Avatar billede ReneDue35 Nybegynder
19. september 2015 - 17:11 Der er 5 kommentarer

Autogenerering

Hejsa
Jeg er ved lave et dokument i Word, som skal indeholde nogle oplysninger, der skal overføres direkte over i et andet dokument. Altså lidt ligesom Excel, men bare med tekst i stedet for tal.

Kan dette lade sig gøre, og i så fald hvordan?

Mvh
René
Avatar billede rhl2401 Mester
20. september 2015 - 12:11 #1
Copy / Paste ?
Avatar billede finb Ekspert
20. september 2015 - 13:18 #2
Hav data i Excel
og flet til Word !
21. september 2015 - 12:34 #3
Hej
Du kan bruge hurtigdele / Quickparts.

1. Skriv din tekst (indsæt evt. billeder og formater som du ønsker det skal se ud)
2. Marker teksten
3. Vælg fanen <Indsæt> --> knappen <hurtigdele> --> <gem markering i galleri over hurtig dele>
4. vælg kategori m.v.

Du kan nu genbruge teksten på den PC hvor den er skrevet. Hvis du vil dele med andre kan du under pkt.4 gemme det i en fil for sig, som du kopiere til andre PC'er.

Her er et eksempel med en tabel: https://www.youtube.com/watch?v=rixMLfepMtI&list=PLDsI8ZcLhMObCnNOKo0bUhPqrIdS0IB21&index=23

Du kan bruge flettefelter
1. Skriv dine tekster i en tabel og gem dokumentet
2. Flet med dokumentet lige som du fletter fra Excel

Du kan indsætte med kæde (som fra Excel)
1. skrive teksten og gem
2. Marker teksten --> åbn nyt dokument --> Fanen Hjem --> menuen 3. Sæt ind --> Indsæt specielt --> indsæt som kæde

Faner og knappe-navne er fra Word 2013 - de kan hedde noget andet f.eks. i 2010, men funktionerne er på samme måde.

Håber det var en af de metoder du efterlyste. Ellers er du velkommen til at skrive for en uddybning :-)

Med venlig Hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede ReneDue35 Nybegynder
21. september 2015 - 17:59 #4
Hej Birthe

Tak for dit svar. Jeg kan ikke helt få det til at fungerer.

Jeg tillader mig lige at uddybe hvad det drejer sig om.

Jeg sidder og skal lave en skabelon, til at sende bekræftelser ud til vores kunder. Samtidig skal jeg lave en seddel til en anden afdeling, indeholdende de informationer, jeg skriver i bekræftelsen. Men det skal så på en noget mere overskuelig måde, derfor et andet dokument. Jeg kunne naturligvis bare copy/paste, men jeg vil også gerne spare tiden, og derfor vil jeg gerne, hvis det er muligt, oprette en "køreseddel" automatisk, som jeg kan give videre til den anden afdeling.

Det behøver ikke være i et andet dokument, for jeg kan blot gemme side 1, og udskrive side 2.

Jeg ved fra Excel, at få systemet til at hente fra et defineret punkt, til de steder jeg ønsker, også i et andet dokument, og tænkte derfor, om det var muligt også at gøre det i Word?

Med venlig hilsen

René
22. september 2015 - 10:52 #5
Hej René
Det lyder som om du skal bruge flettefunktionen. Det lyder også som om det er det du kender fra Excel.

Jeg er lidt i tvivl om hvor du henter data fra til at udfylde. Måske derfor mit svar er lidt forvirrende.

er det en liste du trækker eller taster du ind??

hvis du har en liste vil jeg sige at du skal bruge Flettefunktionen. den ligger på fanen Forsendelse.

Du finder en vejledning her: https://support.office.com/da-dk/article/Brug-af-brevfletning-til-at-oprette-og-udskrive-breve-og-andre-dokumenter-428328de-3d94-4997-a73e-3b992922ccf5

Du kan så lave et flette brev til kunderne og et til dine kollegaer.
(Du kan godt lave 2 sider og så dele dem mellem de 2., men jeg tror det vil være lettest med 2 dokumenter.)

Husk at du godt kan flette til email som vedlagt pdf-dokument hvis du bruger en pdf-printer som f.eks. cutepdf.

Hvis du TASTER data ind i brevet og så "bare" vil have en kopi til kollegaerne er det lidt anderledes. QuickParts er hvis du genbruger data mange gange. Det kan jeg nu forstå at du ikke gør - hvis det er en bekræftelse til hver kunde.

Så er det bedre at bruge en tilsvarende funktion der hedder kontrolelementer. Dem finder du på fanen <Udvikler>.

Den fane er ikke vist som standard. Se her hvordan du får den frem: https://support.office.com/da-dk/article/F%C3%A5-vist-fanen-Udvikler-e1192344-5e56-4d45-931b-e5fd9bea2d45?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK

Du kan læse her hvordan du bruger kontrolelementerne: https://support.office.com/da-dk/article/Oprette-formularer-som-brugere-udfylder-eller-udskriver-i-Word-040c5cc1-e309-445b-94ac-542f732c8c8b

Her skal du bruge et dokument pr. kunde med 2 sider - 1 til kunden og et til kollegaen.

Til f.eks. kundenavn skal du:
1. indsæt en tekstkontrol et passende sted på kundesiden
2. klik på kontrollen --> klik på fanen <Udvikler> --> knappen <Egenskaber>
3: Navngiv kontrollen med en titel (f.eks. skriv kundenavn) og en kode (f.eks. KNavn)
4. Klik på kontrollen igen --> Vælg fanen <Indsæt> --> <Bogmærke>
5. Navngiv bogmærket (f.eks. bmKNavn)
6. flyt til et passende sted på kollegasiden --> Fanen <Indsæt> --> menu <Hurtigdele> --> knap <Felt> --> feltnavnet skal være <Ref> --> Vælg bogmærket under egenskaber midt i boksen.

Nu vil det du skriver i kontrollen blive vist i feltet.

Håber det kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen