Avatar billede enormark Nybegynder
21. juli 2015 - 17:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan man omskrive tal fra et kontoudtog, så de kan læses i regnenarket 123

Jeg trækker rundt med et gammelt Lotus Smart Suite med regnearket 123 i Windows 7
Jeg vil gerne overføre talkollonner fra min bankkonto, men de er formatteret, så der er mellemrum i  stedet for et "tusind punktum"
Det bevirker, at jeg ikke kan regne på tallene. Resultatet bliver bare nul eller fejlmelding.
Det er samme problem i Open Office, så det er det sikkert det samme i alle typer regneark.
Er der der nogen som ved hvordan det evt. kan klares?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juli 2015 - 19:06 #1
hvis du kan eksportere til fil, så kan du åbne den i fx notesbog og lave en søg/erstat og skifte mellemrum til ingenting.
Derefter bør den kunne bruges.
Avatar billede enormark Nybegynder
21. juli 2015 - 23:17 #2
jamen hvad skal man skrive i søg og erstat , som betyder "mellemrum" og "ingenting"
Er der en en ASCI kode for det - eller hvad?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2015 - 02:54 #3
I første felt trykker du bare én gang på mellemrumstasten og det andet felt springer du over. Så er det klaret.
Avatar billede enormark Nybegynder
22. juli 2015 - 18:09 #4
DET VIRKER SOM BESKREVET, MEN DET ER BARE IKKE "RIGTIGE TAL" MAN FÅR UD AF DET SELVOM DE BLIVER HØJRESTILLET OG UDEN MELLEMRUM.
HVIS MAN F.EKS GANGER ET TAL MED ET TILFÆLDIGT ANDET, FÅR MAN "0" I ALLE TILFÆLDE.
ER DER IKKE I FORMELSAMLINGEN EN, SOM VIL KUNNE GØRE DEM TIL RIGTIGE TAL?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2015 - 18:24 #5
Det hjælper ikke at råbe. Det gør det bare sværere at læse og er generelt utiltalende.
Kan du vise et par linjer fra filen med din bankdata? Bare til at lege med. Lav gerne om på tal, bare linjer er opbygget på samme måde.
Avatar billede enormark Nybegynder
22. juli 2015 - 23:07 #6
Beklager at mine store bogstaver er opfattet som råben. De skyldes, at jeg ikke skriver blindskrift, og jeg var kommet næsten til slutningen, da jeg opdagede, at det var store bogstaver, og da jeg syntes det også så helt pænt ud, lod jeg det stå, i stedt for at skrive det hele om. Jeg skulle blot rette begyndelsesbogstaverne.
Jeg skal se, hvad jeg kan gøre med tal eksempler. Det bedste vil nok være, hvis jeg kan sende en bid af regnearket, men så skal jeg først have fundet ud af hvordan jeg gør det.
Jeg tænker, at det er noget med et link til et billede, og jeg vil se på det i morgen.
Avatar billede enormark Nybegynder
23. juli 2015 - 16:41 #7
Hermed en stump talkolonne kopieret direkte fra regnearket Lotus 123 hvortil de er copy/pasted fra banksiden.
I øjeblikket gør jeg det, at jeg indsætter en tom kolonne ved siden af, og så skriver jeg dem om, men det både tager tid og giver fejlmuligheder.

51 848
421 650
445 550
57 552

Her følger de tal jeg fik frem efter at have kørt søg/erstat med mellemrum/ ingenting i samme regneark.

51848
421650
445550
57552
I kolonnefeltet er de dog højrestillet

Men hvis jeg ganger et af disse tal med et eller andet,
så får jeg bare "0"
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2015 - 17:17 #8
den tror stadig, at det er tekst - prøv at formatere celler/kolonne til tal-format - hvis de så bliver højrestillet (hos dig er det altså venstrestillet!) så er det ok.
Avatar billede enormark Nybegynder
23. juli 2015 - 18:01 #9
Så er det at min uvidenhed bliver helt åbenlys.
Hvordan formaterer man til tal format?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2015 - 13:39 #10
https://docs.kde.org/trunk4/en/calligra/sheets/formatspread.html
Så marker celler og.ctrl+alt+F og vælg number som format. Så burde den opfatte indhold som tal og kunne regne på dem.
Avatar billede enormark Nybegynder
05. august 2015 - 11:00 #11
Jeg skylder nok en et svar til claes57.
Jeg forsøgte formattering som beskrevet, men der kom ikke noget frem i Lotus 123 på ctrl+alt+F andet end menuen "filer" og den indeholder ikke noget om formattering.
Jeg prøvede så i Open Office, og der gik det betydeligt nemmere, så jeg overførte opgaven til OO, og overvejer om jeg skulle tage springet og anskaffe en Microsoft Office pakke.
Det er ikke udgiften der holder mig tilbage, men det, at skulle skifte fra noget man er vant til.
Jeg hører gerne kommentarer om Exxel contra OO spreadsheet

Men tak til claes57.
Uden hans forslag var jeg ikke nået til, at få opgaven løst i OpenOffice selvom det var 123 jeg spurgte ind til.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2015 - 11:08 #12
jeg ville så blive i OpenOffice/LibreOffice, da de har det bedste fra gamle layout stadig.
Springet til MSOffice er større.

Godt, at du fandt en løsning - bare luk spg.
Avatar billede enormark Nybegynder
23. august 2015 - 11:39 #13
Hej igen
Jeg fulgte dit råd og gik over til OO spreadsheet.
Det gik fint i starten, men nu er det blevet ubeskriveligt langsomt.
Når det gemmer automatisk undervejs, var det intet problem i starten, men nu tager det flere minutter for et regneark med 8 kolonner og ca 500 rækker. Der er kun få og simple formler i brug.
Mens den gemmer, kan jeg ikke lave andet i arket.
Er der en kur for det? Jeg har svært ved at tro, at det er sådan for alle OO spreadsheets.
Det er næppe min pc den er gal med. Når jeg går i det gamle lotus 123 ark med mange data og formler er der ingen ventetid.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2015 - 11:58 #14
der er jeg helt blank - det kører fint/hurtigt hos mig.
Opret evt et nyt spørgsmål vedr dette, så andre kommer på banen.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2015 - 11:59 #15
i øvrigt - luk dette spg - bare accepter svar.
Avatar billede enormark Nybegynder
04. oktober 2015 - 10:29 #16
Tak til Claes for tips som virkede, men med hensyn til hurtigheden i OpenOfice, har jeg løst det ved at at Købe Microsoft Office.
Og det virker fint.

SLUT
Avatar billede enormark Nybegynder
04. november 2015 - 16:20 #17
Jeg skrev SLUT i forrige indlæg, men får stadig rykker for at skulle lukke.
Hvordan gør man det?