Avatar billede eibsen Nybegynder
21. august 2015 - 18:29 Der er 1 kommentar

Netværksdesign/indstillinger

Jeg har to internet forbindelser ind i huset (kabel og DSL, da jeg ikke synes de er så stabile nogen af dem) samt et ekstra WIFI access point (dvs. 3 ialt). Jeg kunne godt tænke mig et stort netværk med ét SSID, ét sæt IP-adresser (et sub-net?) men at trafikken blev routet ud til den internetforbindelse, der nu engang fungerer bedst på det givne tidspunkt.

Jeg er dog i tvivl om 1) det kan lade sig gøre, og 2) hvordan man gør det.

Jeg har prøvet at skitsere lidt info om netværket ind her: https://www.dropbox.com/s/9k9cjbil05rqxtd/Network%20illustration.jpg?dl=0

Der er for mange kombinationer i WAN porte, Subnet masks, DHCP servere o.l. til jeg lige kan prøve mig frem. Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg kan gøre dette, dvs. på hver af de tre routere sige hvordan IP indstillinger, DHCP fra/til, osv. skal sættes op? Det skal sige at jeg godt kan nøjes med 2 wifi access point ift. optimal rækkevide, dvs. hvis den rene wifi router kunne nedlægges ville det ikke gøre noget.

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede ms7829 Nybegynder
22. august 2015 - 19:55 #1
Hejsa

jeg ville nok lave det om så du kun har en router hvis du har lidt
med eks. 3 wan porte bygge en selv af ældre hardware eks.
pfSense / opnsense

Køre selv med pfSense med en wan og en cisco aironet 1200 ag series
køre uden bøvl.

De er let lige frem at installer denne så er det kun ved de forskellige regler man skal holde hovedet lidt koldt.