Avatar billede andreas86 Nybegynder
27. december 2015 - 20:04 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Lovligt at rippe DVD'er

Jeg har tænkt på at rippe mine egne DVD'er og lægge dem på en Plex Media Server der kører hjemme hos mig selv. Der er altså tale om lovlige DVD'er som jeg blot gør tilgængelige for mig selv på en medieserver?

Men er dette overhovedet lovligt? Er lidt i tvivl da jeg synes loven på dette område er lavet om flere gange.

På længere sigt kunne jeg godt tænke mig at have en NAS server med indbygget Plex Media Server, som kunne streame ud til mig. Er der nogen der kan anbefale mig en nogenlunde billig NAS server der kan dette? Evt. En synology NAS server.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:11 #1
Det siger loven

Du må gerne:
• Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller MP3-afspiller
• Omgå eller bryde en kode eller kryptering på eksempelvis en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er for eksempel ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din private pc ved hjælp af eksempelvis et Linux-styresystem
• Bryde en dvd-regionskode

Read more at http://www.computerworld.dk/art/10618/torsdagstippet-saadan-kopierer-du-nemt-dvd-film#6zcHebtYEGy3BaAb.99
Avatar billede andreas86 Nybegynder
27. december 2015 - 20:24 #2
Tusind tak. Nu er den artikel fra 2009. Det er ikke lavet om siden (bare for at være sikker)?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:30 #3
På kulturministeriet står der følgende:
http://kum.dk/infokiosk/film/digital-kopiering/hvad-maa-du/
Avatar billede andreas86 Nybegynder
27. december 2015 - 20:34 #4
Men her synes jeg faktisk lidt det siger noget andet end det forrige link. Her står f.eks. at man ikke må bryde en kopibeskyttelse og der står ikke noget om at man må fremstille en digital kopi. Hvordan konkluderer du det? Er det lovligt eller ikke-lovligt? Er lidt i tvivl.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:44 #5
Der står under kopispærringer nederst:

Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.

Dette forstår jeg som om du må bryde koden for at bruge det hjemme. Om afspilleren så er en computer en NAS eller hvor det kommer fra er underordnet.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2015 - 20:46 #6
Og i sidste ende så har du jo også alle de originale medier, så de kan se du har betalt for at afspille dem.

Du må dog IKKE sælge nogle af dem.
Sælger du skal tilsvarende mediefil slettes på din server.
Avatar billede andreas86 Nybegynder
28. december 2015 - 06:32 #7
Okay, det tror jeg du har ret i.

Hvad med den anden del af spørgsmålet vedr. et NAS der kan køre Plex? Er der nogen der kører Plex med et NAS og i givet fald hvilket?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2015 - 12:21 #8
Det har jeg ikke erfaring med, så her håber jeg at andre melder sig på banen.
Avatar billede aphandersen Juniormester
28. december 2015 - 20:46 #9
Ja, du kan godt køre Plex via en NAS server, f.eks. Synology. Det kan dog give nogle problemer med især at ikke alle NAS servere kan gennemføre den transcoding der nogle gange kræves. Derfor gælder det om at tænke sig om når man konverterer sine DVD-film til mediefiler der skal ligge på serveren, så de ikke behøver at transcodes.

Det kan du evt. læse mere om her:

http://www.it-blogger.dk/lav-dit-eget-netflix-med-plex/
Avatar billede aphandersen Juniormester
28. december 2015 - 21:10 #10
Vær dog opmærksom på at du ALTID kan bruge et NAS til at opbevare filerne på. Det der er spørgsmålet er hvad der skal køre selve serveren. Her kan nogle NAS komme til kort og en computer vil være bedre.

Man kan godt have en computer med serveren på, som så henter filerne fra et NAS.
Avatar billede andreas86 Nybegynder
28. december 2015 - 21:11 #11
Tusind tak for svar. Ja, det ender nok med en Synology.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2015 - 21:13 #12
Tak for point. Jeg hopper at tråden her :-)