både MakeMKV og XMedia Recode ligger skam på deres helt egne navngivne domæner - ikke på Wondershare/iSkysoft.com/.net ... Så er jeg alvorligt bange for, at du har virus på din maskine! Jeg blev i hvert fald ikke omdirigeret, da jeg netop testede linket for lidt siden - og jeg er heller aldrig blevet det.

Prøv i første omgang at checke din browser for uønskede apps (der verserer en træls én, som kan installere sig selv uden at du opdager det).
I Firefox hedder de "Tilføjelser", og i Chrome ligger de under Indstillinger > Udvidelser. Der ligger muligvis en app, som hedder DiscountBomb, Buy2Cheap eller lignende suspekte titler. Fjern øjeblikkeligt denne, genstart browseren og prøv linket igen.

HVIS det viser sig at være en browser-app som beskrevet, kan du kun komme den til livs, hvis du både gør nedenstående OG sletter al din browser-historik via Indstillinger (Firefox: Privatliv) (Chrome: Avanceret). Husk at skrive dine vigtigste passwords ned, inden du gør dette.

Du skal desuden køre en rigtig rens af computeren. En kombination af Malwarebytes (https://www.malwarebytes.org) og AdwCleaner (https://toolslib.net/downloads/finish/1/) samt Ccleaner (https://www.piriform.com/ccleaner/download). Alle tre programmer er særdeles velanskrevne gratis renseprogrammer

Det er træls, men det lyder som om, det er nødvendigt.
Avatar billede hkprofil Forsker
01. august 2015 - 13:07 #16
WOW - nu har jeg kørt links til oprydning, ccleaner havde jeg allerede, men den har jeg også kørt, og nu kom det rigtige prg. ind via dit link Xmedia :-)
Jeg kan ikke fine "Constant quality" men ellers gik det glat indtil "Add job", jeg har kun en der hedder "Add to queue" ? kan du mon hjælpe mig til afslutning? På forhånd tak.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. august 2015 - 19:41 #17
Det var mig, der var lidt upræcis. Du vælger først "Add to Queue" - først derefter kan man Encode.

Men det andet vigtige...

På 1. faneblad:
- Indlæs videoen og markér den på listen.
- Profile: Custom
- Format: MP4

På fanebladet Video:
- Mode: Convert
- Codec: MPEG4/AVC
- Rate control mode: Constant quality
- Quality: 20.0 (dette er et startforslag- kan øges til 21 eller mere, hvis billedkvaliteten stadi er acceptabel.)

På fanebladet Filters/preview:
- Vælg menupunkt 6 (Resolution) i den lille valgmenu til venstre
- Angiv Width til 1280 og Height til 720.

I topmenuen:
- Add to queue
- Encode!
... Afvent og gennemse resultatet - og check filstørrelsen.
Avatar billede hkprofil Forsker
01. august 2015 - 22:19 #18
Hej Eurositi
Så lykkedes det :-) og kvalitet og størrelse på fil er perfekt - jeg takker mange gange for hjælpen og imødeser svar, go' søndag. mvh hkprofil
Avatar billede eurositi Ekspert
02. august 2015 - 19:39 #19
Super - og tak for tilliden. Programmer som Handbrake og XMedia er jo ikke de simpleste værktøjer at lære at bruge - men det er nogle af de bedste til formålet.
Vi krydser fingre for, at du også er blevet adware-virusen kvit i samme ombæring. Ellers må du gentage proceduren... eller skrive herinde igen. ;-)
Avatar billede hkprofil Forsker
02. august 2015 - 20:01 #20
Det er mig der takker 👍  mange gange. Sommerhilsen 🌞
Avatar billede hkprofil Forsker
02. august 2015 - 20:02 #21
Ups Smiles,s går vist ikke her :-)