Avatar billede frkhalkjaer Praktikant
01. oktober 2015 - 16:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning - flere modtagere

Jeg har en lille udfordring.
Jeg skal brevflette fra excel til mail. Men hvert brev skal have flere modtagere.

Brev 1 - modtager a og modtager b
Brev 2 - modtager c og modtager d

I outlook kan man kun vælge ét modtagerfelt, så jeg er nødt til at få alle navnene i "Til"-feltet.

Det betyder, at de skal stå i ét felt i excel, men når jeg fletter til outlook får jeg at vide, at den ikke genkender adresserne.
Jeg har prøvet med forskellige separatorer og med og uden "".

Det er Office 2013. Excel+Outlook.
01. oktober 2015 - 16:49 #1
Hvad står der i den celle, du forsøger at flette ind i Til-feltet?
Avatar billede frkhalkjaer Praktikant
01. oktober 2015 - 17:13 #2
Der står to mailadresser
Navn1@domain1.dk ; Navn2@domain2.dk
Jeg har prøvet at sætte forskellige kombinationer af ; og mellemrum i mellem (fordi det er det min Outlook bruger som separator)
Hvis jeg kommer til at trykke på feltet forstår Outlook udmærket, at det er en mailto, og åbner straks en mail med to modtagere :-/
Men åbenbart ikke hvis det kommer fra Excel.
02. oktober 2015 - 09:30 #3
Brug en formel som denne for at samle de 2 adresser:
=D1 & "; " & D2
Avatar billede frkhalkjaer Praktikant
02. oktober 2015 - 10:10 #4
Jeg prøvede for en sikkerheds skyld, men det virkede ikke.

Det virker som om problemet ligger i Outlooks læsning af mailadresserne mere end et Excel-problem. Så hvordan får jeg Outlook til at at læse det som to separate adresser ?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
04. oktober 2015 - 17:36 #5
Jeg tror din tilgangsvinkel er forkert. Brev/mail fletning tager vel udgangspunkt i at sende et brev/mail ad gangen.
Avatar billede frkhalkjaer Praktikant
08. oktober 2015 - 10:21 #6
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår.

Jeg skal skam også sende et brev ad gangen.

Det er jo 20 forskellige mails der skal sendes til 20 forskellige kunder, men den respektive interne kundeansvarlige skal også have en kopi.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. oktober 2015 - 18:58 #7
Dit oprindelige indlæg ligger op til at du opfatter det at sende 20 forskellige mails til 20 forskellige kunder som én process (arbejdsflow).

Det jeg forsøger at påpeger er at, så vidt jeg ved, så skal du være opmærksom på at mail merge handler om at sende 1 mail til x antal modtagere. Denne process gentages så for hver mail/brev du ønsker at sende.

Se evt. nedenstående links med vejledninger:
https://support.office.com/en-ca/article/Use-mail-merge-to-send-personalized-email-messages-to-your-email-address-list-c49e5cfc-53f9-4ec8-9bd9-1f8f3648f1b7#bm3

http://www.howto-outlook.com/howto/mailmerge.htm
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. oktober 2015 - 19:02 #8
Det her link er måske bedre

http://www.gcflearnfree.org/word2013/31
Avatar billede frkhalkjaer Praktikant
13. oktober 2015 - 14:19 #9
Hej Thomas
Jeg kan godt mærke at jeg ikke får forklaret mig helt tydeligt.

Det er, ligesom dit sidste link, en ganske almindelig brevfletning jeg har gang i.
Dvs. jeg har en skabelon med nogle fletfelter og en tabel i excel med indholdet til de respektive fletfelter. Excel listen indeholder også modtageradresser til de respektive mails.
For mig er det én proces at sende de flettede breve (e-mails). (Men der er jo tale om 20 forskellige breve, da de jo har forskelligt indhold i flet-felterne)

Eksempel på brevskabelon
[Kundenavn] skylder [beløb] kr.

Liste:
Kundeansv.  Kundenavn Beløb  Kundemail        Kundeansvarligmail
KAM1        Peter    100    Peter@kunde.dk  kam1@firma.dk
KAM1        Anders    50    Anders@kunde.dk  kam2@firma.dk
KAM2        Mette      20    Mette@kunde.dk  kam2@firma.dk
KAM2        Mads      70    Mads@kunde.dk    kam2@firma.dk

Jeg vil gerne brevflette til kunderne at de skylder deres respektive beløb, men de enkelte mails skal gå både til kunden og den kundeansvarlige - KAM.

Mail 1 til Peter ser således ud:
Peter skylder 100 kr.
Den skal sendes til både Peter@kunde.dk og kam1@firma.dk

Når jeg brevfletter til Outlook, kan jeg kun vælge ét mailadresse felt. Det betyder, at Peter@kunde.dk og Kam1@firma.dk skal stå i samme felt. Jeg har prøvet at skrive dem som: Peter@kunde.dk ; Kam1@firma.dk fordi Outlook bruger semikolon som separator, men hver gang siger Outlook, at den ikke kan læse feltet.
Så det jeg efterspørger er hjælp til at få de to (eller evt flere) mailadresser ind i det samme felt på en måde som Outlook kan forstå.
14. oktober 2015 - 10:32 #10
Du er desværre røget ind i en af begrænsningerne i Word's brevfletning. Du kan kun flette til en adresse, og ikke noget med CC-felter eller BCC-felter.

En løsning på udfordringen kunne være at lave en nøjagtig tilsvarende fletning i MS Publisher, der overraskende kan håndtere både CC- og BCC-felter i forbindelse med en fletning.

Du kan benytte den samme Excel-fil med data.

MS Publisher er også en del af de fleste Office-pakker.
Avatar billede frkhalkjaer Praktikant
26. oktober 2015 - 14:50 #11
Det virkede, Erik. Tak for det.
Og tak fordi du forstod hvad jeg mente.

Jeg har ikke den store erfaring med Publisher, men det skal jeg nok få klaret.

Hvordan er det nu liiige jeg giver dig point? Det er lidt (for) længe siden jeg har været på Eksperten.
26. oktober 2015 - 15:29 #12
Godt du fik løst udfordringen.

Du accepterer dette svar! - så overføres points.