07. oktober 2015 - 10:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

RESET AF PASSWORD - før windows starter

HEJ,

For ca. 1 uge siden købte jeg en lidt ældre HP-PC med Win XP installeret, for da Microsoft ikke længere sælger XP var det en forudsætning.

Den kørte som en drøm og alle var glade.

Nu viser det sig (noget jeg ikke skænkede en tanke dengang), at:

1: sælger er på 4 ugers ferie -  et eller andet sted ???? (og jeg har ikke tlf-nummeret mere ... (suk)) .

2: Der er logon-password på XP'en.

Spørgsmålet er nu: Findes der et eller andet stykke software som
jeg kan boote windows med, en keyboard-taste-kombination, så jeg kan resette dette password, eller må jeg vente de 4 uger, til han kommer hjem eller må jeg geninstallere XP'en ?

Alt jeg får er WINDOWS-login (brugernavn) !

Kristian
Avatar billede claes57 Ekspert
07. oktober 2015 - 10:40 #1
http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
du brænder en cd med program - og derefter booter du på den. Så kommer en række skærmbilleder, primært kan du nulstille adgangskoder i windows.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 12:38 #2
Gå i fejlsikret tilstand ( F8 ). Åben en DOS prompt. kopier det i boksen. Tryk på Enter. Log af eller genstart. Der vil være en ny konto med navn "test" uden adgangskode.

Se billed.http://i.imgur.com/AMjke6b.png

net user test /add

#1 Ret kompliceret.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. oktober 2015 - 16:16 #3
pixxel
Interessant svar. Jeg har dog et opfølgende spørgsmål. Du skriver der vil være en ny konto ved navn "test" Er der i denne nye konto adgang til de filer der måtte være gemt i den "gamle" udgave med kode. Hvis det funker, må jeg sige det er en enkel måde at løse problemet.
Jeg håber ikke mit spørgsmål opfattes som utidig indblanding, men jeg synes det er vil være nice to know;-)
07. oktober 2015 - 16:32 #4
HEJ,

Skal prøve begge dele. Vælger naturligvis det nemmeste ...

#7 Uvanga:

Ethvert input i en given sag er interessant (indtil det modsatte er bevist!) så for min skyld ingen alarm. Alle input er velkomne (det værste der kunne ske, er jo at jeg kunne risikere at lære noget nyt ! (hehe !)) ..

Kr
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 16:35 #5
Det kommer vil an på hvilken "gammel" konto man har på sin på computer.

Jeg kan ikke svare på spørgsmålet da den "gamle" konto kan være med forskellige administions rettigheder.

Du må prøve at oprettet en test konto og se om det er muligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2015 - 16:41 #6
Xp plejer ikke vat være slem til at overtage filer fra en anden konto. Det kom først i de nyere systemer.
Man burde også kunne kopiere filer ud fra en Live cd fra en linux eller Hirensboot cd.
Har gjort det før uden problemer.
Jeg mener nu også at en test bruger vil kunne klare opgaven.
Brugte også dette kneb da der florerede Ukash virus.
Ja det var dengang :-)
Avatar billede tryltryl Juniormester
07. oktober 2015 - 17:21 #7
Test-brugeren skal nok gøres til admin, før du får adgang til andre profiler. En sikkerhedsting.

Den simple metode virker kun, hvis der ikke er password på den indbyggede administrator. Også noget med sikkerhed.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2015 - 10:40 #8
Man kan selvfølgelig lave en over administrator konto der giver adgang til alt på computeren.

Efter som man som bruger for adgang til alt, vil en hacker også få fuld kontrol over computeren hvis man bliver hacket.

Det kan derfor ikke anbefales at bruge en over administrator konto til daglig brug.

I en dos prompt med administrator rettigheder kopier man teksten i boksen.

net user administrator /active:yes

For at slettet kontoen, skal der stå "no" i stedet for "yes"

net user administrator /active:no

En test konto giver adgang til computeren. Derfra kan jo gøre som man vil.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2015 - 11:13 #9
XP er ikke så besværlig som de kommende styresystemer. Man er som regel administrator med fuld kontrol over filer og mapper.

Fra Vista og frem havde man som regel en almindelig bruger konto selv om man stod som administrator.
08. oktober 2015 - 11:59 #10
HEJ,

Fik endelig brændt en CD som den claes57 (#1) foreslog.

Startede HP-PC'en (selvfølgelig setup-password), men fandt ud af at jeg kunne "override" det, med 5 * CR's, for at ændre setup af BOOT'en.

Jeg kunne ikke ændre boot-sekvensen.

OK' da er det CMOS hard reset. Efter nogen søgen på nettet fandt jeg endelig HP-boardet, den pågældende jumper og en Users-manual.

Gjorde som User-manualen foreskrev og staterde op igen. --

WINDOWS- PAssword...  (rend mig !) .

Det hele en gang til,.  Igen windows.

Er CMOS kaput ?

Skiftede harddisken til en mindre REN dos  (6.22) udgave.

Debug:

070 2e
o71 FF

som resetter password (hard reset!).

Skiftede igen til Windows disk. Startede op.  WINDOWs password.

Konklusion:

CMOS på maskine er KAPUT.

Så forstår jeg bedre hvorfor jeg fik den så billigt.

Men jeg fik da en 80 GB SATA disk, 4 GB RAM (hurtig ram) for 200 kroner. så jeg føler mig ikke snydt.

Og Maskinen:  På vej mod den største maskinpresse jeg har kendt for at en de sine dage som skrot !

Men point:  Hvordan deler vi det ?????  (forslag modtages !)

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2015 - 14:58 #11
"men point:  Hvordan deler vi det"

Jeg springer over ;-) CMOS og Jumper skal man passe på med at ændre på ( bare min mening )
08. oktober 2015 - 16:27 #12
Hej,

pixxel:

Jeg er principielt enig (hold nallerne fra CMOS), men når man (læs: JEG) må ind i CMOS'en fordi BIOS'en (læs: BOOT-strap-valgene) er gået i hårdknude UDEN mulighed for at ændre er der (s'gu) ingen vej uden om. Men det er da bedre at finde ud af, at den er kaput og dermed tage de nødvendige konsekvenser (HP-PC -> RIP) end bruge 3 - 4 uger på et fra starten dødfødt project.

Og tak for tilbaemeldingen om point !

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2015 - 16:58 #13
Ingen point til mig :-)
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. oktober 2015 - 22:20 #14
Man kan ofte trykke en F-tast og få en bootmenu frem. Er det prøvet?

Ved den simple metode trykker du F8 under opstart for at komme i fejlsikret tilstand.

#8

Det der handler om den indbyggede administratorkonto. Hvis "test" skal kunne gøre noget som helst, der kræver administratorrettigheder, skal brugeren meldes ind i administrator-gruppen.
09. oktober 2015 - 17:53 #15
HEJ,

TrylTryl #14:

På maskinen var (er ?) der en F-tast som du ganske rigtigt skriver. Det var F9.

Du kan tro, den har været prøvet, men det eneste som skete, var at jeg fik et blink af et skærmbilde (muligvis boot-menuen), sort skærm og så startede Windows. Også efter at være i BIOS med F10.

Dette forhold var også med til (sammen med de andre negative resultater af prøvelser - beskrevet i #10) at konkludere, at CMOS'en var "stået af" .

Men hvad med point til dig ???

Og jeg venter på Claes57 ?

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2015 - 17:58 #16
#14 = #5.
Avatar billede tryltryl Juniormester
18. oktober 2015 - 21:41 #17
Jeg er ikke med. Efter test er oprettet, kan man melde brugeren ind i administratorgruppen. Så kan "test" efterfølgende logge på og bruge computeren uden begrænsninger.

Det kan gøres fra cmd med "net localgroup". Dette skal gøres fra adminprompten i fejlsikret tilstand.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2015 - 04:30 #18
#17 Det var en løsning til tråd starter.Og ikke et diskussions emne.
22. oktober 2015 - 08:09 #19
Ingen har meldt sig til point.

Jeg tager dem selv og modtager gerne protester.

Kristian