Avatar billede arnepedersen Forsker
24. september 2015 - 00:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gemme PDF som word fil

Jeg har modtaget et skema der skal udfyldes og sendes retur. Dette skema vil jeg beholde fordi det skal bruges flere gange.
Da jeg ønsker at sende det retur på mail, ønsker jeg at ændre formatet til Word, som jeg kan skrive i.

Eller kan jeg eventuelt skrive direkte i PDF filen og bruge den som skabelon.

Kan i hjælpe med en løsning?
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2015 - 08:02 #1
Simpel online løsning: https://www.pdfescape.com/

Men du kan også konvertere PDF-filer til Word i Office 2013. Alternativt har LibreOffice og OpenOffice altid kunnet gøre dette.

Begge programmer forvandler i praksis PDF'en til et tekstdokument, som indeholder en masse tekstboks-elementer.
24. september 2015 - 08:54 #2
For at du skal kunne udfylde pdf'en direkte skal den være oprettet som en pdf med formularfelter. Er den ikke det er det ikke en mulighed.

Konvertering til Word.
Kan ikke umiddelbart lade sig gøre. Mange programmer og online-funktioner tilbyder at konvertere fra pdf til diverse formater - herunder Word. MEN resultatet bliver sjældent det ønskede.
Som nævnt i #1 bliver alt indsat i tekstbokse i Word for at få det til at stå på samme plads som i pdf'en, og det giver dig ikke umiddelbart muligheder for at udfylde dokumentet i Word. Du skal fortsætte med tekstbokse eller finde på andre måder at indsætte tekst på de ønskede placeringer.

Hvorfor så besværligt?
PDF-formatet er oprindeligt "opfundet" for at have et format som kan anvendes, når et materiale skal sendes til en modtager, der ikke må kunne redigere i det. Bliver bl.a. anvndt af trykkerier, når materiale skal fremsendes til godkendelse.
Når pdf-dokumentet oprettes beslutter opretteren, om dokumentet skal kunne redigeres, printes, gemmes og om der skal være formularfelter i dokumentet.
Avatar billede IICIi Novice
24. september 2015 - 15:25 #3
PDF til Word gør det faktisk rimelig godt, den er her
https://www.pdftoword.com/da/
Avatar billede arnepedersen Forsker
25. september 2015 - 10:50 #4
Det er meget godt llCli, men jeg kan ikke skrive i det og genbruge filen.
Avatar billede IICIi Novice
25. september 2015 - 18:49 #5
#4 Synes det gratis konverterings program i venstre side på deres hjemmeside som kan sende din koverteret fil til din E-mail, konverter Pdf filer godt. Din fil må være en slags jeg ikke selv har kendskab til måske.
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. september 2015 - 10:07 #6
llCli, jeg prøver igen.

Jeg har et skema i PDF som skal udfyldes. Dette skema ønsker jeg at gemme som skabelon, fordi jeg senere får brug for det mange gange. Men jeg kan ikke skrive i PDF filen.

Derfor ønsker jeg at konvertere PDF filen til Word fil, som jeg så gemmer. denne fil kan jeg så gemme som skabelon der kan  skrives i.

Det konverterings program du henviser til gemmer Word filen som en billedfil, og den kan jeg ikke skrive i.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. september 2015 - 14:27 #7
Jeg mener, at både Adobe Reader og mange andre PDF-visere har en indbygget typewriter-funktion samt en signatur-funktion, som giver mulighed for at skrive oven på det eksisterende dokument - eksempelvis i et "dødt" udfyldningsfelt. Dette har jeg selv brugt tidligere.

Har du undersøgt, om disse funktioner kan bruges?
Du skal sandsynligvis gemme dokumentet i et nyt navn eller evt. udskrive det til et nyt PDF dokument for at den tilføjede tekst bliver synlig for andre.
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. september 2015 - 10:33 #8
Det kan man faktisk godt ved at sætte tekstbokse ind. Men det ville være nemmere med en Word fil.
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. september 2015 - 10:35 #9
Lukker selv, har ikke fået løst problemet, men tak for i medvirkede.
28. september 2015 - 15:16 #10
Det kan godt være, at du ikke er tilfreds med de svar, du har fået. MEN du har en fået en forklaring på, at det du efterlyser IKKE kan lade sig gøre
Avatar billede eurositi Ekspert
28. september 2015 - 16:03 #11
Fik du nogensinde prøvet LibreOffice's Present program, som jeg foreslog? Det kan omdanne alle elementer til skrivbare tekstbokse?
Jeg har selv lige testet det i et andet program.

Du skal naturligvis selv sikre dig, at alle elementer ikke forskydes for meget ift. original-PDF'en.