Avatar billede Harry80 Nybegynder
25. juli 2015 - 21:51 Der er 5 kommentarer

Kan ikke få adgang til ekstern harddisk

Jeg kan ikke få adgang til min eksterne harddisk. Det er bare pludselig sket fra den ene dag til den anden. Når jeg sætter USB i kommer den der lyd. Hardisken lyser og arbejder og siger som den plejer. Jeg kører windows 7.

Inde i diskhåndtering kan jeg se den men den er sort og der står ikke initialiseret og ikke-allokeret. i egenskaber står der under status: ikke initialiseret
og under partitionstype står der: ikke tilgængeligt.

Der er vigtig data på den. Hvordan får jeg adgang til mine ting?
Avatar billede Harry80 Nybegynder
25. juli 2015 - 21:57 #1
I øvrigt når jeg går ind i disk håndtering er der en pop-up som siger jeg skal initiere disk 1 før local disk manager kan få adgang. Også kan jeg vælge mellem MBR (Master Boot Record) og GPT (GUID-partitionstabel). Lige meget hvilken jeg vælger, fejler det fordi mediet er skrivebeskyttet.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. juli 2015 - 21:58 #2
Ja, det tyder desværre på, at partitionstabellen er gået i udu.
Men så længe den snurrer burde det være  muligt at redde dine filer ud med et recovery program.
Der findes mange - både der koster og som er gratis.
Prøv f.eks. med Recuva
https://www.piriform.com/recuva
Det er der mange der roser.
Indtil dine filer er reddet, må du under ingen omstændigheder formatter, partitionere eller forsøge at lægge nogen form for data ind på den hd som der er problemer med.
Når du gendanner skal du sørge for, at have plads til de data der skal gendannes på en anden disk, idet recovery programmer virker ved at de gendanner et andet sted end det originale.
Avatar billede Harry80 Nybegynder
25. juli 2015 - 22:58 #3
Okay Så må jeg lige købe en ny hardisk imorgen jeg kan flytte det over på. For har ikke plads nok til hvis den kan finde det hele.

Jeg prøvede tidligere at lave noget recovery med ease partition master uden held. Så læste jeg noget om at prøve at at at få forbindelse til den med TESTDISK. Forstår ikke helt hvad den gør, men igang med det nu. Men ved ikke helt om det var dumt så? Kan i hvert fald se at det kommer til at tage LANG tid. den er på 0,4%. Recuva kan af en eller anden ikke finde partitionen.

Men læste et andet sted at filescavenger skulle være god, så måske jeg skulle give det et forsøg, hvis TESTDISK ikke gør noget og efter jeg har købt en ny til at lægge gandannet data over på?
Avatar billede kurtba Ekspert
26. juli 2015 - 00:08 #4
Testdisk er også et godt bud. Den har jeg brugt med held nogle gange.
Men jeg har hjulpet andre med lignende problemer flere gange, og det er ret typisk, at man måske prøver med 3 programmer uden succes, og så pludselig har man held med det 4 program.
Det er også typisk, at nogen bruger lang tid på analysen, mens andre er ret hurtige om det.
Det må være på grund af de forskellige måder de anvender for at forsøge at finde de mistede data.
Avatar billede buttwipe Juniormester
26. juli 2015 - 14:51 #5
"Okay Så må jeg lige købe en ny hardisk imorgen..."
Er du ikke blevet klogere?

Hvis du kun har dine data på én disk, riskerer du jo at så i den samme situation igen.

Backup betyder ikke at man kun gemmer sine data ét sted!