Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 17:01 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Support Windows 8?? Hvad skal man tro på??

I følge Computerworld så har Microsoft droppet support og sikkerhedsopdateringer til Windows 8:
http://www.computerworld.dk/art/235988/microsoft-slukker-for-support-til-windows-8

Jeg har her i eftermiddag været på telefon med Microsoft Danmark der fortæller at denne historie ikke er rigtig, og at der stadig vil komme sikkerhedsopdateringer til dette system helt frem til 2023.

Men hvem har ret?
Er det Computerworld eller Microsoft Danmark?

Kender i noget som jeg ikke har set eller som Microsoft Danmark har overset, så skriv venligst.
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. januar 2016 - 17:10 #1
Det skyldes dårlig kommunikation, der menes reelt set Win 8.0 og ikke Win 8.1. Sørg derfor for at have denne servicepack installeret og du burde være good-to-go.

Microsoft Danmark har ret: Der udkommer sikkerhedsopdateringer helt ind til 2023.

Kilde:
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2016/01/12/microsoft-abandons-windows-8/#2715e4857a0b360b5774605c
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 17:10 #2
Hvad betyder dette for en Windows 8 bruger der ikke har opdateret til 8.1 eller ikke kan det af en grund?

https://support.microsoft.com/da-dk/lifecycle?p1=16716
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 17:13 #3
#1 Fik ikke opdateret, men se lige indlæg #2.
Hvad sker der hvis man ikke kan opgradere til win 8.1?
Slutter sikkerhedsopdateringerne så om 2 år?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 17:17 #4
#1 Kommer desværre ikke ind på linke selvom jeg har lukket min adblocker ned :-(
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. januar 2016 - 17:27 #5
Prøv igen:
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2016/01/12/microsoft-abandons-windows-8/

Er du sikker på at du kører 8.0 og ikke 8.1 ? Der er ikke tale om et markant anderledes system, blot en servicepack.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 17:33 #6
Jeg har selv 8.1 på min her.
Pc er oprindeligt en opgradering fra XP pro til Win 8 pro, og så opgraderet til 8.1
Mit spørgsmål til Microsoft Danmark var om jeg kunne starte helt forfra fra Xp og opgradere mig op til 8.1 igen.
Det sagde de at det ikke ville være et problem. Men som jeg læser det er der så ikke en tidsfaktor på to år til at hente servicepack til 8.1.

Herefter kan min opgraderings dvd vel ikke bruges til at opgradere til 8.1 selvom de siger det supportes til 2023?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 17:51 #7
#5 Fik læst den nu på den anden pc.
Problemet for mig er at min pc her ikke kan opgraderes til win 10 på grund af hardware, og derfor er jeg nødt til at blive på 8.1. Skal jeg genindstallere min pc fra bunden af, så er det XP pro ind først og så Win 8 pro ind herefter.
Spørgsmålet er så om jeg får tilbud om "servicepack til win 8" eller om løbet er kørt.
Synes det er lidt mærkeligt at det produkt jeg købte for under to år siden måske snart ikke kan bruges for at holde min computer sikker
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. januar 2016 - 18:15 #8
Du bør kunne lave en gendannelses-disk inde fra windows af, så du altid kan installere Win 8.1 ud fra den - også uden at skulle igennem hele installation af XP -> Win 8.0 -> Win 8.1. Du kan enten lave det via Windows' indbyggede værktøjer eller blot hente en frisk installer ned her: (Windows 8.1)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8

Sørg blot for at have skrevet din licens ned på forhånd.

Og sikkerhedsopdateringer fortsætter jo så frem til 2023 (7 år!) så mon ikke den nok skal holde sig kørende.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 18:27 #9
#8 Jeg har jo licensen fra 8.0 på skrift, da den fulgte med dvd skiverne, men den kan jeg vel ikke bruge, da den henviser til 8.0?
Jeg har for sjov prøvet at køre det der hedder "refresh", der kun installerer Windows, og her havde jeg win 8 dvd i, men den kunne ikke gennemføres da der manglede filer der skulle henvises til.

Skal siges jeg bruger Image til min pc og dem har jeg et stykke tilbage. Men problemet er jo at computeren er blevet opgraderer over flere gange, hvor jeg valgte ikke at slette det hele, så efterladenskaber fra de gamle systemer kan vel ikke udelukkes.
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. januar 2016 - 18:37 #10
Jeg vil antage at din licens kan overføres, men alternativt skal du høre Microsoft Danmark om det ud fra præcis den licens ud har købt. Jeg er dog overbevist om at du altid vil få muligheden for at gennemføre en re-installation, når blot du har licensen til 8.0
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2016 - 18:45 #11
Ja det synes jeg at jeg burde kunne få lov til. Man når man læser det der skrives, bliver man jo i tvivl. Det er jo under to år siden jeg købte denne opgradering, så det er øv hvis man ikke kan komme hele vejen til 8.1 igen.
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. januar 2016 - 19:02 #12
Det burde virkelig ikke være noget problem, og ikke noget jeg tror at de lukker af for. Gamle opdateringer burde stadigvæk kunne downloades, når man installerer win 8.0, så du har mulighed for at opgradere den vej igennem eller alternativt ved at hente fra deres hjemmeside.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2016 - 00:06 #13
Hvis jeg har læst rigtigt, er det security updates som ikke længere leveres til windows 8. Men det betyder vel ikke at anden updates ikke længere kan lade sig gøre. Jeg tolker det sådan, vil man have
security updates, skal man installere 8.1, som er en servicepack.
http://www.pcworld.com/article/3020744/windows/upgrade-now-microsoft-cuts-off-windows-8s-security-updates-on-january-12.html
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2016 - 00:12 #14
Ps. Computerworld skriver faktisk også:"Så er det slut med sikkerhedsopdateringer til Windows 8."
Desværre har de en uheldig formulering neden under, som man måske lægger mere mærke til:"

12. januar 2016 er det nemlig slut med support til Windows 8. I dag kommer de sidste opdateringer via Windows Update til styresystemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 08:44 #15
Min bekymring går kun ud på om jeg ved en geninstalation af win 8 får tilbud om sevicepakken med det samme. Jeg er jo ligeglad med sikkerhedsopdateringerne til win 8 da jeg vil op på 8.1. Det er her jeg synes det ser lidt kryptisk ud det det skriver i link #2:

Under noter står der:
Kunder har 24 måneder til at flytte til Windows 8.1 efter den generelle tilgængelighedsdato for at bevare supporten. Se Ofte stillede spørgsmål om Windows 8.1 for at få flere oplysning

Som jeg læser dette så er der en tidsbegrænsning på hvor længe man kan opgradere til 8.1.

Jeg håber dog jeg tager fejl. Har 2 veninder hvor computeren er preinstalleret i 8.0, og skal den køres tilbage til fabriksindstillinger så lander den på 8.0.
Kan man ikke komme videre herfra så er det jo øv.
Måske jeg på disse skal opgradere til 10 medens tid er?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 08:45 #16
Jeg har en ekstra disk med mit system på. Jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere lidt med det og se hvilke muligheder der er.
Det koster ikke noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 08:55 #17
Jeg har hentet en win 8.1 pro 32 bit der passer til mit system, og vil prøve om jeg direkte kan opgradere til 8.1. Jeg mener nemlig at licensnøglen forbliver den samme ved denne opgradering.
Jeg vil selvfølgelig opsøge licensnøglen den har nu, og få skrevet den ned inden jeg formaterer, og for at få kontrolleret om de er identiske. Den ligger jo i installationen på min gamle pc.

Jeg har også nogle imagefiler jeg kan gå tilbage på, så jeg hurtigere er tilbage igen.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2016 - 12:17 #18
Min vurdering er, at du kan opdatere 8.0 og køre med den. Men du får bare ikke flere sikkerheds opdateringer. Og fordi du kan opdatere 8.0 kan du også gå videre til 8.1 som Microsoft nu kalder en servicepack.
Windows 8 Professional N, som du henviser til, er en speciel udgave af windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 16:37 #19
Min version på computeren her hedder 8.1 pro, og det er den jeg hentede fra Microsoft. Ikke N versionen
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2016 - 16:49 #20
Ja det er jeg godt klar over, men dit link er om N versionen.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2016 - 17:09 #21
Du kan hente en 8.1 iso, men jeg ved ikke, om du kan bruge den nøgle du har fået ved opgradering.
http://getintopc.com/softwares/operating-systems/windows-8-1-download-iso-32-64-bit-official/
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2016 - 17:25 #22
Jeg vil prøve lidt forskellige muligheder i morgen eftermiddag, hvor jeg har tid til det. Tak for link.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2016 - 11:03 #23
Går det hele galt/vil du være helt sikker, kan du lave en USB stick med de opdateringer du ønsker: http://download.wsusoffline.net/

Den gør i princippet det, at den henter de tilgængelige opdateringer der ligger på Windows Update, og lægger dem til "offline" installation.

Den kan du så gemme, og når du reetablerer systemet, kører du blot opdateringsprocessen fra USB-sticken (eller DVD´en).

Dette virker også med Windows XP den dag i dag, hvis man altså henter den tidligere version af programmet, der understøttede XP (og office 2003 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2016 - 12:46 #24
Tak for link ole_madsen
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2016 - 14:47 #25
Har måske fundet min løsning, hvis installation ellers bliver færdig.
Son før skrevet hentede jeg en win 8.1 pro i 32 bit som passer til mit system der køres nu.
Computeren er opgraderet over flere gange fra XP og op, og jeg ønskede en nem måde at få lavet en clean install af Win 8.1 på.

Indsatte win 8.1 dvd og startede installationen.
Den spurgte efter koden, og her indtastede jeg koden fra min Win 8 opgraderings dvd, og ventede spændt på om den ville blive accepteret. Det gjorde den heldigvis og fortsatte installation.
Melder tilbage når den er færdig, og forhåbentligt aktiveret :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2016 - 15:20 #26
Installation er gennemført og Win 8,1 er blevet aktiveret :-)

Fik med det samme tilbud om win 10 som jeg dog afviste.
Er i gang nu med at hente drivere til et par enheder, og 162 opdateringer, som jeg håber løber problemfrit.

Jeg vil sige tak for jeres indlæg alle sammen, og bede om at i lægger svar :-)
Avatar billede moddi100 Seniormester
15. januar 2016 - 17:06 #27
I så fald god fornøjelse med systemet :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2016 - 17:48 #28
Tak moddi100. Så mangler vi bare ole_madsen :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2016 - 21:48 #29
Jeg samler ikke, tak :-)