Avatar billede Steen Seniormester
25. januar 2016 - 19:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

php tags søges-

Hej

Jeg er i gang med at lave en lille vejrstations hjemmeside, og i et af php dokumenterne vil jeg gerne vise hvor mange timer dagen er blevet længere / kortere ud fra årets længste og korteste dag.

Eks.
Dagen er tiltaget med x antal timer ( årets korteste dag, og til d.d.

Dagen er afkortet med x antal timer ( årets længste dag og til d.d )

Kan det lade sig gøre at lave ?

Ved ikke meget om PHP
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
25. januar 2016 - 20:05 #1
til andre læs også
http://www.udvikleren.dk/forum/46836/dage-laengere-og-kortere/
hvor den også kører
Avatar billede Steen Seniormester
26. januar 2016 - 01:40 #2
Da jeg ikek er så stærk til PHP, vil jeg gerne have hjælp til hvad det er jeg skal anvende at det du henviser til ...

Selve koden !
Avatar billede Steen Seniormester
27. januar 2016 - 11:03 #3
Har fundet frem til dette :

<b>Dagens l&aelig;ngde </b><?php
            $time_arr = explode(':', $hoursofpossibledaylight, 2);
            echo (int)$time_arr[0] . " timer " . (int)$time_arr[1] . " minutter";
        ?>
                <span style="position:relative; color:#FFFFFF">        <!-- was -5 -->
                <?php echo $testljus . "%"; ?>
                </span>
            <span style=" position:relative; color:#FFFFFF">      <!-- was 5 -->
                <?php echo $testmorker . "%"; ?>
            </span>
            <span class="thisPage" style=" position:relative;">
      <?php
            echo '<b>Dagen er &aelig;ndret med</b> ';
            $time_arr = explode(':', $changeinday);
            if (substr($time_arr[0],0,1) != "-") {        // -0 when getting shorter
                echo (int)$time_arr[1] . " min. (+) ";
            } else {
                echo (int)$time_arr[1] . " min (-)";
            }
            echo (' siden i g&aring;r');
        ?>
          </span></center>

Som bliver til

"Dagens længde 8 timer og 111 minutter - Dagen er ændret med 4 min. (+) siden i går"
Avatar billede Steen Seniormester
25. februar 2016 - 22:37 #4
Fandt denne kode som virker efter eget ønske

<?php
$lat = 58.4699934; // your station latitude in decimals (negative for S, positive for N)
$lon = 11.4587654; // your station longitude in decimals (negative for W, positive for E)

$longestDay = strtotime("06/21/".date("Y"));
$sunRise=date_sunrise($longestDay,SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP,$lat,$lon,90.5); // sunrise on the longest day
$sunSet=date_sunset($longestDay,SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP,$lat,$lon,90.5); // sunset on the longest day

$dayLengthLongest = $sunSet - $sunRise; // the answer will be in seconds
$dayLengthLongest = $dayLengthLongest / 60; // convert to minutes

$shortestDay = strtotime("12/21/".date("Y"));
$sunRise=date_sunrise($shortestDay,SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP,$lat,$lon,90.5); // sunrise on the longest day
$sunSet=date_sunset($shortestDay,SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP,$lat,$lon,90.5); // sunset on the longest day

$dayLengthShortest = $sunSet - $sunRise; // the answer will be in seconds
$dayLengthShortest = $dayLengthShortest / 60; // convert to minutes

$sunRiseToday =date_sunrise(time(),SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP,$lat,$lon,90.5); // sunrise on the longest day
$sunSetToday =date_sunset(time(),SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP,$lat,$lon,90.5); // sunset on the longest day

$dayLengthToday = $sunSetToday - $sunRiseToday; // the answer will be in seconds
$dayLengthToday = $dayLengthToday / 60; // convert to minutes

$differenceLongest = $dayLengthLongest - $dayLengthToday; // this will give you by how many minutes the longest day is longer than today

$hours = floor($differenceLongest/60);
$minutes = round($differenceLongest - ($hours*60));

$finalLongest = $hours." timer og ".$minutes. " minutter";

$differenceShortest = $dayLengthToday - $dayLengthShortest; // this will give you by how many minutes the longest day is longer than today

$hours = floor($differenceShortest/60);
$minutes = round($differenceShortest - ($hours*60));

$finalShortest = $hours." timer og ".$minutes. " minutter";

?>

<?php
    if(time()<$longestDay || time()>$shortestDay){
        echo "Dagen er tiltaget med ".$finalShortest." ";
    }
    else{
        echo "Dagen er aftaget med ".$finalLongest." ";
    }
?>
</div>