Avatar billede kaz9k Juniormester
31. august 2015 - 10:37 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Dynamisk graf

Hej.
Hvordan får jeg lavet min graf dynamisk således, at den ikke viser ugerne 4 og fremefter før jeg indtaster dem. Jeg vil gerne have det sådan at grafen ikke er bredere end de uger, hvor jeg har indtastet. (se spildplads via nedenstående link)

http://gupl.dk/f/8tbvei317i
31. august 2015 - 14:36 #1
Hej Kaz9k
Jeg ved ikke lige hvilken version af Excel du har, men i 2013 kan du:
# klikke på grafen --> der vises nogle ikoner i højre side
# Klik på tragten (Filtrer data) --> Vælg de uger fra du ikke skal bruge.

Du kan så enten tilføje ugerne manuelt efterhånden som du taster ind eller du skal bruge en makro der tilføjer kolonne A og B, når cellerne i kolonne B bliver udfyldt.

Der er 2013 på den PC jeg sidder ved, så jeg kan ikke lige efterprøve det, men jeg mener ikke at filtrer-funktionen findes i tidligere versioner af Excel.

Hvis jeg har ret i det kan du skrive en makro der tilføjer kolonne A og B til datagrundlaget, efterhånden som du udfylder rækkerne.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede kaz9k Juniormester
31. august 2015 - 14:54 #2
Hej Birthe

Tak for svar. Jeg forstår vist ikke helt, hvordan makroen skal hjælpe. Jeg kan godt se, at man kan vælge kategorierne til/fra via filter, men så skal jeg vel vælge dem til, hver gang jeg har indtastet på ny.

Har jeg misforstået?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. august 2015 - 15:33 #3
Grafen viser de perioder du indtaster I B18 og B19.

http://www.gratisupload.dk/f/8tc26unygi/
31. august 2015 - 15:37 #4
Hej
Ja, det skal du.
Eller også skal du skrive en makro der kan tjekke for om noget er tastet ind i kolonne B og så udvide datagrundlaget.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. august 2015 - 17:37 #5
Måske den her er bedre I overensstemmelse med det du efterspurgte.

http://www.gratisupload.dk/f/8tc3bkrg00/
Avatar billede kaz9k Juniormester
01. september 2015 - 08:15 #6
Den sidste løsning er perfekt. Har ikke været for skarp til navnstyring, men det er da snedigt :)

Tryk endelig svar, så jeg kan dele pointene.

Lige et supplerende spørgsmål. Sikkert ret simpelt:

Hvis jeg skal trække en formel fra A1 til A2, A3, A4 osv., men springet skal være eks. 7 i mellem hver tal i formlen... Hvad gør jeg så?

Altså formel i A1 = +C2+C5
Formel i A2 skal blive = +C9+C12
Formel i A3 skal blive = +C16+C19
osv.

Hvad skriver jeg i A1 ?

Tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2015 - 08:32 #7
=FORSKYDNING($C$2;(RÆKKER($1:1)-1)*7;;;)+FORSKYDNING($C$2;3+(RÆKKER($1:1)-1)*7;;;)