Avatar billede yxos Nybegynder
24. januar 2016 - 21:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bedre router end YouSee standard router?

Jeg har læst, at man kan booste sit hjemme-WiFi ved at sætte en ekstra router i forlængelse af den router som leres af ens internetudbyder. Den, som ofte indeholder modem.

Vores hjemme-WiFi har aldrig været på toppen, så vi overvejer at investere i testvinderen (som er en TP-Link Archer C2600, men det er nu mere princippet jeg går efter)

Vi har YouSee, som giver os Internet gennem TV-kablet. Den ender i en router via et "antennestik".
Jeg ved ikke om det betyder, at den har modem indbygget, eller om det betyder noget...

Spørgsmålet er, kan vi med vores internetforbindelse med fordel investere i en ekstra router for hermed at få vores WiFi forbedret.

Jeg bemærker, at vores router, som har WiFi indbygget, ikke har nogen antenne, mens TP-Link, og mange andre, har ikke mindre end fire...  Det tyder vel lidt på en bedre forbindelse...?
Avatar billede yxos Nybegynder
24. januar 2016 - 21:48 #1
P.S. vores nuværende router, som YouSee har leveret, er en
Cisco EPC3925
Avatar billede kurtba Ekspert
24. januar 2016 - 23:00 #2
Prøv at ring til yousee og hør om ikke de har lyst til at give dig en ny router.
Efterhånden som de opgraderer deres hastighed uden at det koster ekstra, viser det sig, at det ikke er altid, at deres routere kan følge med.
Jeg har 2 gange fået ny router i forbindelse med, at jeg klagede over, at jeg ikke var tilfredse med hastigheden på dem.
Den model du har, har jeg også haft på et tidspunkt, og dens wifi egenskaber var absolut ikke noget at råbe hurra for, så da jeg fik skiftet den gratis til min nuværende Netgear, løste det mange af mine problemer. Den fra Netgear har heller ikke udvendige antenner, men dækker væsentlig bedre end Cisco.en.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 00:27 #3
Enig med #2
Jeg har også fået den nye Netgear, som kan sende med 5GHz.
Men for at få fuld glæde af den, kræver det selvfølgelig, at den enhed, som skal modtage signalet kan klare det.
F.eks. kan min iPad modtage 5 GHz, men min Asus bærbare, som er nyere end min iPad kan ikke. Jeg har en 100 Mbit forbindelse.
Man kan forøvrigt købe en signal forstærker f.eks
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/NGWN3000RPV2/netgear-wn3000-wi-fi-range-extender?scid=EXT_SEM_DSA_IP&gclid=CKL-5dnLw8oCFanUcgodNTAM8A&gclsrc=aw.ds
Jeg ved ikke hvor god den er. Der findes flere, både dyre og billigere.
Avatar billede yxos Nybegynder
25. januar 2016 - 08:34 #4
Roundandbald, det er ikke hastigheden, der irriterer mig, men dækningen; signalet, som ikke kan nå ordentlig ud i huset.

Jeg har nu kontaktet YouSee, og får nu for 250 kr tilsendt den nyeste router fra NetGear. Så må vi se om den dækker bedre, som kurtba siger. Om ikke andet, så er det værd at forsøge for 250 kr, sammenlignet med en TP-Link Archer C2600, som pt. koster 1.429 kr.

Jeg vender tilbage, når jeg har modtaget den, og testet den.
Avatar billede wjens Guru
25. januar 2016 - 12:23 #5
Ud over kvaliteten af routeren er der også placeringen.

Udbyderens router er typisk placeret hvor kablet kommer ind og kan derfor ikke flyttes. Hvis du slukker for wi-fi i udbyderens og sætter din egen i stedet, kan du måske placere den mere centralt og dermed få bedre dækning.

Check også routerens valg af kanal. Hent f.eks. en "Wi-fi analyzer" til din mobil og sørg for at routeren ikke lige bruger samme kanal som naboen.
Avatar billede yxos Nybegynder
28. januar 2016 - 10:42 #6
Min router er centralt placeret, så det er ikke problemet. Det er snarere, at huset er stort, og de fjerneste ender har svag dækning. Deraf ønsket om kraftigere signal.
Jeg har prøvet Extendere, af forskellige fabrikater, og er generelt ikke imponeret.
Jeg har nu modtaget en ny Netgear router fra YouSee. Dækningen er LIDT bedre, men ikke markant, som kurtba skriver. Til gengæld er den super hurtig fordi den kører 5gh.
Jeg tror jeg skal se tiden lidt an. Mon ikke det samlet set er "ok"

Kurtba, smid et svar.
Avatar billede yxos Nybegynder
08. februar 2016 - 08:54 #7
ok, lukker
Avatar billede kurtba Ekspert
08. februar 2016 - 23:05 #8
I mellemtiden har jeg selv gjort noget for at få bedre dækning i mit eget hus, hvor der også er langt fra den ene til den anden ende, samt fordi der er 2 etager.
Jeg fik tilfældigvis set en test af noget udstyr fra Devolo  og købte så det her
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/devolo-dlan-1200-wifi-ac-powerline-adapter-starter-kit-p33305983

Det er simpelthen bare noget, som virker. Jeg fik den til 988 incl. forsendelse, men kan se, at den er steget. Men andre steder koster sættet over 2000 kr.
Det virker via elstik, og fordelen er at der også kommer en kablet forbindelse med, hvis man har brug for det. Der er forbindelse - også selv om de stikkontakter man bruger ikke er på samme gruppe.
Når man sætter det op, skal man lige huske, at de skal være på samme gruppe og så vidt jeg huske max 10 m fra hinanden. Men efterfølgende flytter man bare extenderen til ønsket position og sætter den til. ca. 2 min efter er den kørende. Mit sidder på 2 forskellige elgrupper og virker fortrinligt.
Jeg har tidligere forsøgt med andre extendere, som bare skulle samle wifi signalet op og så forstærke det, men det var særdeles begrænset succes, da den skulle have kraftigt signal fra router for at have nogenlunde dækning. Nu har jeg kunnet sætte extenderen i et område, hvor der stort set ikke var dækning, og nu har jeg rigtig godt signal både i hus og udhus.