Avatar billede hopir Novice
26. juli 2015 - 23:02 Der er 3 kommentarer

4g antenne polarisation

Hej,

Jeg overvejer at købe en 4g router understøttende MIMO. Jeg har læst at 4g har brug for 2 antenner, 1 vertikalt og 1 horisontalt, men når jeg kigger rundt på opsætning, så er det lidt tvetydigt om det ER vertikalt og horisontalt de skal opsættes eller om den ene antenne skal opsætte med hældning på 45 grader og den anden på 135 grader?

Hvad er bedst ren vertikalt og horisontalt eller med hældning på 45 og 135 grader? eller en helt tredje.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2015 - 23:46 #1
Hvis du tager Apples router, så finder den selv ud af det. Den pejler hvor du er i rummet, og sender signal den vej. Du slipper for at dreje antenner bare fordi du skifter arbejdsplads.
Avatar billede hopir Novice
26. juli 2015 - 23:59 #2
Det er ikke signalet som routeren sender ud jeg mener, men det signal som kommer fra fx tdc's maste, hvilken polarisation antennerne skal sidde monteret på.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2015 - 00:08 #3
Den misforstod jeg så. Antenner fra udbyder har du ingen indflydelse på, og udbyder kan skifte styrke i området, som de nu har kunder til. Jeg har fx tidligere boet lige på den anden side af en mast - i samme afstand i fugleflugtslinje. Der var halv styrke i forhold til nu, hvor jeg er på samme side af masten som den lokale skole og et stort alment byggeri. Skulle nogen bygge 500 lejligheder ved min tidligere bopæl, så vil udbydere nok vende signalet, så de nye kunder blev tilgodeset.
Bare se i mastedatabasen.dk efter nærmeste antenner, og sæt din modtager op, så den kan 'se' antennen nogenlunde frit.