Avatar billede repsakasper Juniormester
09. januar 2016 - 18:46 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Atheros AR8151 Random BSOD

Hej Eksperter

Efter upgrade til Windows 10 har jeg oplevet en del BSOD, som jeg har fundet ud af skyldes min netværksdriver (Atheros AR8151 GIGABIT ethernet controller). Mine BSOD strækker sig fra alt fra:
athrts6_x64.sys til l1c60x64.sys

Jeg har prøvet utallige forskellige driverversioner til netværkskortet, inklusiv helt at fjerne driveren og lade windows installere en selv, til den seneste driver fra Atheros' hjemmeside samt den der er offentliggjort på bundkort producentens hjemmeside.

Jeg kan ikke forklare præcis hvorfor den går i BSOD. Nogle gange gør den det efter en halv time, andre gange sker der intet i to-tre timer.

Jeg har ingen anden netværkskort, eller trådløs adapter.
Jeg kører Windows 10 64 bit (seneste opdatering jvf. Windows update)
Mit bundkort er en GIGABYTE Z77X-D3H med nyeste stabile BIOS version.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2016 - 23:53 #1
Ved ikke om en af disse drivere kan hjælpe dig, eller om du har været på denne side?
http://www.driverscape.com/download/qualcomm-atheros-ar8151-pci-e-gigabit-ethernet-controller-(ndis-6.30)
Avatar billede repsakasper Juniormester
10. januar 2016 - 02:52 #2
Nej, lige den specifikke side har jeg ikke brugt, da jeg generelt har holdt mig væk fra de usikre sider.
Er driverscape til at stole på?
Kan se den skriver driveren er filmversion 8,5 men alle atheros' drivere hedder noget med 2.00.x.xx

Så har lidt svært ved stole på troværdigheden?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 09:36 #3
Om det var driverscape eller driver identifier jeg brugte sidste gang jeg skulle finde en driver, kan jeg ikke huske. Jeg havde samme problem som dig med en netkorts driver.

Når jeg henter en driver ned fra sådan en side scanner jeg den med Avast. Malwarebytes og Virustototal Finder de ikke noget, så prøver jeg driveren.

For hvilket alternativ er der?
Man kan vente og håbe på at udbyder ligger en på sin side (kommer måske ikke)
Man kan rulle tilbage til det system man kom fra.

Med hensyn til link, skal du copy/paste det ind i browser, da der er to drivere herinde. Den du ikke kan se hedder Driver Version: 2.1.0.21
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 09:51 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 09:52 #5
Nej den får ikke det i parentes med, og det skal være med i linket
Avatar billede repsakasper Juniormester
10. januar 2016 - 12:39 #6
Okay, tak for forklaringen.
Jeg kan ikke downloade ovenstående fil, den bliver ved med at sige "The server has refused to fulfill your request." - Site 403 forbidden

Men som jeg kan se i downloadlinket: http://www.driverscape.com/files/netcard/atheros_ar813x_ar815x_ar816x_v2.1.0.21_whql.zip

Og som du skriver, hedder versionen 2.1.0.21, hvilket er samme version som kan findes på hjemmesiden, som jeg har forsøgt at hente op til flere gange.

https://www.atheros.cz/atheros-wireless-download.php?chipset=50&system=8
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 13:02 #7
Ok. Har du prøvet med et program der bruger hardware id som parameter i søgning?
Slimdrivers og iobit driverbooster bruger denne metode.
Avatar billede repsakasper Juniormester
10. januar 2016 - 14:42 #8
Ja, Iobit driverbooster siger den nyeste version er installeret.
Men bruger generelt ikke denne slags programmer til at downloade med, kun til at identificere om drivere skal opdateres.
Min personlige erfaring med f.eks. iobit driverbooster har været, at jeg to gange har forsøgt at opdatere drivere, hvorefter det har resulteret i, at min computer ikke har kunnet starte op, og ført til fuldkommen formatering af harddisk.

Er vi ude i, at jeg skal overveje at købe en ekstern PCIe ethernet adapter?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 16:49 #9
Måske. Eller også skal du vende tilbage til det du kom fra

Har du i forbindelse med installering af driver, slået driversignering fra i Windows?
Jeg har oplevet før at selvom driveren virker fint nok, så bliver den alligevel kasseret  af Windows pga. driversignering
Avatar billede repsakasper Juniormester
10. januar 2016 - 17:04 #10
Tror ikke det er slået fra. (hvordan tjekker jeg det?)

Jeg har igennem enhedshåndtering tjekket, at driverne er blevet opdateret korrekt, hver gang jeg har downloaded en og installeret, så har haft flere driverversioner installeret.

Jeg tror jeg vælger at købe en ny lidt mere moderne ekstern ethernet adapter. Kan se man på komplett kan få en til 99 kr (TP-LINK TG-3468).
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 17:18 #11
https://www.youtube.com/watch?v=71YAIw7_-kg

Hvis du har den nyeste driver til kortet installeret nu, så prøv at se om det har afhjulpet dit problem med bsod
Avatar billede repsakasper Juniormester
11. januar 2016 - 17:58 #12
Har lige installeret det efter at have deaktiveret det på måden der vises i YT videoen. Jeg tillader mig lige at lade tråden stå åben et stykke tid, inden jeg jinxer den og siger det har hjulpet.
Men i hvert fald på forhånd tak (indtil videre :))
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2016 - 18:09 #13
Velbekomme :-)
Avatar billede repsakasper Juniormester
11. januar 2016 - 18:13 #14
Og lige som jeg fik oprettet endnu et spørgsmål på eksperten og trykket send, kom BSOD igen.

l1c63x64.sys var det denne gang.

Gætter simpelthen bare på den er for gammel, den nyeste driver jvf. Atheros er også kun til windows 8 - Og som  jeg har læst rundt omkring, vil der ikke komme en opdateret til windows 10 :(
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2016 - 18:33 #15
Er der hardware i computeren du ikke bruger, som du evt kunne prøve at deaktivere?

Har du kigget i logbogen, om den lister nogle fejl?

At dit netkort laver bsod, er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at denne er synderen.

Jeg ville have prøvet om der var en nyere grafik driver til computeren

Hvad står der i den bsod?
Avatar billede repsakasper Juniormester
11. januar 2016 - 19:16 #16
Jeg kan forsøge at frakoble ekstra harddisk og grafikkort, det er det eneste som er muligt at koble fra.

Logbogen siger:

Advarsler:
3x Den foregående systemlukning kl. 18:08:29 d. ‎11-‎01-‎2016 var uventet.
2x Netværkslistestyring rapporterer, at der ikke er forbindelse til internettet.
2x Der kunne ikke oprettes forbindelse til tjenesten Windows Update.
2x Der kunne ikke oprettes forbindelse til WMIS (Windows Metadata and Internet Services).

Fejl:
Computeren blev genstartet efter en fejlkontrol. Fejlkontrollen var: 0x000000d1 (0x0000000000000000, 0x0000000000000002, 0x0000000000000000, 0xfffff80091386cb3). Der blev gemt et dump i: C:\Windows\Minidump\011116-5437-01.dmp. Rapport-id: 16ab763b-4462-40ea-bb04-ba26268368d1.

Midlertidig lagring af metadata er ikke udført, resultatet = 0x80070490 for objektbeholderen '{97643DD8-A33D-11E5-9BE1-902B343257C5}'

Overvågningshændelser er gået tabt under transporten. 0

Krtisk:
Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet.

BSOD kan jeg ikke åbne, har installeret WinDbg fra Microsoft, men den kan ikke åbne Minidumps ??
- Jeg har ikke fået oprettet "rigtige" dumps, da min sidefil kun har været på 200, og åbentbart kræver W10 400MB for at kunne lave dumps.

Jeg har nu sat den op, og "venter" sådan set bare på en BSOD, så jeg kan forsøge at åbne denne og finde problemet :)
Avatar billede repsakasper Juniormester
12. januar 2016 - 18:21 #17
Okay, det skete igen.

Jeg kan kun finde Minidump, den anden "MEMORY.dmp" som jeg ved skal ligge i "windows" mappen eller direkte på C-drevet findes ikke. Har gjort alle skjulte filer og mapper synlige, men den er der bare ikke.

Windows er sat til at oprette dumpfiler ved crash...

Men måske du kan få succes med at åbne min minidump?`
Jeg kan ikke selv åbne den.. :/

https://onedrive.live.com/redir?resid=D1194E7603F1C995!24118&authkey=!AGSEcL8pdSegvjM&ithint=file%2cdmp
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2016 - 19:51 #18
Kan desværre ikke åbne den, og har ikke mere at komme med :-(
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. januar 2016 - 17:35 #19
Jeg har valgt at købe en PCI netværksadapter som løsning på problemet. Desværre har intet andet hjulpet. Computeren gik stadig i BSOD efter installation, indtil jeg helt deaktiverede on-board netværkskortet i enhedshåndtering :/

Men tusind tak for hjælpen og de mange løsningsforslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2016 - 17:42 #20
Det er bare i orden. Godt du fik styr på det langt om længe :-)