Avatar billede Carnac Forsker
28. august 2015 - 18:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Er Acer Aspire TC705 en god allround computer?

Helt ærligt ved jeg ikke ret meget om computere.

Men jeg har brug for en god allround computer der kan løse hverdags opgaver, men som også kan bruges til at spille lidt computer på.

Jeg har derfor set på denne her, en Acer Aspire TC705:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-pc/ACDTSXPEQ006/acer-aspire-tc705-stationar-pc

Hvad siger I eksperter? Har den en nogenlunde fornuftig CPU og et fornuftigt grafikkort? Passer grafrikkortet til CPU´en? Har den nogle svagheder/ flaskehalse jeg skal være opmærksom på?

Og hvad med prisen? Lyder den fornuftig?

Jeg forestiller mig fx at skulle spille Skyrim på bedste opløsning.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. august 2015 - 00:22 #1
Den opfylder fint dine behov og er langt over kravene til Skyrim.
Elgiganten har et superweekend tilbud som udløber søndag aften.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-pc/LE57331750/lenovo-k450e-stationar-pc
Billigere og har ellers samme processor, sammme antal ram, og et grafikkort i samme serie, men som faktisk er testet til at være lidt bedre. Derudover får man så også en ssd harddisk med i købet.
Så helt klart et bedre tilbud. Men kun online og indtil søndag aften.
Avatar billede Carnac Forsker
29. august 2015 - 12:54 #2
Hej kurtba -Tak for dit svar. Jeg tror faktisk jeg vil købe den computer du har foreslået. Selvom Acer´en kommer på tilbud til 3999 kr på mandag (hvilket var årsagen til at jeg spurgte ind til den computer). Men jeg kan godt lide at Lenovo´en har SSD. Spørgsmålet er så om 120 GB SSD er værd at give 1000 kr ekstra for hmmm..

Derfor har jeg et spørgsmål omkring SSD-harddisken. Hvordan virker den? Jeg kan forstå det får computeren til at starte hurtigere op, men hvad når de 120 GB er opbrugt? Bliver computeren så langsom igen? Det er jo ikke så fedt at man ikke kan tage de yderligere 1000 GB harddisk der følger med i brug, hvis den så bare bliver langsom til at starte op igen?

Skriv lige dit svar så det kan tildeles point, for du fortjener pointene for dit råd.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. august 2015 - 23:55 #3
Jeg har ikke selv en ssd, så mit svar  er ud fra, hvad jeg har læst mig til.
Især ved opstart går det hurtigere, men da de  nye styresystemer generelt er hurtige til at starte, kan man vel diskutere, om det er prisen værd. Det siges at visse programmer har stor gavn af det, men  jeg ved ikke lige hvilke. Jeg følger lidt med i nogle forums, hvor man diskuterer videoredigering, hvilket er meget resourcekrævende, og som jeg har forstået det, giver en ssd ikke meget der, idet det er andre steder, at resourceproblemerne opstår.
Hvis man køber en ssd hd i fri handel, kan du få en med dobbelt så stor kapacitet for godt 600 kr., så de 1000 kr. alene for at få ssd hænger ikke rigtig sammen.
Hvis man vælger en med ssd, gør man typisk det, at man installerer styresystem og de programmer, som man mener kan have nyttig af hurtig tilgang på ssd disken, og alle andre programmer og data lægger man så på den almindelige harddisk.
Endelig kan man evt. også købe en såkaldt hybrid harddisk i stedet (SSHD) disk. De har typisk en såkaldt express cache på 8 eller 16 gb. De sikrer også en særdeles hurtig opstart, iden cachen bruges til at optimere denne proces. Det har jeg i min egen bærbar, som starter op på ca. 20 sekunder, hvilket er meget fint for mig.
Der kan man få en på 1000 gb for godt 600 kr. Herved får man så et større lager - men det er så spørgsmålet om man har brug for det.
Man kan evt. vælge så at lade den uden cache virke udelukkende som backup af data, hvis ikke man har andet at bruge den til.
Hvis man vælger at tilføje en ekstra hd til at have styresystem på, skal man dog være opmærksom på, at det giver nogle tekniske udfordringer (som kan løses), idet alt jo er standard installeret på pc.en.
Personligt ville jeg nok vælger Acer, da jeg ikke synes en ssd er de 1000 kr. værd, men om det samme gælder for dig, er jo ikke sikkert.
Held og lykke uanset hvad du vælger.
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2015 - 23:51 #4
Jeg har valgt Lenovo´en. Det er godt nok dyrt at give 1000 kr for SSD´en, men jeg kan godt lide den hurtige opstart.

Derudover får man nogle små forbedringer. TI grafikkort. 4 x 3.0 USB istedet for 2. Ingen af towerne er ligefrem skønheder, men jeg foretrækker Lenovo-toweret. Og så er Lenovo generelt kendt for at skrue bedre og mere robuste computere sammen end Acer på den lange bane.

Så tak fordi du gjorde mig opmærksom på Super-søndags-tilbudet :)