Avatar billede bosteeda Nybegynder
26. august 2015 - 16:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opslag i liste med dato

Jeg har en liste med data som viser: Position (1-20), Dato/Tid, Chargenr
Jeg ønsker at lave en opslag som viser seneste Charge nr. i hver Position
Håber der er nogle eksperter som kan hjælpe
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2015 - 18:04 #1
Kan du ikke uploade en eksempelfil til
http://www.gratisupload.dk/
Avatar billede bosteeda Nybegynder
26. august 2015 - 22:25 #2
Avatar billede bosteeda Nybegynder
26. august 2015 - 22:27 #3
Position = Hul nr i listen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2015 - 06:27 #4
Avatar billede bosteeda Nybegynder
27. august 2015 - 08:23 #5
Ja jeg kan godt set den finder den rigtige dato, men jeg forstår ikke helt hvordan.
Kan du forklare det for mig :o)

Jeg kan ikke få den til at find charge nr - Hvorfor?

http://gratisupload.dk/f/8t8rz3jjcr
Avatar billede bosteeda Nybegynder
27. august 2015 - 08:37 #6
Charge vises som ################
Hvis jeg laver værdien om til tekst vises den korrekt
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2015 - 10:37 #7
Dit Charge-problem er alene et formateringsspørgsmål.

$B$2:$B$111=$F3 returnerer et array der indeholder enten TRUE eller FALSE værdier (SAND eller FALSK) for hver celle i B2:B111 afhængig af om cellen er lig med F3. Disse TRUE eller FALSE værdier bruges herefter som nævner i en division, det vil sige, at du får et array bestående af enten 1/1 eller 1/0 = #DIV/0! (TRUE og FALSE der ingår i regneoperationer konverteres til henholdsvis 1 og 0). Det der søges efter i arrayet er 2 som altså ikke eksisterer (kun 1 eller "DIV/0! eksisterer). LOOKUP funktioner ser bort fra lle fejlværdier. Da 2 ikke eksisterer returnerer Excel den sidste værdi i arrayet der er mindre end 2.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2015 - 10:38 #8
Foprmater Charge-kolonnen som tal uden decimaler.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. august 2015 - 11:43 #9
Det jeg skrev I #7 var ikke fyldestgørende. Det Excel returnerer er selvfølgelig den værdi I arrayet A2:A111 der svarer til den sidste værdi i arrayet B2:B111 der er mindre end 2.

I øvrigt er den eneste made at lære at begribe komplicerede former at gøre flitting brug af Formula Evaluator (Formelrevision) og F9 faciliteten.

Prøv for eksempel at aktivere J3 og hereafter I formelfeltet med musen at vælge præcist $B$2:$B$111. Tryk nu på F9 og begrib, hvad det er du ser (Udvid formelfeltet så der er god plads). Vælg hereafter $B$2:$B$111=$I3, tryk på F9 og begrib igen, hvad du ser.
Gå videre på same made, nu med 1/($B$2:$B$111=$I3).

Nu har du noget der skulle ligne følgende: (jeg bruger engelsk version)

=LOOKUP(2;{#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;
#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;
#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;1;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;
#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;
#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;1;
#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;
#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!;#DIV/0!};
$A$2:$A$111)

Du vil se at der star 1 i position 45 og i position 90. Altså seneste position i arrayet B2:B111 der er mindre end 2 er position 90. Derfor returnerer Excel det der star I position 90 i arrayet A2:A111

Det kræver selvfølgelig en ihærdig indsats at anylysere en formel på denne måde, men sådan er det, hvis du vil kunne begribe komplicerede formler.
Avatar billede bosteeda Nybegynder
27. august 2015 - 15:29 #10
Det virker og mange tak for forklaringen
Det er en god dag når man lære noget nyt:o)