Avatar billede ChillySkye Nybegynder
25. november 2015 - 13:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Billig minicomputer

Hej

Jeg står overfor at skulle indkøbe 7-10 små computere, som blot skal afvikle en HTML5 baseret app via en browser.

Jeg tænker at smide linux på dem og derigennem afvikle app'en, så det skal ikke være nogle særligt kraftfulde maskiner.

De bliver indbygget i nogle installationer, så udseende er irrelevant, jeg har dog behov for følgende i/o som min.
VGA/DVI skærm ouput
USB (til keyboard for installation)
RJ45 Ethernet indgang

Er der nogen der har nogle idéer til nogle maskiner i den virkelig billige ende.

Med venlig hilsen
Michael Olesen
Avatar billede Slater Ekspert
25. november 2015 - 14:14 #1
Har du overvejet bare Raspberry Pi?
Avatar billede MADOlsen Forsker
25. november 2015 - 14:16 #2
Raspberry Pi? Bortset fra kravet om VGA/DVI output (den har HDMI og component), burde selv dem gamle model (se link) umiddelbart leve op til kravene.
http://raspberrypi.dk/produkt/raspberry-pi-model-b-plus-512mb-ram/
Avatar billede MADOlsen Forsker
25. november 2015 - 14:17 #3
Og der var jeg så ikke helt hurtig nok ... ;-)
Avatar billede Slater Ekspert
25. november 2015 - 14:19 #4
#2: Hvis man absolut skal bruge VGA, kan man få HDMI-til-VGA convertere til omkring 100 kr.
Avatar billede ChillySkye Nybegynder
25. november 2015 - 14:40 #5
Jeg har ikke skærmspecs endnu, så ved ikke med sikkerhed om jeg har HDMI mulighed, men en konverter er selvfølgelig en mulighed.

Har i kendskab til hvor godt sådan en Raspberry Pi kører?

Har den nok ressourser til at trække et operativ system og afvikle websites som har flydende HTML5 animationer?
Avatar billede ChillySkye Nybegynder
25. november 2015 - 14:45 #6
En del af min installation er faktisk Arduino styrede komponenter, som en RFID læser, nogle knapper og potmetre. Og et Ethernet shield med indbygget  webserver.
Men fordi jeg ikke er sikker på hvor godt en website afviklet fra et sådan board kører, tænkte jeg at jeg hellere ville have en reel PC til afvikling.

Men hvis I kan overbevise mig om at en Raspberry Pi sagtens vil kunne håndtere det, så er det måske den vej jeg skal gå?
Avatar billede Slater Ekspert
25. november 2015 - 15:18 #8
Raspberry Pi 1 halter lidt i videoer og animationer, men 2'eren (som stadig koster omkring 300 kr) klarer det fint. Se f.eks. denne video:
https://youtu.be/5VAlLUd_GnQ
Avatar billede ChillySkye Nybegynder
25. november 2015 - 15:42 #9
Ser sgu meget godt ud med den Raspberry Pi 2.
Ved du om der findes nogle præ-samlede modeller med OS og det hele på?

Løber lidt tør for tid hvis jeg selv skal igang med at samle.

------

Med hensyn til den Zotac Zbox, så var det lige præcis noget i den stil jeg havde forestillet mig til at starte med.
Jeg havde håbet at finde noget til under 1000 kr, men det var måske også en lidt urealistisk forventning.
Avatar billede Slater Ekspert
26. november 2015 - 08:44 #10
Altså, der er jo ikke som sådan noget du fysisk skal samle. Du kan få covers til dem, men hvis du er ligeglad med æstetikken kan de også bare ligge i papkasser eller uden noget.
Men jeg tror ikke du kommer uden om, at installere OS på dem via SD-kort. Det er dog også ret hurtigt og nemt. Hvis du vælger Raspbian, den officielle Linux distro baseret på Debian, kan du installere det på en PC og så virker alt når kortet sættes i en Pi.
Avatar billede ChillySkye Nybegynder
26. november 2015 - 10:10 #11
Ønskerne til systemet ændre sig hurtigt...
Så vi er allerede gået væk fra at løse det på denne måde.
Men hvis en af jer vil have nogle points, så smid et svar.

Tag for jeres input, kan være jeg skal bruge noget lign til et kommende projekt :)
Avatar billede ChillySkye Nybegynder
10. december 2015 - 06:03 #12
lukning af tråd