Avatar billede kurdo Novice
07. oktober 2015 - 21:36 Der er 2 kommentarer

overtagelse af DK domæne?

jeg har hørt at hvis en DK domæne ikke bruges, har man lov til at overtage den ved hjælp af loven? er det rigtigt og i så fald hvordan?

det drejer sig om en domæne, hvor der ikke er noget på men ejet af et firma som højest sandsynligt er ude på at tjene penge på det.

i domænet er der bare en masse random links til random search engines.

nogen der kan forklar omkring emnet?
Avatar billede aphandersen Juniormester
07. oktober 2015 - 21:45 #1
Helt så enkelt kan det ikke siges. Det man kan, er at indgive en klage til domæneklagenævnet og de vil så vurdere om god domæneskik er fulgt. Hvis det ikke er tilfældet, vil de kunne "dømme" at domænet skal overgå til dig eller afregistreres.

Der skal rigtig gode argumenter på bordet for at dokumentere at god domæneskik er tilsidesat - men det kan godt lade sig gøre, og sker det hele tiden.

Man må f.eks. ikke eje et domæne for alene at sælge det og derved opnå en stor gevinst (dvs. domænehajer har tilsidesat god domæneskik).

Det er ikke ulovligt at have et domæne og ikke bruge det. F.eks. kan det jo være det kun bruges til e-mail - det må man godt.

Men hvis man kan dokumentere at domænet ikke har været i brug længe og at ejeren f.eks. har annonceret på en hjemmeside at han ønsker at sælge (kun) domænet, kan man nogen gange være heldig at der bliver dømt til ens fordel.
Avatar billede kimsejersen Praktikant
16. november 2015 - 10:05 #2
Jeg har ikke set domænet, der er tale om, men hvis det bare linker til en masse kategorier eller lignende, er det formentlig et domæne, der kan købes - med mindre det bruges til at lave forretning online. Har du forsøgt at kontakte admin på siden (hvis det er muligt)? Måske han eller hun kan være medgørlig.

Rent faktisk sker det kun omkring 10 pct. af gangene, at Domæneklagenævnet giver medhold i denne slags sager. Som peddi ganske rigtigt skriver, skal du opfylde en lang række kriterier for at få medhold. Der var en sag tilbage i 2010 omkring et webbureau ved navn Orango, som - til trods for stor etik og sund fornuft - fik overdraget brugsretten til domænet af samme navn. Der var rama skrig i de danske medier og det førte da også til mindre revideringer i lovgivningen, men intet prængende. Link til Domæneloven https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=161869. Læs også mere her: http://domaeneguide.dk/. Link til https://www.domaeneklager.dk/. Med disse redskaber kan du hurtigt finde ud af hvor du står i en potentiel tvist. Held og lykke!