Avatar billede ZeBa Ekspert
05. august 2015 - 22:36 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Sikkerhed på Play Butik

Ville installere swipp, men skulle først give mine bankoplysninger. Ganske vist vil de ikke blive brugt, hvis ikke jeg køber noget, men jeg føler mig ikke spor tryg ved at gøre det.
Hvad mener man herinde?
Avatar billede madklub Guru
06. august 2015 - 09:43 #1
Swipp er jo ejet af nogle banker i Danmark, så de har allerede alle dine oplysninger. De ved også hvor du bor :-)

(Der er "ingen", der bruger Swipp. MobilePay fra Danske Bank er standard)
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. august 2015 - 13:54 #2
Den ville jeg også gerne have, men Sparekassen Kronjylland bruger den ikke :(
Derfor er jeg interesseret i, om det er sikkert at give de oplysninger, når jeg vil installere swipp
Avatar billede madklub Guru
06. august 2015 - 15:29 #3
Du kan være helt rolig.

Du kan sagten bruge MobilePay, selv om din bank ikke bruger den.
MobilPay hæver og indsætter på din konto via dit Dankort.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. august 2015 - 19:22 #4
Men nu spurgte jeg jo, om det er sikkert at installere swipp
Avatar billede madklub Guru
06. august 2015 - 20:33 #5
Nej det er ikke sikkert.
Det er der sgu ikke noget der er.
Men prøv lige at tænk på hvor mange der har swipp installeret.
Dernæst kan du overveje om bankerne vil tilbyde en usikker løsning.
Og som jeg skrev først, så kender din bank allerede dit kontonummer.
Hvis du vil bruge swipp til at overføre penge til venner og betale i butikker, så held og lykke.
Alle andre bruger MobilePay.
Avatar billede keysersoze Guru
07. august 2015 - 09:52 #6
Du kan ikke betale nogen steder uden at give oplysninger ud - og vil du betale via en app skal den selvfølgelig også have nogle oplysninger. Du kan gå ind på swipp.dk og se om du føler dig sikker ud fra hvem der står bag ligesom de også selv skriver en del om sikkerheden - men generelt er app'en vel sikker lige indtil den dag der findes et sikkerhedshul eller du selv er lemfældig med dine oplysninger.
Avatar billede moddi100 Seniormester
31. august 2015 - 23:13 #7
Som keysersoze siger så er det altså bankerne, som står bag Swipp, så ja du kan godt tage udgangspunkt i at den er sikker. Det samme gælder for MobilePay som Danske Bank står bag. Begge Apps skal leve op til høje sikkerhedskrav jf. lovgivningen her i DK.

Det eneste tidspunkt dine oplysninger er på telefonen er idet du indtaster dem. Dernæst sendes oplysningerne til bankernes servere i baggrunden, hvor de ligger sikkert indtil de skal bruges. Når de skal bruges sker det fremadrettet via bankens servere, og oplysningerne kommer altså aldrig tilbage til telefonen - det er i hvert fald sådan jeg antager at løsningerne er lavet. Andet ville ikke give mening.

Det er generelt en rigtig sund holdning du har i forhold til udlevering af dine betalings/bankoplysninger - fasthold den! Dog med Swipp/Mobilepay kan du godt gøre en undtagelse.
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. september 2015 - 01:22 #8
Tak, hvem vil have points?
Avatar billede moddi100 Seniormester
12. september 2015 - 11:37 #9
Det er din opgave at vurdere. Hvilke(t) indlæg har besvaret dit spørgsmål? Så beder du de respektive personer om at aflægge svar, og kan fordele pointene imellem dem.

Hvis alle svar gjorde dig klogere, vælger du blot alle personer.