Avatar billede fajens Mester
29. august 2015 - 11:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Danske tegn PHP 5.6 vises ikke korrekt.

Hej
I PHP5.4 vises de danske æøå korrekt men i PHP5.6 vises de som spørgmål.

Hvad skal rettes for de også vises korrekt i PHP 5.6?

/fajens
Avatar billede Broxigar Praktikant
29. august 2015 - 14:41 #1
Der kan være flere ting der giver dig problemer:

1. Er dine PHP filer encoded som UTF-8 eller cp-1252 ? Hvis de er encoded som cp-1252, så vil ÆØÅ vises som mærkelige tegn.

2. Hvor henter du dine tegn fra? Er det fra noget json du decoder, eller er det fra en MySQL database eller er det hardcoded i filerne?

3. Er serverne ens for php 5.4 og 5.6 eller er det to forskellige servere? Er de sat ens op eller kan der være forskelle?
Avatar billede fajens Mester
29. august 2015 - 17:03 #2
Hej
1)
jeg har denne til at stå i Head på index.php
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" >

2)
Fejlen er både på codet sider og når jeg henter fra MySql
3)
Ved ikke, men jeg bruger one.com til hjemmesiden

Der må være et problem et sted i min kode men kan ikke finde det.
/fajens
Avatar billede Broxigar Praktikant
29. august 2015 - 17:14 #3
1) Det er ikke indholdet af filen jeg mener når jeg skriver encoding, det er selve filen.

Prøv og åben filen i Notepad++, og så klik på Encoding oppe i toppen. Er noget andet end "Encode in UTF-8" markeret, så klik på "Convert to UTF-8" og så gem filen. Det må ikke være UTF8-BOM.

2) Hvis du kigger i databasen med fx MySQL, så kan du se hvad indholdet i databasen er, står det med ÆØÅ eller mærkelige tegn der?

3) One.com bør ikke have problemer med UTF-8, så jeg tror det er selve filerne eller databasen den er gal med.
Avatar billede fajens Mester
29. august 2015 - 20:15 #4
Hej

Encoding var ANSI, men når jeg ændrer den til UTF-8 får jeg en header fejl.
Så skriver den at header allerede sent i linie 2

Det er lidt irriterende når siden har kørt upåklagelig i mange år.
( fejlen har nok været der altid)
Avatar billede fajens Mester
28. september 2015 - 14:57 #5
Lukker.