Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 11:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

YouSee

Jeg har fået skiftet Modem fra YouSee (Netgear CG3000) i forbindelse med opgradering til 50 Mbit/5 Mbit.

Det er fint, jeg opnår nemt 50 Mbit med kabelforbindelsen, men med Wi-Fi kommer jeg højst op på Ca. 17 Mbit, og det er jeg ikke tilfreds med.

Jeg har kontaktet YouSee, med de fortæller at der ikke er garanti på trådløs forbindelse, og det til trods for, at det er YouSee der leverer modemmet.

Jeg har skiftet kanal på modemmet, og det hjælper ikke.
You siger jeg kan købe et bedre modem hos dem, men giver ikke garanti for det hjælper, hurra.

Har I en løsning der kan forbedre hastigheden?
Mvh Arne
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2015 - 11:28 #1
placering? er modem placeret frit (ikke i et skab, fx) og tester du i nærheden af modem (ikke i den anden ende af huset).
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 11:34 #2
Hej claes57. Testen er udført klods op af modemmet( 20 cm.)
Modemmet står frit i min stue.
Arne
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2015 - 11:49 #3
prøv 1-2 meters afstand.
mål evt med http://tjekditnet.dk/ (husk, du har kabel-tv net som teknologi)
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 11:57 #4
Tallene er så:
23,75 og 5,76
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 11:57 #5
Ups. det var ikke et svar til point.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2015 - 12:16 #6
ok - jeg har 37/20 på mit netgear CG3000 (har reguleret hastigheden i bland-selv).
Er dit netkort i pc 802.11n eller ac? Hvis du har et 802.11g, så er det typisk for langsomt, og det er altså alle wi-fi enheder, der skal minimum være 802.11n. Test evt med alle andre wi-fi ting slukket om ikke andet så for at se, om de bruger båndbredde.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 12:23 #7
Claes du skriver:
Er dit netkort i pc 802.11n eller ac? Hvis du har et 802.11g, så er det typisk for langsomt.

Hvordan finder jeg ud af det?
Og kan jeg ændre på det så hastigheden bliver bedre?
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 12:32 #8
Det er  802.11n
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2015 - 12:36 #9
ok - så burde det være en del hurtigere. Har du en tung antivirus med ekstra wi-fi sikkerhed?
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. september 2015 - 12:48 #10
Avast, gratisudgaven.
Avatar billede Little Helper Seniormester
23. september 2015 - 01:40 #11
Hej Arne.

Som udgangspunkt skal du aldrig forvente at kunne få samme hastighed som kablet tilslutning.

Mange ting afgøre din hastighed, antal trådløse net i området, forstyrrelser i området og her er gammel radio kommunikation en stor faktor (walkie talkie). Packetloss (pakkedata tab) og meget andet du ikke kan gøre noget ved. og kryptering trækker også lidt ned.

Hvis jeg havde din forbindelse og jeg ville se hvad jeg max kunne nå op på ville jeg fjerne al kryptering og bruge mac adressen til at koble mig på. jeg ville hvis du har et N netkort i maskinen sikre mig at du køre 5GHz som understøttes af N kort og ikke kun 2.4GHz.

Samtidig skal du være opmærksom på at der er vanvittig mange sites som ikke engang understøtter den hastighed du allerede har testet du kan køre, skulle de det ville deres server hurtigt komme på overarbejde.

At Yousee ikke vil garantere dig fuld hastighed ved wifi er fuld forståeligt da det ganske enkelt ikke ville kunne lade sig gøre, og du vil ikke finde en udbyder der vil.

Håber du får lidt indsigt i hvad der sker og kan bruge indput.
Avatar billede arnepedersen Forsker
23. september 2015 - 08:45 #12
kaffefisk,tak.
Jeg håber du vil uddybe det du skriver:
Hvis jeg havde din forbindelse og jeg ville se hvad jeg max kunne nå op på ville jeg fjerne al kryptering og bruge mac adressen til at koble mig på. jeg ville hvis du har et N netkort i maskinen sikre mig at du køre 5GHz som understøttes af N kort og ikke kun 2.4GHz.

Kunne du ikke fortælle hvordan jeg gør følgende:
Fjerne kryptering?

Bruge mac adressen til at koble mig på?

Køre 5GHz som understøttes af N kort og ikke kun 2.4GHz?

Mvh. Arne
Avatar billede Little Helper Seniormester
23. september 2015 - 19:33 #13
Fjerne kryptering

Under SETUP... wireless settings....Security options....vælg none...klik apply.

Bruge MAC adresse til at koble på

Under advanced.....MAC Filtering....indtast din MAC adresse for netkort i maskinen. (ved valg af dette er det kun den eller de adresser nævnt her der kan koble sig på. ALLE andre enheder i hjemmet kan ikke).

Find dine MAC adress ved at Klik start....tast CMD i kør klik ENTER...i cmd (sort vindue) skriver du ipconfig /all (Bemærk der er mellemrum mellem ipconfig og /all) her får du dine netkort, kik på det netkort der hedder trådløs LAN forbindelse. Her har du en FYSISK adresse, dette er din MAC adresse, det er den du indtaster under MAC filtering.

Køre 5GHz som understøttes af N kort og ikke kun 2.4GHz?

Under SETUP... wireless settings...Check at 802.11 Mode står til 11 b/g/n Og sæt kontrol channel under til alt andet end default (Alt andet end 6).

BEMÆRK dette er kun for at teste om din hastighed bliver mærkant bedre. Jeg vil ikke anbefale dig at du slår kryptering fra.

Derfor når dette er testet og du er færdig vil jeg anbefale dig at reset modem og vende tilbage til kryptering, Du kan dog ændre channel til andet end 6, Hvis i er flere der køre channel 6 vil dette selvfølgelig give nedsat hastighed, Og da channel 6 er default (fabriksindstilling) så er det sandsynligt at i alle køre denne.

Du kan finde software der går ind og giver dig en liste over wifis nær dig og hvad MHz (20 eller 40) og hvad channel.

Skriv hvis vi skal gøre mere ud af det. Ellers lig et svar til dig selv, jeg er ikke til point.

KF
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. september 2015 - 10:16 #14
Jeg må leve med langsommere WI-FI.
Kaffefisk, tak for hjælpen
Claes, også tak til dig. Sender du et svar.

Ps. mener I, at ved at sætte hastigheden op hos You-see, vil give mig væsentlig hurtig hastighed?
Eller et nyere købt modem.
Mvh Arne
Avatar billede Little Helper Seniormester
27. september 2015 - 13:44 #15
Hej Arne.

Du skrev tidligere at du havde 17Mbit Download ved Wifi og selvfølgelig fuld hastighed ved LAN (Kablet).

Så spørger du skal du have hurtigere forbindelse eller modem.

Jeg kender ikke dine behov for hastighed, men uden at vide hvad du downloader vil jeg gætte på at du allerede skyder gråspurve med elefantrifler. Eller sagt på en anden måde...Hvornår har du brug for at kunne hente større filer og får den fulde 50Mbit understøttet i download. Jeg tvivler faktisk på du overhovedet har brug for den. Sagt rent ud, Hvis ikke du downloader film eller spil på nettet så vil du aldrig mærke du køre 17 på wifi og 50 på kabel.

Det jeg vil sige med det er, Har du ikke på noget tidspunkt siddet og været irriteret over at du mener dit net er langsomt og godt måtte være hurtigere så lad det blive ved hvad det er og spar dine penge.
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. september 2015 - 16:00 #16
Jeg tror du har ret, ville blot prøve om der var en løsning jeg kunne bruge.
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. september 2015 - 10:36 #17
Lukker selv