23. november 2015 - 12:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

E-mails i Afrika's bush

Jeg er igang med udviklingsprojekter i landsbyen Choya omkring 225 km inde i Gambia.  Gambia er et udviklingsland, men der er et 3G net der dækker hele landet, og brug af mobiltelefoner er udbredt.  Nu har jeg brug for at kunne e-maile med nøglepersoner i landsbyen, men der er ingen internetadgang, og der er ingen strøm.  Jeg er blevet gjort opmærksom på, at hvis jeg køber 'smartphones' til nøglepersonerne skulle vi kunne e-maile frem og tilbage.  Men jeg er stort set analfabet med mobiltelefoner og smartphones og lignende.  Jeg forstår, at smartphones ikke kommer med e-mail installeret.  Modtagerne kan for eksempel oprette g-mail konti, som vist nok kræver, at de først opretter google konti.  Mit første spørgsmål er, om smartphones kommer med internet adgang, eller om det også er noget der skal installeres.  I så fald, hvordan installerer man internet til at begynde med?  Når først man har internet kan man velsagtens gå ind og søge for google konto og tage det derfra.

Så det med at lade apparaterne op.  Der er en generator i landsbyen (og adskillige stikkontakter) der var indkøbt for et andet projekt der ikke blev afsluttet.  Generatoren bruges således ikke, men den virker.  Jeg så den køre, da jeg var der i sidste uge.  Så man kan starte generatoren op, når der er apparater der skal oplades.  Men det vil vel være uøkonomisk.  Jeg har hørt, at der findes små mobile solcelleanlæg som kan bruges til opladning.  Kender nogen til sådanne apparater?

Og det er velsagtens tilrådeligt at købe apparaterne i Gambia for at sikre, at de passer med de lokale standarder (og så de kan gå til sælgeren, hvis der er problemer med apparaterne.)  Smarttelefoner kan købes i turistområdet (men muligvis ikke solcelle apparaterne.)
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2015 - 13:07 #1
internetadgangen foregår igennem 3g/4g forbindelsen.
har de ikke 3g telefonudbydere der, kan deres dataforbindelse på telefonen ikke trække ret meget data. (hjemmesider, video osv)

#1 hvad telefon/netadgang har teleudbyder nær landsbyen ?
#2 ja, så brug bare gmail, det virker fint (ja, man skal lave google konto på telefonen)

det første jeg ville gøer er altså at finde udbydere der kan levere noget.
3g eller andet. ?

noget med data-abonnement. ellers har du ikke noget internet via telefoner.
23. november 2015 - 13:41 #2
#1, tak, så er jeg allerede kommet lidt videre i min forståelse.  Jeg fik at vide, at der er 3G net gennem hele Gambia.  Men jeg skal finde en internet udbyder i Gambia, og der skal oprettes abonnements for de der skal bruge smartphone'erne. Jeg vil så gætte på, at denne internet udbyder også leverer e-mail konti (på samme måde som jeg fik en e-mail konto fra min nuværende internet udbyder.)  I så fald vil det vel ikke være nødvendigt med g-mail, men med internet adgangen kan google konti og g-mails oprettes.

Har jeg forstået det rigtigt?  (Og læg venligst et svar.)  Andre kommentarer og gode råd om e-mail forbindelserne?  Kommentarer om strøm til at oplade apparaterne?
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2015 - 14:15 #3
1. Jeg syndes nu det lyder for godt til at väre sandt at der er 3G i hele Gambia

2. Tror ikke du skal tage for givet at de får en emailadresse sammen med deres abonnement, bare fordi vi gör det herhjemme

Men har du kontakter dernede, kan det jo undersöges.

Og ja, internet kommer sammen med abonnementet/simkortet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2015 - 14:18 #4
Ser nu at det er dem der siger der er adgang til mobilt internet, så alt burde väre OK.

Der skal ikke meget til at oplade en mobil, fik engang pröver hjem fra Kina og de solceller var ikke så store.
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2015 - 14:22 #5
23. november 2015 - 14:41 #6
#3,4,5 - min forståelse stiger.  Altså, det lyder til, at jeg skal købe smartphon'erne i Gambia og der få simkort til, og at de derved vil have internet adgang (hvis der er 3G network.)  Når de har internet adgang, hvis der ikke automatisk følger e-mail med kan de selv gå ind og oprette g-mail.  Lyder det rimeligt?

Og det er en Gambian, der på alle andre punkter har vist sig pålidelig, der siger, at der er 3G i hele Gambia, så jeg vælger at stole på det (men det kan selvfølgelig være, at jeg bliver klogere.)

Og tak for linket til camping solcellerne.  Jeg skal studere det.

Og lægger du også et svar?)
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2015 - 14:56 #7
Samler ikke på point.

Men det burde väre det hele ja.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2015 - 04:34 #8
ALLE som bruger en Android telefon, får alligevel en GOOGLE PLAY konto, for det er her at de kan hente alle apps fra, derfor er det nemmest og smartest at de så også bare bruger en google MAIL.

du får ikke nogen email adresse af telefon udbyder.

det er noget vi får med internetforbindelse i danske hjem, ikke med noget telefonværk! :)

#1 find ud af hvem der kan levere 3g telefon+data abonnement
#2 find priser
#3 spørg/læs - så du ikke vælger at blive telefonkunde hos karl klapvogn :) (skodfirmaer)

#4 herefter, begynd at lede efter ordentlige telefoner, til en pris folk kan betale.

#5 når alt ser fornuftigt ud, gå videre.
25. november 2015 - 09:48 #9
#8, '..til en pris folk kan betale.'  Jeg er bange for, at det er mig der er folk.  Telefonerne er en nødvendig del af de projekter vi kører.

Jeg er nu kommet frem til at jeg, når jeg i næste uge tager til Gambia, køber telefonerne med abonnement sammen med en lokal bekendt der allerede bruger smartphone til at e-maile.  Jeg køber her og nu en smartphone til mig selv sammen med en solcelle oplader for at øve mig, og hvis det går godt med solcelleladeren tager jeg den med.  Og så håber jeg alt kommer til at gå godt.

Vi har måske udtømt emnet.  Tak til alle.  Nu venter jeg på svar, så jeg kan lukke spørgsmålet.
27. november 2015 - 18:04 #10
Der kom ingen svar.  Så lukker jeg selv.  Tak igen for alle inputs.