Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2015 - 06:57 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er Eksperten så død?

Da jeg var her i 2007 væltede det ind med spørgsmål og der var en masse aktivitet her. Nu er der mindre end et spørgsmål i timen, ca. 20 spørgsmål i døgnet.

Hvad skete der? Er folk blevet så meget klogere??
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2015 - 07:15 #1
Det har du så evig ret i - jeg havde også meget glæde af "Experten" på daværende. men nu synes jeg ikke længere, at det er expertspørgsmål, men snarere almindelige irrelevante spørgsmål som "hvorfor virker mit fjernsyn ikke" o.,lign.
Undskyld min ligefremhed!
Avatar billede claes57 Ekspert
30. november 2015 - 09:02 #2
sitet skal vedligeholdes. Det er umuligt på smartphone, og der var givet håb om nyt layout/kode for et år siden. Det ser ud til, at ejerne ikke vil skyde penge i en opdatering, og så siver folk - og dermed annonceindtægter, og så vil ejere slet ikke. En langsom dødsspiral.
Slutresultatet kan blive som http://www.solutions2all.dk/
Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2015 - 09:46 #3
så er det altså alligevel ikke mig som husker forkert. og dengang VAR der slet ingen annocer, som jeg husker det. eller næsten ingen. det var et meget mere simpelt layout hvis jeg husker rigtigt. men med meget mere aktivitet.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2015 - 10:56 #4
Der er vel også kommet flere hardwarespecifikke support-sites siden 2007?
De horder af Mac/iOS brugere, som slet ikke eksisterede dengang, går nok i vid udstrækning andre steder hen med deres spørgsmål.
Generelt går mange mobilbrugere nok andre steder hen.

Tilbage er så de trofaste samt de, som bliver opmærksomme på sitets eksistens via Google-søgninger.

Jeg ved ikke, om man kan sige, at kvaliteten af spørgsmålene er blevet markant ringere.
Avatar billede martens Guru
30. november 2015 - 10:59 #5
Jeg vil give claes57 ret... Sitet skal vedligeholdes op holdes up to date med kategorier etc.

Desuden ville jeg benytte x-perten mere, hvis der lige var en app, eller at sitet havde en mobilvenlig side.

men mon ikke vi googler løs for at finde de svar vi søger ...
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. november 2015 - 11:03 #6
Som #4 skriver, tror jeg også at folk er blevet bedre til at søge oplysninger direkte på nettet. Der findes jo et utal af sider med svar på hvad som helst. Udfordringen er at stille det rigtige spørgsmål!
Til #1 Jeg giver dig ret i at nogen spørgsmål er meget bredt favnende. Som et jeg så om en motocross maskine, hvor spørger skulle undervises i rensning af karburator..
Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2015 - 11:15 #7
Takker for indlæggene. Og jeg indrømmer at eksperten heller ikke for mit vedkommende er det første sted jeg søger efter løsninger. En google søgning giver ofte specifikke svar og mange gange er der små klip på youtube som hjælper videre. Så udbuddet af løsninger er over årene generelt blevet større, i hvertfald hvis man taler nogenlunde engelsk.

Fordelen her er dog, at man bliver hjupet på dansk.

Jeg lader spørgsmålet stå åben lidt endnu til inspiration for siteejerne xD
Avatar billede finb Ekspert
30. november 2015 - 12:16 #8
Måske læses der til eksamen til jul.
30. november 2015 - 12:26 #9
Ja, det er en ulykkelig udvikling.  Jeg må så erkende min egen del deri - jeg kikker tilbage til 2009, da jeg blev medlem, og i løbet af det første 12 måneder fik jeg fyldt 22 sider med indlæg.  Nu er det kun 4 sider om året.  Jeg lærte for eksempel php et langt stykke vej ved at besvare spørgsmål, google og afprøve de fundne resultater.  Jeg har også selv stillet 8 sider fuld af spørgsmål.  Jeg følger stadig med på Eksperten og håber på forbedringer.
Avatar billede Dansken Nybegynder
30. november 2015 - 14:47 #10
Hej

Det kunne også tænkes folk ikke gider spørge, når der ikke nødvendigvis bliver svaret?

mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2015 - 16:22 #11
#10 Eller man ikke gider svare, fordi man kan se at spørger alligevel ikke vender tilbage.

Når man stiller et spørgsmål herinde, så bør/skal man følge op på spørgsmålet, når der er en venlig sjæl der forsøger at hjælpe en. Det ser jeg desværre alt for mange der ikke gør, og så mister man gejsten til at hjælpe.

Nye spørgere prøver jeg altid at hjælpe hvis jeg kan, selvom jeg næsten hver gang skal fortælle hvordan systemet herinde virker. Alle gør noget forkert den 1 gang, så det er fint med en guide på vejen, så man ved hvordan der foregår.
Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2015 - 17:56 #12
til Dansken: hvis du ikke får svar, er det sandsynlivis fordi der ikke er nogen som føler sig kompetent til at svare. folk here vil gerne hjælpe med det de kan eller ved.

ellers vil jeg give 220661 ret, mange folk gider man prøver på at hjælpe vender ikke tilbage, hvilket ikke føles rart.
Avatar billede Dansken Nybegynder
30. november 2015 - 18:54 #13
#11Har godt bemærket det og det er desværre bare sådan, at man ikke skal forvente folk melder tilbage. Finder det også lidt ærgerligt, da det jo er en del af meningen med hjælpe fora. Helt enig.

#12 Det kan du slf. have ret i. Vil lige sige, at det ikke er mit eget spørgsmål, jeg specifikt refererer til.
Avatar billede double-g Juniormester
30. november 2015 - 19:49 #14
Lars Jacobsen Chefredaktør, Computerworld har være ude med en melding om problemerne

Det er derfor vi har arbejdet på nye elementer til Eksperten, blandt andet:

    Helt nyt og moderne design
    Nye, færre og bedre kategorier som bedre rammer de emner som reelt diskuteres på Eksperten
    Et nyt level-og badges-baseret system som afløser de eksistrende point og i højere grad belønner aktiv deltagelse
    Nemmere adgang og oprettelse af nye brugere via login med Facebook, Twitter eller dit normale eksperten.dk-login
    Integration med computerworld.dk hvis 270.000 unikke månedlige brugere nu også bliver præsenteret for Eksperten
    Mobil og tabletvenligt responsivt design til de 20-25 procent af brugerne som besøger Eksperten fra en mobil enhed

Desuden har vi flere andre småting ærmet incl. bedre notifikationssystem, bedre personlig profil og en tæt integration mellem Computerworld.dk og Eksperten.dk.

Det nye pointsystem
I forbindelse med det nye levelbaserede system kommer vi til at nulstille alle brugeres point.

Jeg ved at det er en kontroversiel beslutning da mange af jer har lagt meget tid på Eksperten og gjort en stor indsats for jeres point.

Men udviklingen på internettet er de sidste par år løbet fra et system som kræver point for at oprette spørgsmål, giver point for at være passiv bruger og som langt hovedparten af de nye bruger ikke forstår. Det viser de mange henvendelser vi får i supporten om manglende og forkerte point.

Vi er endnu ikke helt sikre på hvornår det nye site går i luften, men vi regner med at det er i starten af oktober måned.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2015 - 20:19 #15
#14 Jeg føler faktisk at da vi fik den mail for snart tre måneder siden, er flere af de hjælpere der normalt hjælper forduftet. En af dem (Karise_Larry) har jeg næsten ikke set siden.
Og er der ikke de kompetente hjælpere til stede, ja så bliver det dødt, og trådene mangler kommentarer og brugbare svar.
Avatar billede ebe Praktikant
30. november 2015 - 20:30 #16
det glæder vi os til at se :)  men det ville være en god ide at konvertere existerende points til badges eller en anden form for burger mærkning fordi: 1)folk har arbejdet hårdt for deres point 2)de viser at brugeren er komptetent og har hjulpet mange.. Jeg og de fleste her er fulstændig enige i, at passiv pointoptjening er nonsense.
Avatar billede double-g Juniormester
30. november 2015 - 20:30 #17
Tja, måske var det ikke den bedste ide, at aflive point systemet på forhånd inden afløseren var på plads.

(Men der er åbenbart nogen der ikke har hørt om Steven Elop's genistreg hos Nokia :-))
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2015 - 21:29 #18
Eksperten.dk har i høj grad sin berettigelse.
Selvsagt vil en del viden langsomt blive forældet, men hvis ellers systemet er overskueligt at søge i og opdel(bar)t i kategorier, som gør det nemt for nye brugere at gennemskue, er der faktisk tale om en stor og vidtfavnende dansksproget vidensbank om elektronik, IT samt helt andre emner. Dets lige findes næppe andre steder.

... Og sitets navn er i øvrigt fortrinligt - hvem vil ikke gerne kunne bidrage som "ekspert"? ;)
Avatar billede ebe Praktikant
01. december 2015 - 09:19 #19
Takker for alle indlæg, lukker nu.