Avatar billede visto Professor
25. september 2015 - 13:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows 10: Tilbage til farver fra tidligere Windows versioner

(Spørgsmål oprettes her, da der ikke er nogen Windows 10 sektion.)

Windows 10 ændrer farver på titellinje m.m. så alt gråt bliver hvidt eller næsten hvidt. Men hvad værre er, så kan jeg konstatere, at nogle grå farver på min hjemmeside også ændres til noget der ikke kan udskilles fra hvid. Windows overruler åbenbart mine udtrykkelig kodning af hvilke farver der skal vises. Det kan ikke være rigtigt - en ufattelig umyndiggørelse!

Jeg tog et skærmprint af, hvordan en af mine sider så ud i Windows 7, hvor de ser ud som de skal, men når jeg ser dette billede på Windows 10 computeren, bliver de grå farver også hvidvasket. Så det er åbenbart en gennemgribende proces, der gør at gråt bliver gjort næsten hvidt.

Hvordan stiller jeg Windows, så det IKKE ændrer de grå farver?
Avatar billede Slater Ekspert
25. september 2015 - 15:23 #1
Det lyder bare som om din skærm eller gamma er indstillet forkert. Windows kan i hvert fald ikke ændre på dit farvevalg på websider.

Har de to styresystemer samme skærm? Har du skruet på indstillingerne på skærmen? Har du kalibreret dine farveindstillinger? Det kan gøres fra Farveindstillinger/Color Management i kontrolpanelet.
Avatar billede visto Professor
25. september 2015 - 16:01 #2
Nej, jeg har ikke rørt skærmen, som er en gammel skærm jeg har brugt i vel ca. 10 år med XP, Windows 7, 8.1 og nu 10. Så i første omgang tilskrev jeg det umiddelbart styresystemet, fordi det ser ud som om Windows 10 generelt tilstræber et helt lyst udseende. Og jeg har da på nettet set, at mange beklager sig over at værktøjslinjer, titellinjer og alt muligt går i ét p.g.a. alt det hvide og fraværet af grå.

Samtidig med Windwos 10 har jeg dog fået ny computer, og jeg får ny skærm i morgen, så der er lidt at arbejde videre med.

Nye inputs er selvfølgelig velkomne, men ellers leger jeg med alt det nye udstyr i morgen og ser om det gør mig klogere.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2015 - 16:57 #3
prøv at se i indstillinger - der kan være slået 'øget kontrast' til. Det skal det ikke. Det er en hjælp til folk med dårligt syn, men næppe noget, du skal have i din opsætning.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2015 - 17:44 #4
Jeg tog et skærmprint af, hvordan en af mine sider så ud i Windows 7, hvor de ser ud som de skal, men når jeg ser dette billede på Windows 10 computeren

Må vi se !

gammel skærm jeg har brugt i vel ca. 10 år

Pensions alder.
Avatar billede visto Professor
25. september 2015 - 19:56 #5
Skærmdump er ikke til den nytte jeg forestillede mig. Skærmdump fra Windows 10 vist på min Windows 7 viser korrekte farver, og skærmdump fra Windows 7 (hvor farverne vises rigtigt) vist på Windows 10 maskinen bliver "vasket ud". En måling på farveværdierne på de respektive billeder viser de samme - og korrekte - værdier. Så skærmdumps kan ikke hjælpe på forståelsen af hvad der foregår.
Jeg kan henvise til en side af den type jeg taler om. Så kan en evt. Windows 10 bruger se, om gråt også vaskes ud der. På denne side http://vinsiderne.dk/vinanmeldelser/saint-veran-les-creches-domaine-saumaize-michelin-2013 står al tekst på en baggrund der (så vidt jeg husker) er rgb(246,245,241). Knapperne forneden er også lysegrå. Mens baggrunden er hvid. Det hele ser hvidt ud på min Windows 10 maskine, men korrekt ud alle andre steder jeg nogenside har set på sider af typen. Er der en Windows 10 bruger der kan fortælle hvordan siden ser ud hos dig?

>Claes 57. Jeg vil tjekke det med kontrastindstillingen, men i skrivende stund er jeg ikke i nærheden af computeren.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. september 2015 - 23:14 #6
Jeg har lige prøvet i WIN 10 og ser ingen forskel
http://gratisupload.dk/f/8tpo0qly00/
Avatar billede hjolsen Ekspert
26. september 2015 - 07:41 #7
-Er der korrekte/opdaterede  drivere til skærmkort installeret ?
Avatar billede visto Professor
26. september 2015 - 07:43 #8
På dit upload kan man se de grå baggrunde og knapper. Her forstår jeg så ikke at de faktisk er mørkere end min kodning foreskriver. Mine rgb(246,245,241) er blevet til rgb(237,234,227). Men visuelt fremstår det rigtigt.

Nå, om 20 minutter åbner GLS-pakkeshop, og så kan jeg hente den nye skærm.
Avatar billede visto Professor
26. september 2015 - 07:50 #9
>hjolsen
I enhedshåndtering er der overensstemmelse mellem den installerede driver og den forhandleren opgiver maskinen har (Intel HD Grafics 4600).

Er skærmkort-driver det samme som grafik driver? Sidstnævnte har jeg hentet og installeret ved fra Intels hjemmeside at køre Intel Driver Update Utility.
Avatar billede visto Professor
26. september 2015 - 09:09 #10
Jeg har nu prøvet med den nye skærm, og her ser det rigtigt ud! Jeg ved så ikke hvordan det kan være. OK, min gamle skærm er jo gammel, men den kørte da fint med en ny Lenovo computer (M93p Tiny), som jeg købte for 10 måneder siden (og som jeg er ved at få pengene tilbage for). Så jeg gad vide, hvad det er ved den nye computer, der gør denne forskel. Men det vigtigste er jo, at den virker med en moderne skærm.

Jeg takker for de mange forsøg på hjælp, men jeg er jo desværre nødt til at tage point selv, hvis tråden her skal være nyttig for andre, der måtte komm i samme situation.

Hvis nogen har ideer til hvad det er ved den nye computer, der gør, at den ikke kan spille ordentligt sammen med den gamle (VGA) skærm (Philips 170 S2), hører jeg det gerne - det er altid rart at vide hvad der foregår.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. september 2015 - 09:45 #11
Skærme/Grafikkort eller eller????
http://gratisupload.dk/f/8tprewwemi/
Avatar billede visto Professor
26. september 2015 - 10:42 #12
Det var pokkers! Hvad sker der?! Jeg forstår slet ikke der kan være så stor forskel på "fortolkningen" som dit eksempel viser. Din Windows 7 med Nvidia grafik er jo præcis som det ser ud på min Windows 10 maskine med den gamle skærm men ikke med den nye. Mystikken breder sig...
Avatar billede visto Professor
26. september 2015 - 18:58 #13
Jeg er måske kommet et skridt på vejen til i hvert fald en delforklaring på "problemet". Jeg har et Intel® HD-grafik kontrolpanel installeret, som skulle passe til min hardware. Heri er der en indstilling for kontrast. Default-værdi er 50, og den kan justeres op til 100. Men allerede ved en opjustering til 51 bliver de grå baggrunde hvide. Og jeg kan se på kurven i kontrolpanelet, at det skyldes, at lysværdier over - lad os sige 245 - bliver opjusteret til max-lysværdi (255), og lysværdier i nærheden af de 245 bliver opjusteret til i nærheden af de 255. (Tallene kan ikke ses, så det er mit skøn ud fra grafen.) Dette er konstateret med den nye skærm, hvor tingene ser normale og rigtige ud ved default-indstillingen.

Så jeg synes det ser ud som om, at blot en minimal fejl/skævhed i kontrastforholdet, gør at der i visningen differentieres for dårligt i højlysene, der bliver "blown out". Hvor denne fejl så opstår i samspil mellem operativsystem, diverse drivere og skærm har jeg ingen anelse om. Men poko1's input viser jo tydeligt, at det ikke kun - som jeg først antog - handler om en gammel skærms samspil med en moderne computer.
Avatar billede visto Professor
26. september 2015 - 19:01 #14
På baggrund af hvad jeg nu ved, er det rimeligt, at poko1 også får point. Så hvis du er interesseret i det, så opretter jeg et nyt spørgsmål med formålet at give dig 15 point (halvdelen af dette spørgsmåls point). Og jeg takker for dine inputs, der har medvirket til de nye konklussioner.
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. september 2015 - 09:23 #15
Nu er spørgsmålet lukket -men en lille kommentar:
Poko1's billede viser win 7 med Areo (gennemsigtig titellinje ) og internet explorer - den anden del er fra Win 10 ( ikke 8 ) og browseren er EDGE (uden Aero) - det er de eneste forskelle !
Avatar billede visto Professor
28. september 2015 - 22:29 #16
Jeg er ked af, at jeg lukkede spørgsmålet for tidligt. Der har jo vist sig at være mere til det end jeg troede, da jeg mente at have fundet svaret. Beklager. Jeg følger stadig med, hvad der måtte komme her - og det er der måske også andre der gør.