Avatar billede Gittemary Nybegynder
22. september 2015 - 14:16 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Bosch opvaskemaskine MeisterStuck melder fejl med E15

Hejsa .. håber her er nogle som kan hjælpe .. Min opvaskemaskine melder fejl e15 og vandhanen i displayet foran på maskinen blinker .. den brummer  bare (lyder måske ligesom når den skal lukke vand ud).. Jeg har trukket maskinen ud for at se om der var noget med slangerne bagpå .. men de ser okay ud .. ingen utætheder .. har renset sierne  Når maskinen melder fejlen e15 .. kan jeg ikke slukke den off/on knappen .. men hvis jeg flytter lidt på maskinen slukker maskinen selv .. men den kan også pludselig selv starte op og brumme uden at jeg rører ved den .. indimellem kan jeg starte et program op .. og det lyder som om den tager vand fint ind og pumper det også ud .. men den kører sjældent helt færdig før fejlen kommer  .. den er selvfølgelig lige over 2 år  .. så hvis det er noget jeg selv kan gøre varmer det min slunkne pengepung.. måske nogen har oplevet det samme .. Gode råd modtages med begærlighed ..
På forhånd tak .. Hilsen Gitte
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
22. september 2015 - 14:54 #1
Hej Gitte

Prøv at trække maskine ud og hæld den ca. 45 gr. (Den skal være slukket)
Det er muligvis lidt vand som er står i maskine, og derfor melder den fejl. Det bør løbe ud når maskinen hældes lidt på skrå.

Du bør kunne se om der løber vand ud...

Det kan også være din slange der er stoppet til. Denne bør du også tjekke.
Avatar billede Gittemary Nybegynder
22. september 2015 - 15:37 #2
Tak for hjælp  .. det skal fluks prøves .. hva´ mener du med at en slange kan være stoppet til ? . hvordan tjekker jeg det ? .. kan jeg evt. hælde noget  eddikesyre ind i maskinen og lade den stå nogle timer .. eller må man ikke det .. du kan nok høre jeg er helt grøn på området ;D
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2015 - 20:41 #3
I følge tråden her http://www.fixya.com/support/t8300404-bosch_dishwasher skal opvasker medens den stadig er tændt hældes bagover og fejlen burde forsvinde og maskine gå tilbage til normal.
Avatar billede Gittemary Nybegynder
23. september 2015 - 16:55 #4
Mange tak for den kæmpe hjælp begge to .. det lykkes .. Jeg trak maskinen ud og hældte den ca 45´ bagover i ca. 30-45 sec. .. og fejlen forsvandt .. jeg gjorde det i tændt tilstand og så at fejlen gik ud .. der kom dog ikke noget vand ud bag på maskinen ..
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2015 - 17:11 #5
Super :-)
Avatar billede niels121 Nybegynder
29. marts 2016 - 16:35 #6
Hej! Jeg er indehaver af en Gram opvaskemaskine model 62-24T og var glad den, lige end til i dag, hvor den stopper vask/program inden det er færdigt. Den stå og brummer og tiden stå stille. Kan genstarte vask/program, ved at vippe maskinen 45gr. Har nogen en ide om, hvad der er galt, eller er det en servicemand på. MVH Stig.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2016 - 16:47 #7
Hej Stig og velkommen til eksperten.
For at få flere tilbagemeldinger, vil jeg anbefale du opretter dit eget spørgsmål i samme kategori.

Gittemary skal vi lukke denne tråd?
Avatar billede vestbuller Praktikant
07. maj 2017 - 10:57 #8
Vi har også en BOSCH opvaskemaskine model "SilencePlus".
Pludselig finder maskinen ud af og meddeler en fejl - E15.
Gode råd er nu dyre og så på en højhellig søndag formiddag.
Maskinen blev rykket ud, og vi tippede den bagover ca. 45 grader.
Vi startede maskinen igen - denne gang uden fejlmelding.
Tak for et godt og særdeles billigt råd.
Hilsen "vestbuller".
Avatar billede Baagoe Praktikant
13. oktober 2017 - 23:20 #9
Tak for hjælpen med at tippe maskinen det hjalp fint :-)
Avatar billede Sho9un Praktikant
30. december 2017 - 19:46 #10
Vi har et lignende problem. maskinen har indtil nu meldt e15 fejl og vi har periodisk måtte tømme maskinen for vand som også tidligere nævnt her på tråden. Nu blinker den umiddelbart blot i vandtilførselsdioden og afspænding og viser ikke nogen fejlkode. Jeg har forsøgt at slukke helt for strømmen til maskinen men den husker godt, og fortsætter med at blinke. Vi kan ikke sætte program ej heller resette maskinenen.
Nogen Ideer?

mvh. Sho9un
Avatar billede larsini Seniormester
31. december 2017 - 10:06 #11
min bauknecht kom forleden også med en forkert fejlmelding, den signalerede at den ikke kunne pumpe vand ud. løsning fra bauknecht: rens den føler der sidder i brønden dvs i bunden af maskinen, den kan være kalket til. dernæst: sluk for strømtilførsel i 60 min. herved bliver den tilstillet
Avatar billede larsini Seniormester
31. december 2017 - 10:07 #12
stillet skal være nul-stillet, sorry
Avatar billede Sho9un Praktikant
31. december 2017 - 11:45 #13
Jeg prøvede igår at cutte strømmen til maskinen i 20-30 mins. Det hjalp. Jeg prøvede også at indentificere den brønd og flyder du snakker om. men hele min venstre side af maskinen er et stort plastic stykke med vandtilførsel osv. Jeg kan ikke se hvordan Jeg får adgang til "brønd og flyder". Ser godt de blå ledninger som jeg har læst mig til på nettet, men ser ingen flyder ej heller et egentligt "brønd område".
Jeg forsøgte også igår at tage fronten af maskinen dog uden held. Var mega svær at montere igen, men lykkedes dog til sidst.
Avatar billede larsini Seniormester
31. december 2017 - 12:45 #14
er problemet løst eller ikke løst?
Avatar billede Sho9un Praktikant
01. januar 2018 - 16:41 #15
Den virker indtil videre.. men har nok stadig problemer med e15 fejl.. Vi får se.
Avatar billede Birgithe Eriksen Praktikant
24. oktober 2018 - 11:38 #16
Fik løst problemet ved at følge rådet om at tippe opvaskemaskinen 45 grader. Tak for hjælpen.
Avatar billede Susanne Vinkelgaard Praktikant
29. november 2018 - 17:03 #17
Vi har en BOSCH opvaskemaskine model "SilencePlus"
. Nu blinker den umiddelbart blot i vandtilførselsdioden og afspænding og viser ikke nogen fejlkode. Jeg har forsøgt at slukke helt for strømmen til maskinen men den husker godt, og fortsætter med at blinke. Vi kan ikke sætte program ej heller resette maskinen har også prøvet at vippe maskinen og intet hjælper 😱 Er der nogen som kan hjælpe 🤞🤞🤞🤞
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2018 - 19:38 #18
Hvis tilslutningsslangen til vand er gennemsigtig, så kig om der er vand derinde, for det må der ikke være da ventilen på hanen så vil lukke ned som sikkerhed for vandskade.
Er der en "reset" knap på den som man kan trykke på uden strøm på?
Avatar billede Sho9un Praktikant
29. november 2018 - 23:51 #19
Har også haft denne udfordring tidligere. Det er hjalp mig var at afmontere vandtilførselsslangen og lige rense den for evt smuds. Husk at slukke for vandtilførslen inden du afmonterer slangen. :)
Avatar billede Susanne Vinkelgaard Praktikant
30. november 2018 - 16:59 #20
Jeg har sat en ny komplet vandtilførsels slange på og tjekket afløbs slange og man kan ikke aktivere ressette "knappen" for det eneste der lyser er rød prik ved vand hane og salt symbolet er der nogen som har flere ideer😉