Avatar billede Mari605i Nybegynder
20. august 2015 - 22:49 Der er 5 kommentarer

HDMI lyden er ALT for høj!

Okay, venner.. I er mit sidste håb.

Jeg flyttede ind i min nye lejlighed den 31. juli og tilbragte de første par dage med at se film via min blu-ray afspiller (LG BD650), da jeg intet internet havde. Jeg har over årene ikke brugt min blu-ray afspiller meget, da jeg først fornyligt har fået mit eget tv med HDMI-stik (min fars gamle prosonic fladskærmstv, som han købte tilbage i 2012). Blu-rayen har i mellem tiden mere eller mindre bare stået urørt og bare blev brugt en gang i mellem af min søster.
Jeg havde ingen problemer og så masser af film INDTIL søndag d. 2. aug.. Da jeg her starter blu-ray afspilleren op igen, så er lyden bare MEGA HØJ - det skal dog nævnes at jeg ikke havde ændret på noget af opsætninen. Jeg havde bare slukket afspilleren og tv'et og var gået i seng, hvorpå intet virkede helt ligedan dagen efter. Tv-fjernbetjeningen virker ikke på trods af, at jeg kunne bruge den dagen inden til både at skrue op og ned for lyden, samt sætte den pågældende film på lydløs uden problemer. Blu-ray fjernbetjeningen virker og jeg kan sagtens gå ind på menu osv., men der registreres simpelthen ingen ændring, hvis jeg prøver at skrue op eller ned på nogen af fjernbetjeningerne.
Har lige fået min søsters gamle ps3 og der er problemet det samme: lyden (der kører gennem HDMI) er alt for høj - så høj, at jeg hver gang panisk må slukke maskineriet af frygt for at min overbo kommer rendende.

Har kigget ALT igennem efterhånden og ved virkelig ikke hvor problemet ligger. Hvis jeg kører HDMI fra bærbar til tv har jeg ingen problemer.
Jeg håber virkelig at en af jer kan hjælpe. Har haft skrevet til LG og de kender ikke til problemet.
Så jah, hvis I ellers skal have noget info, så må i skrive - har ikke lige oprettet sådan et spørgsmål før, så ved ikke lige om alt "vigtigt" er kommet ordenligt med.

På forhånd mange tak - I er som sagt det sidste håb, da jeg altså ikke aner mine levende råd længere.
-- Mari-Louise

P.s. Jeg kan ikke tjekke lyden på tv'et alene (det var det LG forslog mig at prøve, så vil da lige nævne den med det samme), da jeg ingen tv-abonnement har. Når jeg dog kører HDMI fra bærbar til tv, så kører lyden over uden problemer og jeg kan nemt styre lyden fra min bærbar.
Avatar billede milter Ekspert
21. august 2015 - 21:24 #1
Et måske lidt vildt gæt: Bor du nu et sted, hvor en af dine nye naboers "dimser" kan have overtaget styringen af TV'ets fjernbetjening?

Kobler du din bærbare til samme HDMI-stik som LG'en og PS3'en?

Har du prøvet at pille batterierne på dit TV's fjernbetjening ud og ladet det ligge sådan et par timers tid?

Har du prøvet at fjerne strømstikket til TV'et og ladet det ligge sådan et par timer?
Avatar billede Mari605i Nybegynder
21. august 2015 - 23:03 #2
Jeg har benyttet samme kabel og HDMI port til opkobling af bærbar til mit tv (og har selvfølgelig også testet ps3 og blu-ray i samtlige HDMI-porte på tv'et (der er 4 i alt)).

Jeg tror ikke at det skyldes fjernbetjeningen, da volume knapperne på selve tv'et (du ved, hvor man skal løfte sig fra sofaen for manuelt at skrue ned for lyden ved hjælp af de pågældende knapper på tv'et) heller ikke virker. Igen, så ser det ud som om lyden skrues op/ned, men uden egentlig effekt på tv'et lydstyrke.
Har også i dag prøvet at køre ps3'en igennem AV og scart - lyden var enten grotesk høj eller helt væk.

Jeg kan hive strømstikket til tv'et ud henover natten - et forsøg er det da uden tvivl værd i hvert fald.

Er det muligt, at volume styringen i et tv kan gå i stykker eller på en eller anden måde låse sig fast? (Har kigget i menuerne og kan i hvert fald ikke "låse den op", hvis det skulle være tilfældet)
Avatar billede milter Ekspert
22. august 2015 - 21:25 #3
Jo da, jeg kender godt det der med, at man må fjerne r.... fra sofaen for at regulere et eller andet på TV'et, selv om det sker sjældnere og sjældnere :-)

Nej, styringen af volume burde ikke kunne låse sig fast. Det burde udelukkende være et spørgsmål om, om du kan få kontakt til de kredse, som styrer den.

Jeg er kommet lidt i tvivl, om du overhovedet kan bruge din fjernbetjening til TV'et til noget som helst, eller det kun er lyden, du ikke kan røre ved. Hvis du kan bruge den til andre ting, så prøv at finde den indstilling, hvor du resetter TV'et til standardindstillinger.

En anden metode at løse problemet på kunne være at eksperimentere med tilslutningsrækkefølgen for TV og LG'en, dvs. du først tænder TV'et, derefter tilslutter du LG'en med HDMI-kablet, og først derefter tænder du LG'en. Den "modsatte" vej er først at tænde og tilslutte LG'en og derefter tænde TV'et. En anden procedure kan være at tænde begge apparater og først derefter forbinde dem via HDMI-kablet.

Du kunne også prøve med et andet HDMI-kabel.

I "gamle dage" var et af forslagene i den her slags tilfælde at give begge apparater et passende dask eller spark, men jeg tvivler på, den metode er brugbar her :-)
Avatar billede Mari605i Nybegynder
29. august 2015 - 13:42 #4
Beklager, det forsinkede svar - har haft travlt med introdage på universitetet.

Fjernbetjeningen virker - jeg kan således sagtens skifte fra HDMi og over til scart, samt ændre lysstyrke med mere på skærmen. Lyden nægter bare.
Og tro mig; samtlige apparater har fået både "dask og spark" ;-)

Jeg begynder at tro at fejlen ligger i tv'et - lyden via scart fungerer nemlig heller ikke mere, da jeg prøvede den sidste dag. Desuden prøvede jeg at køre tv-lyden via nogle eksterne højtalere for at se, om det kunne hjælpe med at styre lyden, men det resulterede blot i ingen lyd eller (hvis HDMI var slået til) til meget høj audio på trods af lave settings.

Har snakket med forsikringen, der er villig til at spytte lidt penge i et nyt tv til mig (ikke at det bliver lige her foreløbig, da SU'en næppe holder til det), så med mindre der er andre forslag, så er jeg vist klar til at lukke denne tråd...

P.s. Har prøvet dine forslag Milter og omstillede såvel tv, blu-ray pg PS3 tilbage til fabriksindstillinger dog uden held :-(
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2015 - 17:08 #5
Du kunne prøve at se, om der findes opdateret software til dit Prosonic TV. Herunder er først et link til nogle modeller, derefter en vejledning.

http://www.denver-electronics.com/pages/webpage.aspx?articleid=109445

http://nsi-el.dk/upload_dir/docs/Opdatering-af-SW-Prosonic-TV-USB.pdf

Hvis ikke din model findes i linket, så prøv at finde alt om TV'et, dvs. model nr., ID nummer, serial nr. eller andet og post det her.