Avatar billede fojensen Nybegynder
01. oktober 2015 - 16:54 Der er 7 kommentarer

Excel og VBA: Hvorfor denne fejl...

Hvorfor får jeg fejlen: Object required
Jeg har 2 næsten identiske makros. De kaldes begge fra CommandButtoms, der åbner hver sin UserForm.
Proceduren RegUdgifter afvikles fint - men proceduren RegIndtaegt returnerer fejlen: Object required

Koden kommer her:
Sub RegUdgifter()
  UdgiftForm.Show
End Sub

Sub RegIndtaegt()
  IndtaegtForm.Show
End Sub

Hjælp mig lige med at opklare hvad det er der driller mig?
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2015 - 16:57 #1
Måske en stavefejl
Avatar billede fojensen Nybegynder
01. oktober 2015 - 17:14 #2
nej ingen stavefejl...
Jeg har tjekket det ved at jeg skriver
indtaegtform.show (med små bogstaver), og så ændrer VBA-editoren til "IndtaegtForm.Show" (store bogstaver) fordi den kan genkende at navnene svarer til noget den kender...

Flere relevante fejl-muligheder ?
Avatar billede supertekst Ekspert
01. oktober 2015 - 18:11 #3
Har du prøvet at steppe igennem koden med F8 i den Userform, der melder fejl?
"Læg en stopklods" ind i koden med F9. Herefter kan du steppe igennem koden med F8
Avatar billede store-morten Ekspert
01. oktober 2015 - 20:31 #4
Dobbelt-klik på Userformen: IndtaegtForm

Prøv #3 i:
Private Sub UserForm_Initialize()

'Kode med mulig fejl

End Sub
Avatar billede MSchlamovitz Mester
01. oktober 2015 - 20:53 #5
Mulig fejl i userform. Kan du åbne den manuelt ?
Avatar billede fojensen Nybegynder
02. oktober 2015 - 14:58 #6
@store-morten og @MSchlamovitz
I er inde på det rigtige, selvom min VBA-editors debugging siger at det er linien IndtaegtForm.Show der udløser fejlen 'Object required'.

Det var dig MSchlamovitz der ramte lige på kornet, for en manuel afvikling af userformen fra min VBA-editor afslørede at der var opstået fejl i navngivningen af objecter. Jeg havde en række objecter som textboxe, commandbuttoms og lign. der var navngivet med danske æ, ø og å.

Når filen så har været en tur på fruens MACBook, og hun gemmer ændringer, så er de danske æ, ø og å konverterede til andre tegn, der generere denne navnekonflikt.

Vær søde og smid nogle hurtige svar, så fordeler jeg nogle points til både store-morten og MSchlamovitz - (Hårdt men retfærdigt).
Avatar billede store-morten Ekspert
02. oktober 2015 - 16:07 #7
'Svar' kommer her ;-}