Avatar billede nesdam Nybegynder
03. september 2015 - 17:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tilladelse til at slette mapper.

Hjælp! Nogle mapper på min netværksharddisk kan ikke slettes. Jeg får beskeden: "at jeg ikke har tilladelse" . Har søgt forskellige løsninger på nettet men problemet er endnu ikke løst. Bl.a. har jeg prøvet et program der hedder Unlocker. Desværre uden resultat. Er der en derude, der let forståeligt kan guide mig igennem til at få tilladelse til at slette mapperne.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2015 - 18:08 #1
har du prøvet at slette den fra fejlsikret tilsand?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2015 - 18:08 #2
Og her er det fejlsikret med netværk du skal bruge.
Har ikke selv NAS, så det er ikke afprøvet af mig.
Avatar billede nesdam Nybegynder
03. september 2015 - 18:18 #3
Jeg har windows 10. Har ikke helt styr på hvordan jeg kommer i fejlsikret tilstand. Ved godt at det er F8 i opstart men kan ikke rigtig finde noget i bios om fejlsikret tilstand.
Avatar billede nesdam Nybegynder
03. september 2015 - 18:19 #4
Jeg har windows 10. Har ikke helt styr på hvordan jeg kommer i fejlsikret tilstand. Ved godt at det er F8 i opstart men kan ikke rigtig finde noget i bios om fejlsikret tilstand
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2015 - 19:33 #5
Ok. Med windows 10 skal den først aktiveres i boot under msconfig. Her er et punkt der hedder "sikker start" der skal aktiveres, og så genstarter man og trykker F8 med det samme under opstart. På den måde kan man starte op i fejlsikret tilstand.
For at komme tilbage til almindelig opstart, skal tjektegnet fjernes og computeren genstartes, hvorved den starter almindeligt op igen.
Avatar billede aphandersen Juniormester
03. september 2015 - 20:33 #6
Fejlsikret tilstand kan tilgås på flere måder fra Windows 10. Den gamle metode med F8 virker ikke længere, for mange computere. I nedenstående artikel er nævnt hvorfor og hvordan man kommer over i fejlsikret tilstand.

http://www.it-blogger.dk/fejlsikret-tilstand-i-windows-10/

Jeg tror dog ikke det nytter noget at starte windows i fejlsikret tilstand mht. rettigheder for at slette på en NAS. Hvis du ikke har tilladelse, så må du logge ind på den NAS med en administratorkonto og give tilladelse.

Hvilken NAS har du? Har du ikke adgang til administratorkontoen?
Avatar billede nesdam Nybegynder
03. september 2015 - 21:51 #7
Jeg har en MEDION NAS. Jeg har adgang til administratorkontoen. Jeg har slettet de første ca. 100 mapper, men der ligger en lille stak tilbage, hvortil den kræver tilladelse. Det drejer sig om noget der er downloadet fra nettet. Mistanken går på om der ligger noget "snavs" gemt deri. Vil forsøge i fejlsikret tilstand men er stadig åben for gode forslag
Avatar billede nesdam Nybegynder
04. september 2015 - 12:58 #8
Point givet til Peddi. Jeg har løst problemet ved at formatere.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2015 - 12:59 #9
Hvis det du har gemt på din NAS kører i baggrunden på styresystemet, og har tilgang til filerne kan du ikke slette det. Det kræver at denne tjeneste/program lukkes før du kan slette (filen er i brug).
Det var sådan set derfor jeg anbefalede fejlsikret tilstand hvor systemet netop ikke kører.
Et andet alternativ kunne være at boote op på en live cd og forsøge tilgang den vej og slette mapperne.
Det kunne være MiniXp som der ligger på Hirens Boot cd.
En prøveversion af Linux kunne det også være, hvor man vælger at prøve versionen fra en cd/usb pind.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2015 - 13:10 #10
Ok. Lidt drastisk synes jeg måske. Men har det løst dit problem så er det fint.