Avatar billede Chickinwings Nybegynder
20. juli 2015 - 23:30 Der er 14 kommentarer

sige op, hvad gør jeg?

Hej eksperten
Jeg gik for 2 uger siden et job som telefonsælger. Jobbet er meget hyggeligt og mine kollegaer er rigtig søde, men jeg er ikke en god sælger, har jeg fundet ud af :(
Jeg føler mig ikke særlig tilpas med lønmetoden, da jeg får løn efter,  hvor meget jeg sælger. Har ikke modtaget min første løn endnu, men jeg er lidt bange for at den er meget lav. Jeg sælger under gennensnittet på mit arbejde, de erfarne medarbejdere fortæller bare at jeg nok skal komme til at sælge mere, hvilket jeg ikke er så sikker på.
Min største bekymring er, hvordan jeg skal sige op. Jeg er blevet taget rigtig godt imodtaget og jeg har gennemgået et salgstræning. Derfor får jeg det dårligt at sige op, efter at havde arbejdet der i så kort tid.
Skal lige sige at jeg har en jobsamtale i næste uge i et supermarked, hvis jeg får det vil jeg helst arbejde i supermarkedet.
Min kontrakt siger at jeg har en prøveperiode på 3 mdr og jeg kan sige op med dags varsel i prøveperioden. Tror det betyder at jeg kan sige op dagen før jeg starter på et nyt job.

Mit spørgsmål er, er der nogen som har erfaringer eller tips til at sige op og hvilke problemer kan der opstå ved at sige op efter så kort tid?
Avatar billede Chickinwings Nybegynder
20. juli 2015 - 23:32 #1
undskyld for de mange stavefejl, læste ikke mit oplæg igennem før jeg postede den.
Avatar billede tdh1309 Juniormester
21. juli 2015 - 00:35 #2
Hej Chickinwings

For det første er du ikke den eneste her i verden, der har fået den forkerte stilling.

Som jeg læser dit indlæg, virker du samvittighedsfuld og har en god moral.

Det bør din nuværende arbejdsgiver også være bevidst om - hvis ikke er du 100% ansat det forkerte sted.

Du spørger om opsigelsesvarsel, og ja - jeg vil mene du kan sige op fra dag til dag (jeg er ikke ekspert på området - er ganske almindelig lønmodtager).

Hvordan skal du opsige din stilling?
1) Tag til jobsamtalen og vær ærlig. Hvis de spørger hvornår du kan starte, så sig rent ud at det kan du teoretisk i morgen, men at du gerne vil give dit nuværende arbejde en fornuftig opsigelses frist. Og her skal du så pointere at "jeg vil er 100% klar til at arbejde hos jer" + "hvorfor denne stilling er god". Du kan evt. forklare hvorfor det nye job er bedre end det du har. Det er en ærlig sag at konkludere man ikke passer inden for en branche, men forklar hvorfor - og især hvad supermarkedet kan tilbyde (husk ikke at oversælge).
Du kan jo pænt spørge til samtalen, hvornår de vil foretrække du begynder. Min erfarring er at der faktisk tit går til næste måned inden firmaet er klar.

2) Opsigelse?
Hvis du får det nye job, det håber jeg.
Skal du overveje om du skal fremsende opsigelse med det samme. Risikoen er at firmaet opsiger ansættelsen med det samme, og du skal gå ledig i indtil du starter på det nye job.
Det ville jeg gøre (såfremt min økonomi tillod det) - men husk at du skal jo betale dine regninger, og det lyder ikke til at du tjener KASSEN - så hvis du beskytter dig selv kan jeg ikke se et problem der.

3) Opsigelsen
Når du siger stillingen op ville jeg skrive et pænt brev, og kort (en - maks to linier) forklare hvorfor. Det har du jo faktisk gjort ovenfor. Dernæst vil jeg anbefale at omtale de gode oplevelser du har haft, og hvis nogle kollegaer bør fremhæves - så gør det. Det kan jo være at du render ind i dem igen, og de kan hjælpe dig (jeg arbejder inden for en smal branche - og møder ofte folk jeg har arbejdet med for ti år siden).

4) A-kasse/ Fagforening
Du nævner ikke om du er i A-Kasse eller en fagforening. Hvis du er vil jeg anbefale, at du kontakter dem. Det er en af de få ting de har 100% styr på.

Håber mine input kan bruges, hvis du har lyst kan du få mit telefon nummer/ email og så vil jeg da gerne drøfte det nærmere.

Hilsen

Thomas
Avatar billede tdh1309 Juniormester
21. juli 2015 - 00:47 #3
Ps. du skal aldrig opsige din nuværende stilling før du har et underskrevet ansættelsesbrev/ kontrakt fra din nye arbejdsgiver.
Avatar billede Chickinwings Nybegynder
21. juli 2015 - 08:03 #4
Jeg er hverken medlem af en a-kasse eller fagforening og jeg bor stadig hjemme. Er 19 år og lige blevet færdig med gymnasiet. Jeg vil gøre som du anbefalder, nemlig at skrive et pænt brev. Er dog på arbejde næsten hver hverdag og det er min chef også, så ved ikke om jeg skal tage snakken eller bare give brevet og smutte.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juli 2015 - 08:40 #5
tag en kort snak med chef, og aflever så brevet. Og smut senest 2 dage før nyt job, så du lige får en fridag til at samle tanker og fokusere på det kommende job.
Avatar billede Momentet Nybegynder
21. juli 2015 - 09:49 #6
Jeg har selv prøvet at arbejde som telefonsælger  - i 2 dage! Jeg var også en elendig sælger fandt jeg ud af og det var et enormet presset job synes jeg. ved ikke, hvordan det er hos dig, men det hvor jeg var var der lamper over ens bord der lyste forskellige farver alt efter godt man gjorde det. Hvis den var ild-rød, jamen så kunne alle se hvor dårligt man gjorde det, inklusiv cheferne.

Jeg sagde op efter 2 dage, helt uden problemer med den begrundelse at det bare overhoved ikke var jobbet for mig. Jeg tror ikke du skal være så bange for at sige op. De her telemarketing firmaer er vant til at folk kommet og går, så det er nok ikke en big deal, specielt, hvis du har en prøveperiode på 3 mdr og der kun er gået 2 uger.
Avatar billede Chickinwings Nybegynder
21. juli 2015 - 20:01 #7
Der er ingen lys som indikere ens salgspræstation, men kan forestille det kan virke stresset. Jeg synes også at mit job et ernormt presset og at chefen har alt for store forventninger til mig.
Avatar billede tdh1309 Juniormester
21. juli 2015 - 21:57 #8
Og et sidste ppps.

Som claes57 skriver, tal med chefen og sig at du gerne vil opsige din stilling, og derefter giv ham din skriftlige opsigelse.

Efterfølgende ville jeg sende en mail til chefen, hvor du vedhæfter din opsigelse. Så bør dokumentationen være på plads.

Jeg læste lidt dit svar som om at du ville lægge brevet når chefen ikke var tilstede, pakke skrivebordet og så forsvinde.

Det vil jeg ikke anbefale. Du vil forhåbentligt flere gange i dit liv, komme til at skifte arbejde fordi der kommer nye muligheder. Men gør det pænt og ordentligt hver gang. Jeg ved det kan være svært, men det giver rygrad og selvtillid.

Dernæst tænk på hvis du nu var chefen - hvordan ville du forvente at medarbejdere opsagde deres stilling?

Alt i alt - god vind, og du må da gerne følge op på tråden når der er noget nyt
Avatar billede zagger Juniormester
21. juli 2015 - 22:03 #9
Det er ingen skam at sige op. Det sker hver dag, og jeg er sikker på at din chef og kollegaer vil tage det pænt. Det er en ærlig sag hvis man ikke føler at man er havnet i den rette stilling.

Sørg for at gøre det på en ordentlig måde som er fair både for dig og din arbejdsplads, og lad være med at brænde nogle broer bag dig. Man ved aldrig om ens veje krydses igen.

Men jeg synes at du skal vente til du har fået svar fra din jobsamtale med supermarkedet. Du er ikke den første der søger nyt job mens du har et i forvejen.

En anden ting er, at du måske skulle give dit nuværende job en chance. Du er ung og det lyder til at du måske er blevet lidt overrasket over hvordan tingene foregår "ude i den virkelige verden".

Det er ikke for at lyde som en bedrevidende gammelfar, men jeg kan selv huske da jeg startede i mit første job efter skolen. Jeg syntes også der blev stillet store krav, og at jeg ikke gjorde det godt nok. Men efter et par måneder kom jeg efter det og blev ret glad for det. Tror det er noget alle har været igennem.

Men når alt komme til alt, skal du jo gøre det som du føler dig bedst tilpas med.
Avatar billede tdh1309 Juniormester
21. juli 2015 - 22:52 #10
Og helt enig med Zagger
Avatar billede Chickinwings Nybegynder
22. juli 2015 - 19:12 #11
Jeg har haft to jobs før, hvor jeg ikke havde den her følelse om at jeg vil sige op. Min tanker om opsigelse er ikke noget jeg fik fra dag til dag, men noget jeg har tænkt over i flere dage (næsten lige efter første arbejdsdag). Synes bare det er syndt for mine kollegaer som har brugt kræfter og energi på mig. Nogle af dem valgte endda at oplære mig selvom de havde fri, alt det vil bare ende som spildt af tid.

Tror jeg vil følge dit råd med at sige op på en fair måde. Jeg vil vente til jeg ved, om jeg kan få stillingen i supermarkedet og derefter vil jeg prøve at forklar mit nuværende arbejde, hvorfor jobbet ikke var for mig og krydse fingre for det ender på en god måde.
24. juli 2015 - 23:22 #12
HEJ,

Jeg vil egentlig ikke sige ret meget, ide alle de gode råd jeg KUNNE give dig allerede er givet (er gl. fagforeningsmand). Det eneste råd jeg kan give dig er:  LÆS DIN ANSÆTTELSESKONTRAKT MEGET GRUNDIGT IGENNEM. LÆS DEN IKKE EEN GANG, MEN 2- 3- 4- 5- 6- 7- 8- 9- 10- 10+ gange. Så kender du dine pligter (og dine rettigheder). Hvad du så vælger derfra er dit valg og der kan kun DU vælge (men det gør ikke noget at du kender lidt til dine rettigheder (og pligter) når du tager dit valg.

Jeg ved ikke om HK er til at tale til i dag. De plejer at have en sommerpatrulje og de er ikke så strikse med om du er medlem af HK eller ikke (vil hverve medlemmer til egen benefice) (du kan prøve at kontakte dem! (hvis de stadig eksisterer )) ...

Held og lykke.

KRistian
Avatar billede Skifter24 Praktikant
27. juli 2015 - 11:26 #13
Jeg bliver altså også lige nødt til at skrive det samme som ALLE andre :D
SIG OP HVIS DU IKKE GIDER!!
Jeg er uddannet salgs coach. Og hvis jeg fik 1 krone. For hver gang jeg har haft en som dig i mit salgslokale :P
Sig det som det er... Chefen er ærlig talt pisse ligeglad med en sælger der har været ansat i kort tid og ikke sælger..
Det var noget andet hvis du omsatte for en lille mil om dagen.
Og! Det at du er ansat på provision. Betyder at firmaet ikke mister penge ved en evt. opsigelse eller fyring...
Det ENESTE du kan spekulere i.! Er, at der i kontrakten, nogle gange står at firmaet ikke er forpligtiget til at udbetale dig løn, hvis du ikke har omsat, eller består prøveperioden. Så du kan (hvis du er uheldig). Ende med at have siddet der en uge gratis.
Når det så er sagt.. Så er der altså noget om salgsbranchen du skal vide..!
Når man kommer i salgsbranchen og er helt ny. Så får man en idé om at man skal "lære" at sælge. Og at det er grunden til at man ikke sælger i starten... Man får en masse værktøjer som man skal mestre i en fart. Og bliver man i tvivl kan man "bare" kigge på "topsælgeren".
Der er forskellige værktøjer så som 3.steps 5.steps osv.
Der er abc. WHGP BALA. osv.
Men! Det kraftigste værktøj som de fleste glemme at fortælle en ny, er "the law of average".
Ring til 100 og jeg GARANTERER dig at én siger ja...
Ring til 1000 og jeg GARANTERER dig at du når dit dagsbugdet.
Så i starten af ens salgskarriere, skal man ikke tænke på hvor meget man sælger, men på hvor mange opkald man laver..
Jo flere "nej" du får. Jo tættere er du på et "ja"...
Så det du egentlig skal gøre op med dig selv er..
Vil jeg sidde bag en kasse i et supermarked og sige "på beløbet" 1000 gange. Eller vil du ringe op og sige "er du interesseret" 1000 gange...
Avatar billede Skifter24 Praktikant
27. juli 2015 - 11:34 #14
Og nå ja!..
Beslutter du dig for at sige op, og vil din "nye arbejdsgiver" til en jobsamtale gerne vide hvorfor du kun holdte 2 uger det sidste sted.. Så bare sig moralske skrubler..
Alt efter hvad du skulle sælge selvfølgelig. De fleste kan godt sætte sig ind i at man har moralske skrubler som telefon sælger. Og den forklaring vil helt sikkert kunne styrke dig i en samtale som eks. ekspedient i et supermarked, hvor de gerne vil have unge mennesker med en stærk moral... :)

Lad være med at sig noget i stil med at det ikke var dig, eller der var for stort press.. Det vil gøre dig svag i en samtale...