Avatar billede Andershoegh Seniormester
12. november 2015 - 16:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fejl i boot-meny

Jeg har glemt min børnelærdom

Hvor er det jeg retter en fejl i opstarts menuen.

På denne pc er der dualboot, men ved hver opstart er der 2 linjer til win 7
(begge virker.)

Hvilken skal jeg fjerne og hvor er det jeg gør det.?

openSUSE Leap 42,1 er installeret og Win 7
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2015 - 17:09 #1
I Windows 7 der går du i kør og skriver msconfig, og går i boot fanen.
Her inde skulle du se de to Win 7hvoraf den ene skal slettes.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2015 - 17:11 #2
Kan du se forskel på de to tilgange til Win 7, og den ene virker bedre end den anden, så slet den der virker dårligst.
Formoder du må have to installationer af Win 7 hvis der er to i boot meny ikke?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
12. november 2015 - 17:14 #3
Det skal gøres i en fil i openSUSE- Kan bare ikke huske, hvor den ligger og hvad den hedder.

.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2015 - 17:41 #4
Nå ok. Det har jeg ikke styr på hvor det er :-)
Avatar billede Andershoegh Seniormester
12. november 2015 - 19:03 #5
i en gammel tråd ser jeg den kan gøres sådan

rediger /boot/grub/menu.lst

men det ser ud til at have ændret sig siden dengang  :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2015 - 19:35 #6
Ja der sker jo nye ting hele tiden, så det kan være svært at følge med :-)
Avatar billede double-g Juniormester
13. november 2015 - 12:55 #7
Akkeja akkeja, /boot/grub/menu.lst det var i de go'e gamle dage da bootprocessen var styret af grub (1) og var til at gennemskue. Nuomstunder hedder det grub2 og det er det bestemt ikke  blevet mere enkelt af.

Du kan prøve at tjekke hvilke menupunkter der ligger i  /boot/grub2/grub.cfg

Hvis der er 2 menuentry med Windows, så er det fordi det faktisk findes 2 Windows bootmiljøer. Det kan enten være fordi der findes en skult Windows recovery partition, eller fordi Windows ikke er installeret på første partition på harddisken. Så opretter den nemlig både bootfiler på første partition og på Windows partitionen og Grub detekterer dem begge to.

Det er lidt mere langhåret at redigere Grub2 end bare ved at slette menuentry'en. (eller det kan du da godt gøre, men når Grub2 kører en autodetect, så er den tilbage igen) Den korrekte måde er, så vidt jeg husker, at flytte de ønskede menuentry's over i /etc/grub.d/40-custom.

Heldigvis behøver man slet ikke gøre det korrent manuelt længere. Det skulle kunne klares med at installere KgrubEditor

https://software.opensuse.org/package/kgrubeditor
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. november 2015 - 19:15 #8
Hej double-g

Jeg fik en forståelse for hvorfor Grub 2 laver  boot linjer til windows.
Min kones  pc her har jeg stærkt mistænkt for engang at have haft Vista installeret.

Der er nemlig en skjult partion, som også skal sikkerhedskopieret, hvis jeg vil gøre det.

Er købt med win 7, men jeg fik engang den forklaring at den skjulte partion stammede fra Vista.

Når jeg prøver KGrupeditor kommer disse meldinger
Fejl i KDE kontrolmodul.
/boot/grub/device.map does not exist!

ved ok kommer denne melding.
No file name specified

Intet kommer frem i skærmbilledet  med Grub boot disk, hvor der som jeg ser det skulle være en mulighed for at fjerne en indgang

Jeg vælger, at lade det være som det er, da det jo egentligt er korrekt med 2 bootsektioner, begge virker og jeg husker det også som noget sårbart
at rode i de boot-filer i root tilstand

Håber du smider et svar
Tusind tak for din hjælp :-)
Avatar billede double-g Juniormester
14. november 2015 - 11:36 #9
Åh, jeg havde overset at der kun er ustabile pakker til rådighed for Leap. Men jeg vil tro, at der kommer en stabil udgave inden ret længe.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
14. november 2015 - 12:19 #10
Havde selv haft den tanke. Leap er jo helt ny, så børnesygdommene skal først rettes.

Tror selv jeg har et godt redskab på min kones PC,  der kan rette det problemet senere.

Så jeg venter og ser :-)