Avatar billede visto Professor
03. oktober 2015 - 14:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sænke skærms lysstyrke

Jeg har nu en Eizo CS240 på prøve. En rigtig god skærm, hvor mit eneste kritikpunkt er, at lysstyrken er for kraftig ved laveste lysstyrke (0).
Via computerens Intel HD grafik-kontrolpanel kunne jeg på en anden (og billigere) Eizo-model nedregulere lysstyrken under nævnte kontrolpanels Avancerede indstillinger. Men disse indstillinger understøtter CS240 ikke, så jeg kan ikke ad den vej sænke lysstyrken.

Spørgsmålet er så, om jeg på en anden måde kan sænke skærmens lysstyrke?

Jeg tænkte at det muligvis kunne gøres med den med skærmen medfølgende kalibreringssoftware, ColorNavigator, men den kan, så vidt jeg kan se, kun virke, hvis man har et eksternt stykke hardware, som skal placeres fysisk midt på skærmen, mens man kalibrerer, og sådan en har jeg ikke.

Kan nogen forslå andre muligheder, som jeg kan have overset?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 15:10 #1
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 15:44 #2
det afhænger af hvad skærm-driveren kan.
Avatar billede visto Professor
03. oktober 2015 - 16:33 #3
DimScreen ser ud til at gøre det ønskede. Dog skal man vist ikke bruge hotkeys. Hvis jeg gør det, bliver samtlige andre tastegenveje, jeg har oprettet, sat ud af kraft.
På en af mine skærme forekommer det mig, at billedet bliver mere blåt ved brug af DimScreen end ved at bruge skærmens lysreguleringsknap. Ved ikke om det kan være rigtigt, eller om det er indbildning...

Jeg ved ikke hvad en skærmdriver skal kunne. Kan den noget som helst? I Enhedshåndtering står der Standard PnP-skærm. Mener du ikke det som er knyttet til skærmkortet? Det er et Intel HD Graphics 460. Som nævnt indledningsvis kan Intel HD grafik-kontrolpanelets avancerede indstilling, hvorunder hører regulering af lysstyrke, ikke fungere med Eizo-skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 16:48 #4
Jeg har DimmScreen liggende på mit E drev. Derfra har jeg med højre musse træk trukket en genvej til Start. Jeg oplever ikke at billedet bliver mere blåt, men naturligvis mere gråt. Så man skal ikke farve redigere sine billeder med DS tændt.

De skærme jeg har brugt, kører fint uden speciel driver. Har lige købt en HP skærm, hvor der fulgte en CD med, men det eneste det giver er, en mulighed for at regulere fra selve skærmen i stedet for med de små knapper under skærmen.
Avatar billede visto Professor
03. oktober 2015 - 17:05 #5
Er der grundlæggende forskel i den måde som skærmens lysstyrke reguleres via dens egne knapper og så DimScreens? For jeg plejer da ikke at udelukke mig selv fra at arbejde med billeder om aftenen.
Avatar billede visto Professor
03. oktober 2015 - 17:08 #6
...og i for sig også: Er der forskel på den måde som DimScreen nedregulerer lyset på og så Intel HD grafik kontrolpanelets måde (på de skærme hvor det virker)?
Avatar billede visto Professor
03. oktober 2015 - 18:40 #7
Der er et eller andet galt her. Når jeg tager et screendump af skærmen uden dæmpning med DimScreen, kan jeg på et hvidt billede måle rgb(255,255,255), altså hvid. Skruer jeg ned på skærmen, får jeg også rgb(255,255,255), fordi hvid stadig er hvid, selv om billedet er mørkere. Skruer jeg ned med DimScreen, får jeg fx en rgb(230,230,230), altså lys grå. Det kan jo ikke være rigtigt.

Jeg har købt en skærm, hvor farverigtighed er i højsædet. Det går, som jeg umiddelbart ser det, fløjten ved at skrue ned for lyser med DimScreen. Det duer ikke.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 19:08 #8
DS er nok mere for at skåne øjnene, og nej det dur ikke til billede redigering.
Avatar billede visto Professor
03. oktober 2015 - 22:39 #9
Jeg bliver nysgerrig: Hvad er det egentlig der sker, når man skruer ned for lyset henh. på skærmen og vha. DimScreen? Jeg kan se, at med DimScreen formindskes alle lysværdier med 10% Max-lysværdi 255 (for de enkelte farver) bliver til 230 (reduktion med 9,804%). Lysværdi 128 bliver til 115 (reduktion med 10,156%). Det er klart at det giver færre detaljer i visningen, hvis ellers grafikkort og skærm kan vises disse.
Men hvad sker der, når man skruer ned på skærmen? Bevares farvedybden?

Og frem for alt: Hvilken praktisk betydning vil det have?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 23:21 #10
Jeg er desværre ikke til nogen hjælp i de spørgsmål.
Jeg bruger de 2 prog. til skåne øjnene.
Avatar billede visto Professor
04. oktober 2015 - 00:02 #11
Jeg har i mellemtiden fundet en skyder, der kan regulere lysstyrke i Intel kontrolpanelet - under Farveindstillinger. Den kan godt bruges, og giver et andet resultat end DimScreen. Den ene vil måske være velegnet til én type brug, den anden til en anden type brug.

>roundandbald: læg venligst svar til point for at foreslå DimScreen, som er brugbar til formålet. Og tak for hjælpen.
Avatar billede visto Professor
04. oktober 2015 - 00:10 #12
Jeg lægger også selv et svar (burde have gjort det ovenfor), så fremtidige læsere af tråden kan se, at jeg ovenfor angiver én af to brugbare muligheder for lysstyrkeregulering af skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2015 - 00:16 #13
Jeg samler ikke, ellers tak, men læg lige et link til dit fund :-)
Avatar billede visto Professor
04. oktober 2015 - 00:46 #14
OK.
Der er ikke noget link. Fandt det selv ved at klikke rundt. Havde ikke lige forventet at finde noget om lys under Farveindstillinger...
Avatar billede visto Professor
04. oktober 2015 - 21:48 #15
#1: Nu har jeg også prøvet f.lux. Det er nok kommet for at blive. Så tak for det tips også. Default (3400K) "nattesænkning" er lidt voldsom, synes jeg, men man kan jo stille den som man vil. Lige nu tester jeg her mens det er mørkt udenfor 5000K, hvor det er indlysende, at 6500 er ganske vild.