Avatar billede dkclajen Juniormester
30. august 2015 - 00:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forståelse af access koder

Hej, er der nogen som kan fortælle mig hvad følgende kode betyder og hvorfor man anvender en sådan kode i en forespørgelse?

Arkiver som: IIf(IsNull([Efternavn]);IIf(IsNull([Fornavn]);[Firma];[Fornavn]);IIf(IsNull([Fornavn]);[Efternavn];[Efternavn] & ", " & [Fornavn]))
Avatar billede larsen45 Juniormester
30. august 2015 - 07:07 #1
The Microsoft Access IsNull function returns TRUE if the expression is a null value. Otherwise, it returns FALSE.
Det vil sige den tjekker om det er sandt eller falsk felterne.

Kan bruges til:
Access 2013, Access 2010, Access 2007, Access 2003, Access XP, Access 2000.
Avatar billede dkclajen Juniormester
30. august 2015 - 10:46 #2
Det var også den forklaring jeg kunne læse mig frem til. Forstår bare ikke rigtig brugen af den, samt fordelen ved at anvende den i en forespørgelse.
Avatar billede MSchlamovitz Mester
30. august 2015 - 10:57 #3
Det skal tolkes således:

Hvis Efternavn er tom

  Hvis fornavn er tom
  Så skriv: Firma
  Ellers skriv: Fornavn
Ellers
  Hvis fornavn er tom
  Så skriv: Efternavn
  Ellers skriv: Efternavn, Fornavn

Håber det giver mening
Avatar billede dkclajen Juniormester
30. august 2015 - 14:19 #4
Det gav super god mening, det er lidt sådan nogle forklaringer man mangler når man forsøger at lære Access. :)
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. august 2015 - 15:33 #5
The en den lidt knudrede måse at lave en if-then-else sætning på. Eller en case sætning
Avatar billede petersen7913 Forsker
30. august 2015 - 15:34 #6
Og undskylder for fejltastning i kommentaren ...

Det er den lidt knudrede måde ....
Avatar billede MSchlamovitz Mester
30. august 2015 - 20:25 #7
Helt enig med Petersen7913 -
I VBA havde det været mere opportunt med en If-then-else eller (endnu bedre) en Select case sætning, men i en forespørgsel er man vel nødt til at anvende IIF - eller hvad ?
Avatar billede dkclajen Juniormester
30. august 2015 - 20:55 #8
Er ikke nogen haj til access, men vil rigtig gerne lære det, derfor tager jeg nogle af Microsofts skabeloner samtidig med at jeg har købt mig en bog med access for begyndere. Ved at kigge på skabeloner fra Microsoft støder man på nogen som på ingen måde giver mening. 😉

VBA er ved at være rigtig mange år siden jeg har brugt det, så det er jo nok på samme niveau som mine access kundskaber. 😉