Avatar billede aleq Juniormester
14. november 2015 - 12:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

performance af grafik (på gaming laptop) ved skift af skærme med forskellige opløsninger

Hej

Jeg har denne gaming laptop som er ca 2 år gammel: https://www.dropbox.com/s/fb12dfm3q3b5rgh/ProductSpec-NX.RZPED.019%28V3-571G-736b8G1TBDCaii%29.pdf?dl=0

Dens native opløsning er  1920 x 1080. Jeg blev i tvivlt, da jeg legede med forskellige skærme, fordi jeg lagde mærke til, at performance var forskellig fra skærm til skærm

Da jeg tilsluttede en 1280 x 1024 skærm, havde jeg forholdsvis god performance, men med en 1680 x 1050 skærm faldt den en del.

Så, et par spg:

1). Forbliver performance den samme, om jeg kører en skærm via DVI, VGA eller DVI-HDMI (adapter, fordi min laptop ikke har DVI udgang) kabler?

2). Spiller de forskellige typer af opløsning en rolle? Dvs. min laptops native opløsning er 1920 x 1080 som tilhører en 16:9 aspekt ratio. Hvad hvis jeg kører en anden type aspect ratio? Dvs 5:4 (1280 x 1024) eller 16:10 (1680 x 1050)? Koster det ekstra krafter for min laptop at oversætte billedet til en anden type aspekt ratio end dens egen?

3). Kan jeg dermed booste performance i spil på min laptop, hvis jeg tilslutter en skærm der kører meget lavere opløsning end min native opløsning? Og skal opløsningen på denne skærm tilhøre samme aspekt ratio som min laptop-skærms native aspekt ratio?

På forhånd tak

Mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
14. november 2015 - 17:43 #1
1) det burde ikke betyde meget - MEN vga er jo analog, så der skal pc oversætte signal fra digital til analog, og skærm igen fra analog til digital. Alt andet lige, så taber du kvalitet.

2) det bør ikke betyde noget - det er det samlede antal punkter, der giver hastighed og ressourceforbrug.

3) typisk i spil, så kan man vælge opløsning. Går du ned på 1366*768, så sparer du en del punkter, og det burde køre hurtigere. Du sparer 50% punkter, så det bør gå noget hurtigere.

Hvis du på skærm kan justere gamma, og retter den fra 1,0 til 1,1 så vil du typisk have lettere ved at se skygger, og kan derfor lidt tidligere se en skurk, der lister sig ind på dig.
Avatar billede aleq Juniormester
14. november 2015 - 19:14 #2
Så fik jeg sænket min opløsning til den du skrev. Det hjalp rigtig meget! :) og nu kan jeg også nemmere se text, der ellers er lille

Opret svar

Takker
Avatar billede claes57 Ekspert
14. november 2015 - 19:53 #3
Bare læg et svar selv, og behold point. Jeg har rigeligt...
Avatar billede aleq Juniormester
15. november 2015 - 23:43 #4
Det var pænt af dig, tak :)
Avatar billede aleq Juniormester
15. november 2015 - 23:44 #5
svar