Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
14. oktober 2015 - 18:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Send automatisk mail fra Access - gerne via DOS

Jeg skal lave et access-program, som laver fejlrapporter, der automatisk skal mailes til nogen. Access kan ikke klare det selv uden jeg skal acceptere det manuelt. Det vil være ok, hvis det sker fra DOS:

1. Kald access-program (som med autoexec laver rapporten og exitter access)
2. Hvis fejlrapport findes, sendmail....
Avatar billede supportsiden Professor
15. oktober 2015 - 02:25 #1
Måske du kan bruge http://www.blat.net/
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2015 - 08:54 #2
"Access kan ikke klare det selv uden jeg skal acceptere det manuelt"
Can you explain what you mean here, if Access has to start to make the report then why cant it also send?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
15. oktober 2015 - 09:15 #3
supportsiden: har set blat.net. Det virker som en gammel side, som så måske også har gamle, outdatede, programmer. Dem "tør" jeg ikke bruge.
terry: det skal ske fuldautomatisk. Hvis jeg bruger Access' send-funktioner, skal jeg manuelt vælge "Send".
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2015 - 10:34 #4
You can make some VBA code to send your mails after the report is generated. No need to click anything
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
15. oktober 2015 - 15:35 #5
terry> ..which I can't, so I ask for help :-/. Which command should I use?
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2015 - 17:23 #6
Using Outlook. You will need a reference to Outlook in tools+references.

Function SendMail()
Dim objOl As Outlook.Application
Dim objPost As MailItem
Dim vedhæftet As Attachments

    Set objOl = New Outlook.Application
    Set objPost = objOl.CreateItem(olMailItem)

    Set vedhæftet = objPost.Attachments
    vedhæftet.Add "f:\txt1.txt"

    With objPost
        .Subject = "Subject goes here"
        .To = "somemailaddress@goeshere.dk"
        .BCC = "somemailaddress@goeshere.dk"
        .Body = "Hej med Dig" & .Body 'Just in case we are using an autosignature

        .Send

    End With

  Set objPost = Nothing
  Set vedhæftet = Nothing
  Set objOl = Nothing

End Function
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
15. oktober 2015 - 17:58 #7
Nice - but it says "User-defined type not defined" for "Outlook.Application"
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
15. oktober 2015 - 18:04 #8
Arrh, got it. I never worked with references before. It helped checking "microsoft outlook...".
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
15. oktober 2015 - 18:07 #9
IT WORKS!!! Thnx. Læg et svar.
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2015 - 18:08 #10
:-)
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2015 - 18:28 #11
Thanks