Avatar billede Carnac Forsker
07. oktober 2015 - 08:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilket trådløst netkort til Acer RT-AC87U router?

Hej eksperter.

Jeg har for nyligt købt en Lenovo K450e computer:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-gamer-pc/LE57331750/lenovo-k450e-stationar-pc

samt en Acer RT-AC87U Router:
http://www.cnet.com/products/asus-ac2400-rt-ac87u-dual-band-wireless-gigabit-router/

Desværre fulgte der ikke trådløst netkort med til K450e-computeren. Jeg skal derfor bruge et trådløst netværkskort, der passer både i computeren og til routeren. Det er dog første gang jeg forsøger mig med et trådløst netværk, så jeg har ingen forstand på netværkskort overhovedet. Kan I anbefale et trådløst netværkskort der vil være godt til at forbinde denne router og computer? Min internetforbindelse er på 240 Mbit, så det skal selvfølgelig helst være et netkort der kan klare 240 Mbit.

Jeg forestiller mig i omegnen af 300 kr for kortet og max 500 kr, hvis det altså er muligt.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. oktober 2015 - 09:27 #1
400kr - med ledning til antenne, så du kan placere den optimalt (fx fx pc står gemt i et hjørne). Og så får du bluetooth med i hatten, så du kan bruge bt-udstyr.
Den har nyeste top-hastighed 802.11ac, så kører maks med router.
Avatar billede Carnac Forsker
17. oktober 2015 - 20:21 #3
Tak for rådet -Jeg har nu bestilt dette netkort.

Skriv gerne så jeg kan tildele dig point.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2015 - 20:36 #4
Bare læg et svar selv. Jeg har point nok. Kortet er dog rigtigt godt. Skulle du rende ind i problemer, så vend tilbage. Det virker her.
Avatar billede Carnac Forsker
22. oktober 2015 - 00:03 #5
Hej Claes.

Ved du hvordan jeg forbinder bluetooth-ledningen til motherboardet?

Der er en vejledning med der viser hvordan. Problemet er bare at på billedet i vejledningen er der vist et stik med 9 ben:

http://c1.neweggimages.com/BizIntell/item/33/106/33-106-192/004.jpg

Men jeg kan kun finde stik med 11 ben på mit motherboard. Jeg har så forsøgt at sætte ledningen ned over stikket med 11 ben i samme placering som vist i vejledningen, der er så blot 3 ben til højre istedet for 2. Der står USB3 ved stikket. Men bluetooth vil ikke virke.

På bluetooth-ledningsstikket står D- D+. Men jeg kan ikke se dette stå nogle steder på motherboardet :/

Ved du hvad der kan været galt?

Jeg har opdateret driverne til windows 10. Både wifi- og bluetooth-driverne. Og det virkede godt nok for wifi-delen. Men bluetooth ser ud til at være død.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2015 - 09:50 #6
dit motherboard er på https://www.dropbox.com/s/hny8vjodzp99ep2/Image006.png?dl=0
stikket, du skal finde er #16 - og stik fra wi-fikortet skal passe til de 4 stifter længst til venstre. De er ligemeget, om det er øverste eller nederste række, da wi-fi stik kun tager de 5V (derfor p- og p+) og vend lige stikket rigtigt - minus mod venstre, og plus mod højre.
Husk at det ikke må være strøm til maskinen imens.
Avatar billede Carnac Forsker
22. oktober 2015 - 11:26 #7
Ok jeg tror det er 19 jeg har sat det i. Jeg checker når jeg kommer hjem fra arbejde.

Jeg mener dog at 16 er optaget af et andet stik. Sikkert den usb-port der går ud til frontpanelet.

Kan jeg flytte det stik et andet sted hen så?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2015 - 12:01 #8
der mangler beskrivelse af dit usb3-stik på mobo. Og det er desværre ikke helt som mit (virker spejlvent - men mit mobo er gammelt, så det kan være før en standard kom).

På mit er D+ og D- de to pins i den korte række længst væk fra den manglende pin (hos dig nederste række længst til venstre). D+ er længst til venstre. Så du skal vende stikket, så D+ er til venstre - og sætte det i, så du kun optager 3 pins (stik skal gå udover venstre kant).

I samme stik - men den lange række - er +- lige under, men forskudt en pin, så der skal stik ikke gå ud over venstre side (den første pin er en dummy). Og stadig med + længst til venstre.

Optimalt skal du (med tændt maskine) lige måle spænding over de to pins - specielt hvis +- vender omvendt hos dig så går wifi-kortet nok i udu.
Avatar billede Carnac Forsker
22. oktober 2015 - 13:06 #9
Jeg kom i tanke om at jeg rnt faktisk har et billede af motherboardet jeg tog med mobilos.

Jeg har uploadet det her:

https://billedeupload.dk/images/thumbs/KRNZe.jpg

Som du kan se er stik 16 optaget.

Men du siger jeg kan bruge stik 19 (det gule stik på billedet)?

Kan du forklare igen, hvilke pins D+ og D- skal sættes henover? For jeg vil gerne være helt sikker, da du siger der er mulighed for at brænde kortet af, og det er jeg jo ikke så vild med.

Jeg kan ikke måle spændingerne, da jeg ikke har sådan et værktøj. Det undrer mig dog at der er så stærke spændinger i de pins, at man kan risikere at ødelægge kortet. Er der virkelig det?
Avatar billede Carnac Forsker
22. oktober 2015 - 13:07 #10
Ups. kom til at bruge thumbnail linket. Nok lidt for småt.

Det rigtige billede er her:

https://billedeupload.dk/images/KRNZe.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2015 - 14:09 #11
prøv at hente https://www.piriform.com/speccy/download/standard
speccy giver data om pc (præcist motherboard navn og model)
Ud fra det må der kunne findes data om usb3-stikket på mobo.
Jeg har kigget lidt efter billeder - det ser ud til, at der ikke er en fast standard, så vi skal vide mere om dit mobo før vi bruger det stik til noget.

Det ser ud til, at kun den ene række på dit #16-stik er i brug - desværre har de optaget det hele.
Avatar billede Carnac Forsker
22. oktober 2015 - 19:27 #12
Ok tak for hjælpen. Jeg har forsøgt at lede, men kan heller ikke rigtigt finde noget. Sgu da også underligt at stikket har 11 pinde, jeg synes at stort set alle dem der kommer frem når man googler har 9 pinde.

Anyway, så er det ikke så vigtigt igen med det bluetooth. Kan være rart hvis man lige skal overføre nogle billeder fra mobilos til computeren eller omvendt. Men kan sagtens leve uden bluetooth, det vigtigste er at wifi virker.

Men tak for hjælpen :)
Avatar billede Carnac Forsker
03. november 2015 - 21:59 #13
Lukket