Avatar billede CESkovgaard Mester
04. oktober 2015 - 19:42 Der er 8 kommentarer

Copy - paste, paster delvis forkert mht. fonttype (kursiv). Word 2010

Først: Jeg har ledt efter tidligere svar, men har ikke fundet noget brugbart.
Baggrund: Jeg markerer en længere tekst i et worddonkuentog paster den i et andet med typen 'flet formatering'. Jeg ved godt at indrykning, skriftfont og skriftstørrelse går tabt. Det er faktisk meningen. Hvad der bør overlever er 'fed' og 'kursiv'.
Problem: NOGET af det overlever som det skal, andet ikke.
Når der i 'fra' dokumentet er kursiveret en halv sætning, er resultatet: A: Det mommer korrekt over. B: Noget af det er kursiveret andet ikke. C: Intet af det er kursiveret.
Tilsyneladende er det relativt tilfældigt.
Jeg har bemærket at hvis jeg gør det i mindre bidder (2-3 sider ad gangen), er chancen bedre for at det går godt.
Nogen god ide?
Er der en buffer der løber fuld, eller halvfuld? Hvis der er, kan jg så udvidde den.
Er det min computer der er for langsom?
Andre gode ideer?
Det er IKKE konsevent. Hvis jeg laver den samme cut/paste i en kopi af de samme to dokumenter kommer der andre fejl af samme type.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2015 - 20:14 #1
Jeg laver en 'do it youself' genvej.
Alt jeg kopierer, lægges i notebook først.
Derefter er teksten uden billeder og opsætning, og dum som et bræt.
Så kopierer jeg denne ind i mit dokument, og retter til, som jeg nu vil have det - uden skjulte koder og ting, der gør mærkeligt.

Skal jeg bruge et billede fra originalen, så kopierer jeg den særskilt.
Avatar billede CESkovgaard Mester
04. oktober 2015 - 20:34 #2
Tak for ideen Claes57. det løser nu ikke mit problem :-), det er jo netop for at undgå at skulle sætte hundredevis af kursiv ind igen, at jeg kopierer på den måde jeg nævner.
Ankående at lægge i notebook først. Der har jeg måske noget der kan gøre det nemmere for dig. Der findes et lillebitte freewareprogram 'puretekst.exe', der giver dig en lille ikon i bunden af skrivebordet. har du noget i dit clipboard og klikker på den. VUPS så er det i ren tekst. Jeg bruger den faktisk selv ofte når jeg kopierer 'dumme ting' fx fra web eller andet.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2015 - 20:48 #3
ok - jeg bruger det så sjældent (en gang månedligt), at puretekst bare vil være endnu et program, der kører i baggrunden. Og dem slår jeg altså ned for et godt ord.
Men hvis din egen copy/paste ikke virker, er det så ikke lettere at markere tekst efter det er kommet ind, og så fx kursivere - ellers skal du jo tilsætte og fjerne typografi løbende for de enkelte ord/sætninger. Jeg gider ikke korrekturlæse alt bagefter mht typografi, så derfor notebook.
Avatar billede CESkovgaard Mester
04. oktober 2015 - 21:52 #4
Helt ok at du hellere vil omvejen :-)
Ang. mit problem. Jeg lavede lige en optælling i det aktuelle dokument. Der er 3.248 forskellige steder der er kursiveret (not kidding - true). Det er en fagbog om litteratur (ca 350 sider, ca. 15.000 linjer), hvor bl.a. titler og forfatternavne er kursiveret.
Det meste af indholdet lå i forvejen i en fuldt korrekturlæst udgave, men i lidt forskelligt format og i forskellige filer. Det skulle så gøres ensartet ved at kopiere det ind i eet dokument.
Så forstår du måske lidt bedre at jeg helst vil undgå at gentage det hele under en fornyet korrektur. Det vil uavendeligt medføre en del fejl, der skal fanges i næste korrektur osv. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
04. oktober 2015 - 22:23 #5
Ok, jeg blokker maks en sides tekst ind ad gangen. Så der er klar forskel i vores job-opgaver.
Kan du fx sætte et specialtegn (~) ved alle kursiv start og et andet (^) ved slut - og så køre via en dum som en dør tekst. Så ind i fx word, og via en makro søge på start/slut tegnene og kursivere. Jeg vil helst, at alle skjulte koder fjernes for at holde dokumentet nede på en rimelig størrelse.
Avatar billede CESkovgaard Mester
04. oktober 2015 - 22:54 #6
God ide med specialtegn Claes. Så må jeg bare lige have fundet ud af hvordan jeg finder dem. Ind imellem ønsker jeg mig meget tilbage til WordPerfect, hvor man faktisk kunne se alle koder, OG lave direkte søg og erstat på dem. fx. søg <kursiv begynd>, <kursiv slut> det kan man mig bekendt slet ikke i word. ØV.

Tak for snakken, jeg forstår i øvrigt også nemt dig. Word dokumenter kan blive ualmindeligt store, totalt uden grund.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. oktober 2015 - 02:15 #7
Det, du beskriver mht. bevaring/ikke bevaring af direkte formatering som fed og kursiv, lyder som normalt Word-opførsel.  Generelt virker det sådan, at hvis mere end ca. halvdelen af et afsnit har direkte formatering (f.eks. kursiv), ryddes den direkte formatering, hvis teksten indsættes i et andet dokument med en anden indstilling end "Behold kun tekst". Hvis mindre end ca. halvdelen af et afsnit har direkte formatering (f.eks. kursiv), vil den direkte formatering blive bevaret. Da kursiv og fed er slå til/fra-funktioner, kan det også spille ind på resultatet, når forskellige typografidefinitioner ramler sammen. Det er ikke muligt at sige noget helt præcist om resultatet.

Det med at markere alt, der skal være kursiv, kan være en fornuftig og brugbar løsning. Hvis der ikke i dokumentet er brugt "Tekstfremhævningsfarve" (Highlight), kan det være en enklere mulighed end at markere start og slut på al kursiv tekst. Alternativt kunne du bruge en specifik skriftfarve. Hvis du har brug for at markere både kursiv og fed i samme dokument, så brug f.eks. tekstfremhævningsfarve til kursiv og en ændret skriftfarve til fed. Ved at vælge to helt forskellige typer markering, kan det gå godt, selv om dele af teksten måske er både kursiv og fed.

Foretag ændringerne i en kopi af dokumentet, du skal kopiere fra, så du ikke risikerer at efterlade rod i det.

Du kan gøre sådan i kopien af kildedokumentet:

1.
På fanen "Startside" i Word, sørg for at vælge den fremhævningsfarve, du vil bruge. Det har ingen betydning ud over at du skal vælge en farve, som er let at se i dokumentet.

2.
Åbn dialogboksen "Søg og erstat" (Ctrl+H).

3.
INDSTILLING FOR DET, DER SKAL SØGES EFTER:
Klik i "Søg efter".
Hvis der står noget under feltet, så klik på "Ingen formatering".
Tast Ctrl+K (for kursiv - hvis du har engelsk version: Ctrl+I)  - eller Klik på "Flere >>" > vælg Formatér > Skrifttype og vælg kursiv i dialogboksen "Skrifttype". Nu står der "Skrifttype: Kursiv" under feltet.
Sørg for, at selv feltet "Søg efter" er tomt.

3.
INDSTILLING FOR DET, DER SKAL ERSTATTES MED:
Klik i feltet "Erstat med".
Klik på "Flere >>" > vælg Formatér > Fremhævning.
For at undgå konflikter med typografier i måldokumentet, er det bedst at fjerne kursiv: Tast Ctrl+i to gange, så der kommer til at stå "Skrifttype: Ikke Kursiv" under feltet.
Sørg for, at selv feltet "Søg efter" er tomt.

4.
Klik på "Erstat alle".

5.
Hvis du skal markere fed, så gentag pkt. 1-4, hvor du søger efter fed og erstatter med en skriftfarve, som ikke er brugt i dokumentet.

6.
Kopier indholdet og indsæt det i måldokumentet (undlad sidste afsnitstegn/sektionsskift, hvis der er forskel på sideopsætningen, inkl. hoved/fod, i de to dokumenter).

7.
Foretag "omvendte" søg og erstat i den indsatte tekst: Søg fremhævningsfarve og erstat med kursiv og ingen fremhævningsfarve, søg den valgte skriftfarve og erstat med fed og den oprindelige skriftfarve.
Avatar billede CESkovgaard Mester
05. oktober 2015 - 02:43 #8
Mange tak for forslaget Lene. Jeg vil straks i morge prøve om det virker for mig. Jeg var ikke klar over at det jeg oplever på en måde kan kaldes 'normal opførsel'. Jeg krydser fingre for det, og vil melde tilbage.