Avatar billede Hjælp18 Novice
13. august 2015 - 15:08 Der er 1 kommentar

Kan låste felter slettes i word?

Hej alle.
Jeg skal opbygge en wordskabelon med to kolonner hvor teksten og punkterne i begge kolonner følges af. Det må vist opbygges i celler?
I skabelonen skal en af kolonner kunne låses således der ikke kan redigeres i den. Dette er vel smartest med at give en skrivebestykkelse på hele den ene kolonne. Kan det lade sig gøre når man arbejder med celler?
Et andet spørgsmål er det muligt hvis nogle af punkterne skal fjernes at slette dem både i den ikke skrivebeskyttede kolonne samt i den skrivebeskyttede?
Håber på at få hjælp og råd hertil :-)
Mvh Kim
24. august 2015 - 12:45 #1
Hej Kim
Du kan beskytte en dokument og beslutte at en del af dokumentet skal være åbent. Du kan indsætte felter og så låse dokumentet så kun felter er åbne for skrivning. Word låser "vandret" dvs. du indsætter et mærke og så er f.eks. teksten over lukket.

Jeg vil foreslå at du bruger kontrol-elementer (ContentControls). Du skal så sætte et element i hver celle. I egenskaberne kan du bestemme at kontrolelementet ikke må slettes / indholdet må ikke slettes.

Hvis du senere vil slette hele rækken (inkl. kontrol-element) er du nød til at fjerne de 2 valg.

Microsoft har en vejledning her:
https://support.office.com/en-sg/article/Create-forms-that-users-complete-or-print-in-Word-040c5cc1-e309-445b-94ac-542f732c8c8b

der er også noget her: http://www.quepublishing.com/articles/article.aspx?p=2027853&seqNum=7

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT