Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2016 - 13:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kan man gardere sig mod en hacker ?

Men læser, at og til, at hackere kommer ind i store PC systemer, uden videre, og hurtigt.

"som at klø sig i nakken"

Kan man, i det hele taget, gardere sig mod en hacker ?

Ja, jeg ved ikke om en hacker går ind i en privat PC,
eller de holder sig til store systemer ?

Hvad kan man gøre imod en hacker ?

Kan man gøre noget ?
Eller er det nytteløst ?

Det gælder for et Windows system

Og et Linux system.
Avatar billede Slater Ekspert
15. januar 2016 - 14:59 #1
Du kan aldrig være 100% sikker, men der er masser du kan gøre for at nedsætte din risiko. Men først skal det siges, at en almindelig hjemmecomputer er rimelig meget i sikkerhed. Hacking er ulovligt og risikofyldt, og det meste hacking "skyder med spredehagl", så at sige - altså, man forsøger at udnytte et hul eller lignende over mange maskiner, ind til man kommer ind et sted. Targeted hacking mod en bestemt maskine er som regel meget tidskrævende og besværligt. Ingen vil gøre det for at finde dine feriebilleder og gamle selvangivelser.

Oven i det er en server eller anden netværksmaskine langt mere udsat for hacking end din hjemmemaskine. Den mest almindelige form for hacking er noget så simpelt som at gætte passwords. Hvis du har en SSH-server, RDP sat op eller lignende, så er der fuld kontrol med det samme - hvilket normalt ikke er så let på en hjemmecomputer.

Hvis du stadig er opsat på at gøre noget, så er en god firewall og antivirus det nemmeste skridt at tage. Og sørg for altid at have fuldt opdaterede systemer. Dernæst, ethvert program eller OS-feature du kører, som har porte åbent til internettet, er en potentiel angrebsvektor. Luk alt der lytter, du ikke bruger, og kør dem manuelt når du skal bruge dem, i stedet for at lade dem autostarte i baggrunden. Sluk for netværksdeling og lignende, hvis du ikke bruger det. Sørg for at dit WiFi er beskyttet med et stærkt password og kryptering. Installer aldrig ting du ikke stoler på, især ikke hvis du får dem tilsendt af andre.

... Der er som sagt masser af skridt man kan tage, men hvis man har en smule fornuft i sin brug af computeren, så er der ingen grund til at leve i frygt for det.
Avatar billede Slater Ekspert
15. januar 2016 - 15:04 #2
- Det skal naturligvis siges, at dette kun handlede om beskyttelse af din computer. Dine data på internettet er langt mere sårbare, og næsten alle kan falde for phishing, blive udsat for MitM-angreb, som kan være umulige at opfange, osv. Pas altid på hvad du sender over nettet, og oplys kun følsomme oplysninger til modtagere du stoler på, og altid kun over krypterede forbindelser (hængelås i browseren).
Avatar billede Blueeyez Mester
15. januar 2016 - 15:35 #3
der hvor din pc er mest er udsat er softwaren du installere og browseren du bruger samt dens udvidelser. Bruger noscript og disconnect samt selectivecookiedelete i firefox.
Sindows er banlyst fra mit liv!

kører Ubuntu og her har jeg aktiveret firewallen: sudo ufw enable

har os vpn server hjemme samt data på den og dermed kan jeg kryptere forbindelsen hvis jeg er på et usikkert wifi..
derudover foretrækker jeg https på hjemmesider hvor man skal logge på.
undgår konkurrencer på nettet og har forskellige koder som ikke kan huskes i hovedet. de ligger i et dokument (klar tekst) da det er det mest sikre sted efter min mening (nogle bruger online kode managere, men disse har det med at blive hacket før eller siden...
i firefox har jeg hoved adgangskode og Ubuntu bliver krypteret når jeg lige går tid til at sætte det op!
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2016 - 08:46 #4
T*A*K til jer begge ...

Smid et svar, så I kan få points ...
Avatar billede Blueeyez Mester
16. januar 2016 - 09:24 #5
får du her :)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. januar 2016 - 09:42 #6
Også Viperine ...
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2016 - 10:15 #7
Så gerne, tak.