Avatar billede Diernaes75 Nybegynder
24. november 2015 - 09:06 Der er 2 kommentarer

Lave links i Excel robuste, når Excel sendes til andre

Hej, hvordan gør jeg kilden til fx. pivottabeller internt i et regneark robuste over for, når det sendes til andre? Jeg tænker, at man kan lave en relativ sti - altså i stedet for at henvise til en lokation på drevet, som Excel gør per default, så bare referere til et sted i arket, a la

\[navn på ark]

Men kan ikke finde et sted, hvor jeg kan gøre det?

På forhånd tak.
24. november 2015 - 10:14 #1
Hej
Når du opretter Pivottabellen bliver du i dialogboksen "opret pivottabel" bedt om at vælge de data du vil analysere.

Læg data i Excel-mappen
Vælg punktet: <Vælg en tabel eller et område>
Skriv eller udpeg de indsatte data i feltet <Tabel / Område>

Så vil Excel oprette pivottabellen udfra de data der er i arket.

Hvis du allerede har oprettet Pivottabellen kan du skifte datakilden på fanen <Analyser> --> knappen <Skift datakilde> (Excel 2013) (Fanen Analyser vises når du klikker i pivottabellen.

Hvis du vil have data der bliver opdateret skal der oprettes kæde når du indsætter data og så løber du ind i samme problem. MEN Pivottabellen vil arbejde videre med de ikke opdaterede data.

Håber at det kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Diernaes75 Nybegynder
27. november 2015 - 14:59 #2
Hej Birthe

Det er dét, jeg har gjort. Problemet er, at hvis jeg kopierer arket til en ny sti, så linker det stadigt tilbage til den oprindelige sti, dvs. et forældet ark. Kan man fikse det?